Hello UG Polerouter experts, heb een tijdje gezocht naar mijn droom Universal Geneve Polerouter en twee mooie exemplaren gevonden. Eentje is een caliber 215 uit 1964 (eerste foto).
De andere optie is een caliber 69. Heb begrepen dat de Cal. 69 nieuwer is en minder olie nodig heeft (en sexy nummer!).
Welke doen: de Cal. 215 of de Cal. 69 en om welke reden? Bij voorbaat dank!
Gezien de erbarmelijke staat van de rotors zou ik mij nog even zeer goed achter de oren krabben voordat je tot aanschaf overgaat. Zo’n sleetse rotor duidt op dieper liggende problemen. Sterker nog, het uurwerk van de bovenste foto is compleet verpest door (zo te zien) polijsten. Je zoekt natuurlijk de côtes de Genève als op de tweede foto.
Met dergelijke uurwerken vrees ik voor de wijzerplaten. Heb je daar ook foto’s van?
De eerste is te onscherp om er wat van te vinden, en de tweede heeft in ieder geval geen originele wijzers en geen originele kroon.
Mijn mening: je kunt beter met een grote boog om beide exemplaren heen lopen, tenzij ze max. €500 moesten kosten, want reken op tenminste tweemaal dat om ze op te lappen, voor zover ze op te lappen zijn.
Ik heb ze altijd gaaf gevonden, maar nooit aangedurfd. Ik ben altijd bang dat er een onderdeeltje kapot gaat en je stad en land af moet zoeken voor een vervangende. Het zijn niet bepaald Omega of Eta uurwerken waar ze er miljoenen van gemaakt hebben.
Bedankt voor al het bruikbare advies, beste mensen! Blijkbaar riskant, dat vintage spul. Is uiteindelijk een masturberende (tja, staat “self winding”) rotor in een Tudor Grantour geworden, in zn geboorteplaats Genève nog wel… Volgende wordt weer een Tudor, waarschijnlijk de Heritage Chrono (black dial)