Update 9-2-2018: Mijn avontuur als (hobby) horlogemaker

Een tijdje geleden had ik hier een aantal topics gestart om informatie te vergaren omtrent horlogemakers gereedschap en middelen. Reden hiervan was dat ik besloten had om het horlogemakers vak te gaan leren (natuurlijk wel als hobby) zodat ik zelf mods, simpele servicesbeurten en reparaties kon doen.

Hieronder in foto’s hoe het tot zover is gegaan.

De eerst stap was het verzamelen van alle benodigde gereedschap, bakjes, olieën en meer:

inmiddels ben ik ongeveer 300-400 pond verder aan gereedschap en vooral onderdelen voor uurwerken!

Ik begon met een seagull ST36 en die is redelijk mislukt helaas! helaas beweegt het uurwerk alleen als er weinig tot geen druk op het brug zit op de tandwielen… snap nog steeds niet waarom hahaha

Ik had nu de keuze om verder te gaan met een niveau hoger aan uurwerk of te stoppen… Stoppen? Wat is dat?

Ik ben flink bezig geweest met dit asian eta 2824 uurwerk die ik van een HF-genoot heb overgenomen en in de tijd dat ik ermee bezig was heb ik een aantal onderdelen vervangen met originele eta onderdelen. Dit omdat ze versleten of dergelijke waren. Het uurwerk loopt nu als een tierelier! De juiste olieën/vetten op de juiste plekken en het loopt als een zonnetje:

Deze kan ooit in een horloge gezet worden. Trots dat ik ben!

natuurlijk stopte het hier niet! Ik had nog een horloge hier liggen met een asian DG2813 uurwerk. Het uurwerk was aan onderhoud toe maar gezien de lage aanschafprijs van een nieuw uurwerk heb ik besloten om het uurwerk te vervangen en vooral verbeteren met een seagull versie, namelijk de TY2806 (ST16)

Gisteren heb ik via marktplaats een vintage Citizen met 8200 uurwerk binnen gekregen die het 1 en ander mankeerde. 1 van de problemen was dat de stem afgebroken was in het uurwerk. Dus ik natuurlijk het uurwerk uit elkaar halen om het restant eruit te krijgen:

Ik had geen originele 8200 stem hier liggen maar wel 1 van de ST16 die ik niet gebruikte. Ik vergelijk het met de originele stem en ze waren identiek op de lengte na! Een kleine knipbeurt verder is de stem ook vervangen en loopt het horloge als een zonnetje!

Was dit het? Nee joh absoluut niet! mijn vogende project gaat Fifty Five Fathoms mod worden.

Men neemt een invicta:

Voegt daaraan toe Gold Plated Squelette hands:
hands1
hands2

Dagaz FFF dial

en gold bezel insert:
bezel

Resultaat?
Zodra ik de onderdelen binnen heb zal ik foto’s posten!

Voor nu, bedankt voor het lezen en vooral dank aan HF leden voor jullie expertise iedere keer dat ik het nodig heb/had!

62 likes

dit was mijn reactie toen het asian 2824 werkte:

jim-carrey-gif-1

13 likes

Heb altijd respect voor dit soort vaardigheden.
Top en post meer van je kunnen.

Neem er eentje met de OB bezel. Deze gaat je op termijn storen denk ik.

Ja, wat er aan mankeert is dat de wijzerplaat nep is :joy: (sorry)

2 likes

Hartstikke knap dat je dat doet! Respect! :sunglasses:

Ik ben benieuwd naar het vervolg van jouw avonturen. :+1:

2 likes

Lekker bezig zo!! Ik zou alleen ff een paar euro investeren in een uurwerkhoudertje, dat werkt veel makkelijker. Nu ligt het uurwerk in een kasthouder volgens mij.

3 likes

Te laat ik stoor me al aan haha. maar helaas heb ik deze invicta hier al liggen dus doe ik het er maar mee :slight_smile:

WAIT WHAT!?! Son of b… haha

3 likes

Lekker bezig Pedram! Leuk om te lezen. :+1:

1 like

Lekker bezig, ga zo door! :sunglasses:

2 likes

Nice,

Hou er wel rekening mee dat er Invicta in de kast staat gegraveerd aan de linlkerkant op de kast. Maar dat kan je eruit schuren.

2 likes

Heel tof!! Respect hoor :+1:. Bedankt voor je post, hopelijk blijf je ons op de hoogte houden.

1 like

Lekker bezig hoor en heel leuk om te lezen. Het blijft leuk en leerzaam om mensen zo bezig te zien met uurwerken en horloges.

Wat is een OB bezel eigenlijk?

1 like

Nou ik neem ook mijn petje voor je af ,bedankt voor het delen .

1 like

Mijn beste,

Inderdaad!!
Petje af voor zo’n enthousiast avontuur!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Invicta heeft een 3 tal modellen, de C, OB en de versie die ik nu heb met golvend bezel. C staat voor Coin en OB voor Old Bezel dacht ik

1 like

Correct, maar die zijn precies hetzelfde. De C stamt uit het Miyota tijdperk en de OB uit het Seiko tijdperk.

Niet met een dremel op high power doen iig. Dat heeft mij een Invicta kast gekost, ik kreeg warmteringen op het staal.

Maar met een setje Stanley handvijltjes, schuurpapier van 400 tot 2000 en daarna cape cod wordt het prachtig:

Doen. Het zijn leuke knutselwerkjes.

5 likes

Ziet er goed uit! Knap hoor. :ok_hand:t4:

1 like

mooi hoor ziet er goed uit :+1:

1 like

Interessant om te lezen en goed dat je na die Seagull gewoon door bent gegaan!

1 like

Hij stond niet duidelijk op de foto maar is wel aanwezig :wink:

heeeel toevallig kwam na het aanmaken van dit topic ook iets anders binnen. Namelijk een setje voor olieën:

2 likes