Update 9-2-2018: Mijn avontuur als (hobby) horlogemaker

ok even vraag. Van links naar rechts, wie kan mij uitleggen waar onderstaande gereedschap voor is? :face_with_monocle:

1. soort naald die aan 1 kant vierkant is
  2. 1 of ander uitschuifbaar borstel die bijzonder hard is
  3. lijkt om iets erin te fixeren?
  4. soort veil maar het is echt super zacht als een stof
  5. ??
  6. waar is dit houder voor? om een kast op zijn zij te houden?

1 like

Leuk om dit verslag te lezen. Blijf het knap vinden.
Uit elkaar halen lukt mij wel, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik ben benieuwd naar je volgende projecten :+1:

1 like

Lijkt mij een glasfiber borsteltje om iets te brushen zodat je fijne schuurlijntjes krijgt.

2 likes

Verrek je hebt gelijk!

Volgens cousins zit dit allemaal in het pakket, exclusief de dingen waarvan ik wel weet waar het voor is:

Kit Includes:
Bracelet holding vice (B37143) is dit de witte houder? Nummer 6
Buff stick, black felt (B39032) nummer 4?

Micro choc bracelet pin remover?

Pin chuck with wooden handle (V39482) wat?

Reamers, set of 10 in plastic tube?

Scratch brush (fibreglass) (B0226) nummer 2!

Spring bar remover, aluminium (S42901)?

Knap werk hoor! Dat verdient alleen respect !

1 like

Die rode brush heb ik ook: handig om krasjes op gebrusht metaal weg te polijsten. De rest lijkt me inderdaad allemaal op tooltjes voor bandjes, pinnen en schakels. Die reamers of vijltjes kan je in die pin chuck vastzetten; vermoedelijk voor het schoonmaken of ruimen van de gaten in schakels.

1 like

Een opwindstift bijvoorbeeld, als je hem wil afknippen en bijvijlen zodat je de kroon erop kunt schroeven.

1 like

Verdraaid zeg, en ik maar moeilijk doen met een tang haha

1 like

Veel lef! @pedram
Daar heb ik wel bewondering voor :+1:

Nr. 3 is zoals ik het kan zien een spantang. die worden gebruikt om bijvoorbeeld een as, een naald of een ander moeilijk vast te houden klein rond object of eventueel een opwindstift in te klemmen.
Waarna je het gemakkelijker kan bewerken
Spantrangen worden ook gebruikt in een draaibank om bijvoorbeeld asjes te draaien.
Zie voorbeeld foto van hand spantangen.

1 like

Ja dat is een glasfiber borstel, ik gebruik die om vuil van bijvoorbeeld opwindstiften en schroefdraad van de schroefjes weg te halen en om randen van kasten van vuil te verwijderen.
Denk er wel om dat het hardheidsgetal van glasfiber vele malen hoger ligt dan messing en stalen kasten van horloges. Het is zeker niet bedoeld om kasten te schuren met dit fibertooltje.

1 like

Ik kom kijken als jij iets gaat bijvijlen! :wink:

1 like

De set van 10 zijn ruimers, om gaten te ruimen. Berg die voorlopig maar weg, want gaten ruimen bij een simpele service en schoonmaakbeurt zal niet nodig zijn.
Overigens moet je daar heel voorzichtig mee zijn, want een gat is snel te ruim gemaakt en dan ben je op z’n Hollands gezegd in het bekende aapje gelogeerd.

1 like

Aha. Ooit eens zelf zo’n borsteltje gekocht om lichte krasjes weg te blenden op een stalen band of kast. Nooit geprobeerd, maar dat werkt dus sowieso niet als ik je goed begrijp.

Wat een ontzettend leuk draadje. Met plezier gelezen. Ook eerlijk, dat je een mislukking meldt. Ik heb dit draadje even gemarkeerd om het te blijven volgen.
Succes!

