Universal Uni Compax

Een vriend van me heeft uit een nalatenschap een Universal Uni Compax.

Het ziet er naar uit dat er onderdelen zodanig aangetast zijn, dat ze vervangen moeten worden, aldus Wesselink & Vreeker. Zij kunnen dat helaas niet. Een uurwerk foto of nummer heb ik helaas niet.

Weet iemand uit welke tijd deze Universal komt (jaren 40 denk ik?). Ik hoor Jan Ubbels als potentiële reparateur noemen. Iemand nog andere suggesties? Die vriend van me woont niet echt in de buurt van Ubbels namelijk. Dank!

6 likes

Mooi man. Vergeeld glaasje vervangen gaat al een stuk opknappen.
Ubels lijkt me een goede optie, ja, en lekker dichtbij is altijd een plus.

3 likes

Juist lekker zo’n vintage. Kast ziet er goed uit!

Knap ding! Hopen dat er niet te veel mis aan is binnenin. Een veer vervangen zou sowieso geen probleem mogen zijn. Ander glas erop, beetje oppoetsen, bandje eraan.

Ik ben verre van een expert, maar het ziet eruit alsof de lugs oorspronkelijk vast waren, en die (veel?) later doorgezaagd zijn om er “hedendaagse” bandjes te kunnen op zetten mits zo’n spring bar waarvan ik de naam niet ken :smile: en inderdaad, ik zou ook gokken op vroege jaren 40.

1 like

Dit horloge gebruikt female springbars, net als het gros van de chronographe suisse horloges. De lugs zijn waarschijnlijk hol en om het bandje toch voldoende stevig te bevestigen, zaten er dus dit soort pinnetjes aan. Een male springbar zou het gaatje in het zachte goud wandje van de lug in no time uitslijten waardoor het horloge eraf zou vallen.

De plaat is echt ver heen en ga je, zonder 'm te bschadigen, niet meer echt op kunnen knappen denk ik. Maar het glaasje polijsten en het kastje poetsen doet al veel denk ik. En dan hopen dat het uurwerk zelf niet al te kapot is.

1 like

40 er jaren zoiets, zal het ff opzoeken.

1 like

Dit is er ook een van 1943

Maar het lijkt wel erg op deze dial, maar die heeft andere ref is 38 mm en is van 49.

2 likes

De jouwe zou 35 mm zijn

1 like

Mooi horloge hoor! Als er onderdelen versleten zijn, wordt het vermoedelijk een (mooi) project. Ideaal is natuurlijk het vinden van een donoruurwerk. Zelf heb ik ooit iets soortgelijks aan de hand gehad met mijn UG triple calender. Onderdelen zijn uiteindelijk gekomen uit Spanje, Schotland, Italie en Amerika om het weer helemaal in orde te maken :sweat_smile:. Dat was trouwens ook niet goedkoop. Wellicht is een optie om op Omegaforums om advies te vragen. Daar zit een groep enthousiaste UG verzamelaars.

2 likes

#karim.watchmaker op insta, duurt ff eer je antwoord krijgt maar heeft veel onderdelen van UG.
Als er echt veel versleten is en je zoekt iemand met kennis van UG is dat het adres.
Bekijk zijn fotos maar even.

De mijne heeft Nico Rijsman gedaan, maar dat is een safequeen dus geen slijtage.

2 likes

Lugs en knopjes duiden op 1940 tot 45r
Zonder een open kast lastig te duiden hoor.
Na 45 staat op de landerons meestal incabloc vermeld.
Als er een venus inzit kan je wat extacter duiden.
Ff openmaken en aan de binnenkant kijken naar merkjes en caliber.

Waarom denk je dat er een landeron of venus uurwerk in zou zitten?

Waarschijnlijk is t een UG uurwerk.

2 likes

Oh okay, @Ruud ben geen ug expert hoor

Daar zit inderdaad zeker geen Landeron of Venus in.

1 like

Haha UG was toen der tijd zeer hoogwaardig

Zit geen landeron of venus in🤣

1 like

Dank heren!

Zit waarschijnlijk 386 in.

Anyway: Nico Rijsman heeft er voor mij 4 gedaan dus die kan het zeker.

Haha dank je wel hoor. Sla graag een plankje mis.
Weer wat geleerd

1 like

Ach dat doen we allemaal hoor aldoende leert men

1 like

Serienummer duidt op 1946-1949.

Ik heb mijn Compax eerder dit jaar naar volle tevredenheid laten nakijken/repareren door Tijdloos in Leiden.

1 like