[Update]: Even voorstellen: C-A-B & Baltic Aquascaphe vs. Yema Navygraf Heritage

Goedemorgen allemaal,

Ondanks dat ik al een tijdje mee gluur op HF, is dit mijn eerste post :grinning:

[Update: sorry ik ben mijzelf helemaal vergeten voor te stellen]
Mijn naam is Colin en ben van jongs af aan al fan van horloges (familie dingetje denk ik). Mijn collectie is momenteel nog niet noemenswaardig/groot, al ben ik erg blij met mijn Junghans Max Bill en mijn vintage Citizen Worldtime Chronograph ('80’s). Ik ben hier op HF gekomen om kennis en inspiratie op te doen en zo dus mijn eerste verzoek:

Omdat ik redelijk nieuw ben in de technische wereld van horloges (tot nu toe ben ik alleen op uiterlijk afgegaan) zou ik graag jullie mening willen vragen over het volgende:

Ik zit al een tijdje na te denken om een automaat te kopen in de categorie €500 - €1000. Nu is mijn oog ruime tijd geleden gevallen op de Baltic Aquascaphe.

Na wat speurwerk (o.a. op Instagram) ben ik erachter gekomen dat de prijs-kwaliteit verhouding niet zo goed is, met name vanwege het uurwerk (Miyota 9039).

Goed, mijn speurtocht ging verder en toen kwam ik op de Yema Navygraf Heritage, een remake van zijn gelijknamige voorganger uit de jaren 60.

Volgens critici (uit de comments op Baltic’s Instragram pagina) heeft dit horloge een betere prijs-kwaliteit verhouding vanwege het in-house gefabriceerde uurwerk van Yema.

Nu aan jullie de vraag: voor welk horloge zouden jullie gaan, kijkend naar:

  • Technische aspecten
  • Prijs
  • Looks

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Alternatieven zijn uiteraard ook welkom :slight_smile: (het maakt het wel lastiger)

Voor het gemak nog een paar foto’s:

7 likes

Welkom!

Mag ik de Meraud Bonaire nog voorstellen?

3 likes

welkom-home

1 like

Uiteindelijk zijn de looks het meest belangrijk want daar kijk je toch naar.
De Yema kan in zijn totaal de centjes meer waard zijn maar de Baltic is echt ECHT veel mooier.
Dat hij iets te duur zou zijn qua specs, boeie!! er is niks mis mee, gewoon mooi in alle vormen.

Maar toen…

zucht, gooi die andere twee maar overboord want jeetje deze is echt ECHT ECHT de allermooiste en ook nog eens in zijn totaal plaatje de centjes wel waard.

Dus, slotje erop en kopen maar.
We zien de NA verschijnen.

3 likes

Ik vind eigenlijk de Baltic mooier qua uiterlijk, maar ik kies een STP uurwek boven een Miyota. Het is gevoel.

Sorry @C-A-B, we maken het je alleen lastiger.

3 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit energieke HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Hier moet ik Han ook bijstaan , de Méraud is veruit de meest kwalitatieve en in mijn ogen ook de mooiste van de 3 ! :smirk:

3 likes

Ik heb zelf voor de Aquascaphe gekozen en die bevalt erg goed. Vooral de bezel, de sandwich wijzerplaat en de goede kwaliteit beads-of-rice band vind ik top👍

De Yema vind ik minder maar dat komt omdat meer van de oorspronkelijke, vintage Yema’s hou.

De Meraud vind ik minder vanwege de bolle bezel die me erg aan de Spinnakers doet denken.

Dit is de mijne:

6 likes

Bedankt allen!

De Méraud is zeker een mooi alternatief, al ben ik een minder groot fan van het logo en de belettering van het model ‘Bonaire’ (misschien iets te mierenneukerig?).

Wat betreft de Yema, thanks! De twijfel die ik had over het mindere uiterlijk (vergeleken met de Aquascaphe) is bevestigd, deze valt dus af!

Maar nu: ik was vergeten dat er nog een kanshebber is, de Squale 1521, met ETA uurwerk. Het wordt er niet makkelijker op zo…

1 like

Welkom, Colin en nog veel plezier op ons forum.

2 likes

Welkom en veel plezier op het HF! :+1:

1 like

1 like

Welkom!
Een horloge wat er qua looks wel wat van weg heeft… misschien is het wat

Welkom hier! :+1:

Aangezien het je eerste post is hier, en ik niet weet of je enige ervaring hebt op horlogegebied.
Zou ik je een tip mee willen geven.

De Yema Navygraf heeft op de wijzerplaat uurmarkeringen die oud moeten lijken en daardoor een lichtbruin/vaag oranje kleur hebben.

Dat past weer niet bij de wijzers die gewoon een wit lichtgevend materiaal hebben.

In de horlogewereld noemen we dat “Faux patina” dat is dus een gemaakte look qua kleur van het lichtgevend materiaal om het ouder te laten lijken dan het is.

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als het goed gedaan is. Maar bij de Yema zie ik een duidelijk kleurverschil met de vaag oranje/lichtbruine uurmarkeringen en de witte lichtgevende massa in de gele wijzers, die keus zou voor mij en ik denk voor meerdere liefhebbers dus afvallen.

Succes met je keuze!

Groet,

Noel.

2 likes

Thanks Noel!

Het was me nog niet zo opgevallen, maar nu je het hebt gezegd kan ik het niet meer ‘niet zien’…

De Yema was al afgevallen, maar nu al helemaal.

1 like

images

1 like

Welkom👍

1 like

Graag gedaan Colin! :+1:

Welkom.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar soortgelijke modellen.
De Baltic vind ik zelf ook de mooiste.