2 likes

Ja het werkt wel, alleen krijg je dan minuscule krasjes, dus nooit gebruiken op staal. De hardheid van de stift zal ongeveer 9 zijn. De hardheid van gepolijst staal en dat is dan ook weer verschillend of het lang of kort gehard is en hoe hard het is gehard, de dieptehardheid. maar zal niet meer zijn dan misschien 7. Ik gebruik het om verhard vuil en erge aanslag van schroefdraad te verwijderen en om de kastranden aan de binnenkant schoon te maken van restvuil, zoals DNA, vet enz., daarna gaat het in de schoonmaakmachine met amoniac. Ik zal je verder niet vervelen met meer details.

1 like

Misschien aardig om wat meer te vertellen over het glasfiber borsteltje.
Toen ik nog als jonge man, 50 jaar geleden, werkzaam was als werktuigbouwkundig ingenieur, begon ik als constructeur op de tekenkamer van een groot ingenieurs bureau.
Alle tekeningen werden gemaakt op calques, dat is een soort dikke doorzichtige papiersoort.
De technische tekeningen werden dan in potlood opgezet en na controle met inkt overtrokken. Voor o.a. een betere houdbaarheid en om scherpere afdrukken te krijgen.
Als er later iets moest worden aangepast en/of veranderd, dan werd de glasfiber stift gebruikt om de inkt te verwijderen zonder de caolque aan te tasten. Daarna kon je weer overnieuw tekenen en inkten.
Dat is nu achterhaald, immers alle tekeningen worden nu in autocad op de computer gemaakt en afgedrukt middels grote A nul plotters en/of speciale printers.

4 likes

Ok het is weer tijd voor een flinke update.

Inmiddels zijn de onderdelen binnen en moet ik een plan de campagne maken. Ik wil natuurlijk als uitgangspunt een FFF mod maken maar er zijn echt ontelbaar hetzelfde mods gedaan en ik wil toch op 1 of ander manier ANDERS zijn dan de rest. Iets wat je vaak gedaan ziet worden met Invicta mods is dat ze de logo van zijkant afhalen door middel van slijpen en vijlen. Ik, en mijn OCD, kan er niet tegen als 1 kant minder breed is dan de ander waardoor ook de bezel aan 1 kant verder eruit hangt… :scream:

Dus wat heb ik nu anders gedaan? Blijf kijken en wordt verrast!:

Onderdelen naast elkaar:

Tijd om aan de slag te gaan!

achterkant zat bizar vast… maar kwam uiteindelijk toch los.

uurwerk, rotor en kroon eruit en apart zetten.

Als voorbereiding voor mijn ā€œandersā€ dan andere FF F mods moest het glas er ook uit.

bezel insert eraf gehaald door middel van een scherp dun mes ertussen te wrikken en de lijm langzaam los snijden

Nog een aardige troep achter gelaten

Even de nieuwe wijzerplaat en handen gemonteerd op het uurwerk en het ziet er goed uit!

Before:

Nu komt het! ik heb flink moeten zoeken naar een geschikte plek maar heb uiteindelijk een adres gevonden die me kon helpen. Ik heb namelijk gekozen voor:

Zandstralen met glasparels!

gezandstraalde kast met het glas er terug in;

uurwerk terug erin. Ik vond de gele sticker-ding van seiko echt lelijk en heb hem maar snel zwart gemaakt.

Over de achterkant ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik wil ipv een glazen achterkant een generiek submariner case back erop hebben zodat het ook gelijk een stuk minder hoog wordt. Voor nu doen we het er maar mee!

Invicta logo is een stuk minder in-your-face!

Wederom bedankt voor het lezen HF! Betere foto’s volgen nog

PS: Mocht iemand een alternatief hebben voor de case back dan hoor ik het graag!

13 likes

Wel een bijzondere look.

Ik raad je alleen aan om niet op zo’n doek te gaan werken ivm stof. Desnoods span je bakpapier over je bureaublad heen, maar een stofvrije omgeving is key :+1:

2 likes

Ik zeg, gaaf gedaan! Leuk om te lezen!

1 like