Universal Geneve vraagje

beste horlogeforumers,

Ik ben 17 jaar en horlogeliefhebber.
Mijn opa gaf mij het onderstaande horloge met de mededeling dat ik het mocht hebben. Hij begreep dat het niet echt een ‘jongerenhorloge’ was en gaf aan dat ik het ook mocht verkopen en een ander horloge kopen. Het ging om een 14K gouden horloge van het merk Universal Geneve. Hij had geen idee wat die voor merk was. Hij kreeg het in 1963. Ik herinnerde me echter dat ik dit merk al eens was tegengekomen in mijn boek 1001 polshorloges. Over het merk kwam ik helaas weinig te weten, ook via google.

Mijn vraag is: Wat is Universal voor een merk en zijn er verdere bijzonderheden aan dit merk en/of horloge? en daarnaast wat dit horloge ongeveer waard zou kunnen zijn. Het klokje loopt -2 minuten op 24 uur en weet niet wanneer hij voor het laatst een beurt heeft gehad. Het horloge heeft een paar krasjes op de kast maar geen diepe butsen of iets dergelijks. Ik hoop dat dit genoeg informatie is.

Mvg, Rick

Deze

is vorig jaar verkocht voor € 250.–

Er zit een werk van het kaliber Universal Cal. 1107 in.

Hij lijkt wel wat op de jouwe, maar of het dezelfde is??

Resultaten uit het verleden enz. Horloges kopen en onderhouden kost geld!!

Een goed en mooi merk.

Waarde zal in goede staat ronde de 300 Euro zijn.

Er kunnen diverse uurwerkjes van UG in zitten.
Zeker als je het horloge van je grootvader hebt gekregen zou ik het niet verkopen, maar servicen en bij gelegenheden dragen. Een dergelijk klassiek horloge blijft altijd draagbaar en jij blijft niet altijd zo jong als je nu bent :wink:

Helemaal mee eens. Gewoon houden dus!!

Bedankt, ik denk dat ik hem ga houden.

Maar wat zou ik voor een servicebeurt kwijt zijn? En wat zou het kosten om de wijzerplaat schoon te laten maken? Want ik zou hem dan wel in topstaat willen houden.
Verder vraag ik me af of er een vergelijkbaar merk was in die tijd, dan weet ik een beetje waarmee je het kan vergelijken.

Gr. Rick

Beurtje zal ca. 75 euro kosten.
Wijzerplaat kun je zoeken op e-bay, maar ik geef je weinig hoop.
Refinishen is mogelijk, de prijs daarvan weet ik niet.
Voor de echte horlogeliefhebbers is dat echter uit den boze, tenzij de plaat té slecht is.

Schoonmaken van de wijzerplaat kun je naar mijn inschatting wel vergeten.

Universal Geneve is zeker één van de betere en zeer gerespekteerde merken; het was (en is nog steeds) een echte manufaktuur (dus ze maken ook zelf uurwerkjes);
De produktlijn liep van klassieke 3-wijzerhorloges, ook met een bijzondere microrotor tot heel mooie chronografen en zelfs heel complexe chronografen met volledige kalender en maanfase, google maar eens op “Universal Geneve Tri-Compax Moonphase Chronograph”

Een servicebeurtje is nooit weg, maar persoonlijk zou ik aan het horloge (behalve een mooi alligatorbandje) niet teveel laten doen, voor zo’n horloge uit de familie lijkt me conserveren heel veel sympatieker als restaureren…

Groet,
Paul

Paul K Schreef:

Universal Geneve is zeker één van de betere en
zeer gerespekteerde merken; het was (en is nog
steeds) een echte manufaktuur (dus ze maken ook
zelf uurwerkjes);
De produktlijn liep van klassieke
3-wijzerhorloges, ook met een bijzondere
microrotor tot heel mooie chronografen en zelfs
heel complexe chronografen met volledige kalender
en maanfase, google maar eens op “Universal Geneve
Tri-Compax Moonphase Chronograph”

Een servicebeurtje is nooit weg, maar persoonlijk
zou ik aan het horloge (behalve een mooi
alligatorbandje) niet teveel laten doen, voor zo’n
horloge uit de familie lijkt me conserveren heel
veel sympatieker als restaureren…

Groet,
Paul

Correct, het merk is goed te vergelijken met bijv. Movado en Longines (in de goede tijd).

Universal heeft ook ultrathins gemaakt, de chronografen waren deels gebaseerd op Jaeger-uurwerken. Van de automaten zijn m.n. de micro-rotors bekend.
Het huidige Universal is wel erg duur en de klantenservice is beneden ieder peil. Gevolg is dat een paar jaar terug de importeur het bijltje er in Nederland bij heeft neergegooid.