Universal Geneve Polerouter: caliber 69 of 215

Hello UG Polerouter experts, heb een tijdje gezocht naar mijn droom Universal Geneve Polerouter en twee mooie exemplaren gevonden. Eentje is een caliber 215 uit 1964 (eerste foto).


De andere optie is een caliber 69.69 movement Heb begrepen dat de Cal. 69 nieuwer is en minder olie nodig heeft (en sexy nummer!).
Welke doen: de Cal. 215 of de Cal. 69 en om welke reden? Bij voorbaat dank!

Gezien de erbarmelijke staat van de rotors zou ik mij nog even zeer goed achter de oren krabben voordat je tot aanschaf overgaat. Zo’n sleetse rotor duidt op dieper liggende problemen. Sterker nog, het uurwerk van de bovenste foto is compleet verpest door (zo te zien) polijsten. Je zoekt natuurlijk de côtes de Genève als op de tweede foto.

Met dergelijke uurwerken vrees ik voor de wijzerplaten. Heb je daar ook foto’s van?

4 likes

oh ja, en pics van de dials:

de Cal. 215

en de Cal. 69:

De eerste is te onscherp om er wat van te vinden, en de tweede heeft in ieder geval geen originele wijzers en geen originele kroon.

Mijn mening: je kunt beter met een grote boog om beide exemplaren heen lopen, tenzij ze max. €500 moesten kosten, want reken op tenminste tweemaal dat om ze op te lappen, voor zover ze op te lappen zijn.

5 likes

Ik vind beide uurwerken en kasten er wat verweerd uitzien.

1 like

Dankjewel, mafkees! Lijkt me beste dan nog even verder te zoeken…

Polerouters zijn wat mij betreft nog meer gehypet dan Omega Constellations (die een beetje in dezelfde categorie vallen). Voor een écht goede mag je rekenen op €2.000-€2.500. Alles daaronder is reden tot argwaan. Overigens maakt dat het niet minder gave horloges.

1 like

Inmiddels duurder en niet te krijgen tenzij je voor goldcap gaat.

De verschillende movements zijn erg duidelijk familie van elkaar en delen veel van de onderdelen.

Heel veel maakt het technisch dus niet uit. Kies voor een mooie dial (en kast).

Al zijn ze wel mooi in mooie staat.

4 likes

Erg cool zo’n microrotor uurwerk :ok_hand:

Ik heb ze altijd gaaf gevonden, maar nooit aangedurfd. Ik ben altijd bang dat er een onderdeeltje kapot gaat en je stad en land af moet zoeken voor een vervangende. Het zijn niet bepaald Omega of Eta uurwerken waar ze er miljoenen van gemaakt hebben.

Desondanks zijn er genoeg onderdelen.

U stottert? :slight_smile:
image

1 like

FAKE!!!

het ging me om de techniek micro rotor :joy:

1 like

Als je gewoon heel graag een micro rotor wilt hebben dan zou ik zeker een Buren overwegen…

2 likes

Ze zijn niet zo enorm zeldzaam hoor. Ik heb zelf nog 2-3 complete uurwerken liggen en op ebay komen ze ook regelmatig voorbij.

2 likes

Bedankt voor al het bruikbare advies, beste mensen! Blijkbaar riskant, dat vintage spul. Is uiteindelijk een masturberende (tja, staat “self winding”) rotor in een Tudor Grantour geworden, in zn geboorteplaats Genève nog wel… Volgende wordt weer een Tudor, waarschijnlijk de Heritage Chrono (black dial) :wink: