Update NA Altus

Deze schitterende NOS Altus heb ik van Andre overgenomen en ik had de stiekeme hoop dat het mijn geboortejaarhorloge zou kunnen zijn …

Op aanraden en een tip van Andre heb ik de ‘Heritage’ afdeling van Glycine/Altus aangeschreven omtrent de leeftijd van dit horloge en het uurwerk dat erin gebruikt is …

Binnen een dag antwoord:

… Thank you for contacting
Glycine Heritage department.

That’s a nice and clean example of an Altus timepiece, congratulations.

Rob, Glycine and Altus have merged in August 1963 and to comemorate this event
’ Glycine Altus ’ models have been manufactured.At the other hand both
companies still had their own manufacture. Yours is from those examples. In our
manufacture records we see that this particular model has been manufactured 3
times. First in 1963, then in 1967 and finally in 1972. The serial number '
462575 ’ indicates manufacture date of 15 March 1972.

The mark ’ 646A ’ is the case shape and specifications reference. Back in
1970s, the word ’ waterproof ’ was banned in some countries ( arguement
was no watch can be 100% waterproof ), therefore your case-back has the marking
’waterpressure tested ’ another indicater of post 1968 manufacture.

We hope that the information we shared is convenient for you, please let us
know further questions or concerns.

Best wishes,

Emre Kiris, Documentaliste,
on behalf of

Glycine Heritage
Montres Glycine SA
Maison d’Horlogerie La Glycine
Ring 18,2500 Bienne,Suisse
T. (41) 32 341 22 13
F. (41) 32 341 22 16

En over het gebruikte kalibertje:

Unfortunately we don’t have
the movement records and details of the Altus watch except the combined serial
numbers with Glycine. In those years ETA 27xy family movements were highly
utilized in our factories and that may be also the movement family cased in
Altus,it’s just an educated guess though.

One of our heritage watchmakers who cooperates with us in re-surrecting and
servicing vintage Glycine watches is also in The Netherlands. If you decide to
have it serviced or checked you can have peace of mind with him. His name is
Ronald Prins and has his own website: http://uwklokkenmaker.nl/vintage-horloges/

Ronald is recently on vacation and will return to his workshop around 10th of
July, FYI.

Sorry that we were not able to assist you further regarding the movement of
your watch but hope to stay in touch for further questions or concerns,

we remain with best wishes and kindest regards,

Emre Kiris, Documentaliste,

on behalf of
Glycine Heritage

Gaaf he? Als dat geen service is dan weet ik het niet meer!
Helaas dus geen 1962 maar 1972, never mind: het blijft een schitterend en nu helemaal, perfect gedocumenteerd horloge!!

14 likes

Hoe tof is dat dan zo’n uitgebreid antwoord! Vraag me af of ik ook zo wordt geholpen als ik over 50 jaar de ikea klantenservice vraag of ze iets meer kunnen vertellen over mn eiersnijder :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Emre is een topper. Zit ook op WUS

1 like

Dat zie je zelden, zo snel en zo’n uitgebreide reactie.

Chapeau!

1 like

Jah gaaf he!

Zeldzaam goede klantenservice!

1 like

Leuk zo,n service.

1 like

Wat een unieke merkbeleving daar zeg! jammer dat ze niet meteen een adres voor je '62 model mee gaven ;-). Wijzerplaatje bleef in mijn hoofd spoken en ja hoor - in een laadje met doublé’s, dubbele en andere vergeten klokjes kwam deze te voorschijn - zal wel dezelfde tijd zijn denk ik! Enorm bedankt ook voor het delen van de reactie - heb ik weer contacten voor Glycine als die eens nodig blijken!

1 like

ja erg gaaf he! ? :slight_smile:

mooie ook van jou! nieuw glaasje erop en klaar, dragen!

1 like

Tja ik draag dus noooooit doublé of goud. Daarom lag-ie met nog een paar soortgenoten in een lade - hoewel ik het een schitterend wijzerplaatje vind - en ooit toch daarom gekocht. Herinnert me een beetje aan de heerlijk sobere uitstraling van sommige Junghans, Sigma en Olma modellen. Veel plezier met deze en succes met de '62 collectie!

1 like

Ha, ja daar kik ik dus ook op… zie hier een paar voorbeeldjes uit mijn collectie:

.

.

.

.

.

.

5 likes

Respect - mooie constante smaak in je collectie. Die trilastic is superfraai ook! Herinnert me aan mijn vroegere horlogemaker - oude Junghans dealer in de sixties/seventies. De man verafschuwde Swatch, waar mijn verzameltic mee startte (ook met de vroege eenvoudige wijzerplaatjes trouwens). In zijn tijd één horloge voor het werk - een voor de zondag. Niks laadjes vol;-)

1 like

Leuk om te lezen dat dit soort ‘dressy’ jaren '60 horloges nog zo gewaardeerd worden en ook gedragen. Ik zal niet gauw een modern goudkleurig horloge dragen, dat is eigenlijk altijd staal, chroom of een enkele keer zelfs zwart en een stuk groter, maar bij die wat kleinere klokjes van de vorige generaties past dat goud en doublé wel, het hoort gewoon bij de designkenmerken van die tijd.
Omdat we allemaal van plaatjes houden hier een paar van mijn jaren '60 /'70 ‘dressies’ die ik graag af en toe draag.

Ancre met tsjechisch Prim uurwerk.

Ja, je leest het goed! 61 juwels! :slight_smile: Ik heb nog niet ontdekt waar ze allemaal zitten. Het is overigens ‘gewoon’ een AS 1680 automaat.

Mijn BWC automaatje van de lokale antiekmarkt in Rijswijk, vorige zomer gevonden.

Een Kienzle met een mooie wijzerplaat, niet eens een penanker, maar een degelijke FE 140C aan boord. Vorig jaar zomer gevonden op een van de vele rommelmarktjes in Berlijn.

Een Pronto. Naar mijn mening een wat onder gewaardeerd merk. Welk motortje weet ik zo gauw even niet, moet ik nog uitzoeken. Wat slijtage aan de kast, maar dat is de tand des tijds. Je mag aan zon klokje van 50 jaar oud best wat slijtage zien. Motortje loopt goed…

Tenslotte een wat eigenwijzer model. Een ‘Quino’ (?plakmerkje?). In vrijwel nieuwstaat gekocht op e-Bay (Vacheron). Er zit een Croto / Lorsa P 75 werkje in en hij loopt keurig.

Er zitten nog veel meer man dit soort '50 - '60 - '70-er jaren klokjes in mijn horlogedozen, want dit is eigenlijk de periode die ik graag verzamel. Bij een volgende gelegenheid of een posting van iemand die daar de aanleiding toe geeft laat ik er wel weer eens een paar zien.

5 likes

mooi mooi, zit en beetje te watertanden hier… :slight_smile:

Mooi merk hoor Altus ik heb er een stuk of 6.
De dubbel label Glycine/Altus meegerekend.
Altijd mooi en goede uurwerkjes.
Moet ze eens allemaal op de foto zetten eigenlijk.

Inmiddels opgeknapt.


Bijna nieuwstaat!

4 likes

mooi hoor!! :slight_smile:

Wow, dat maakt samen al een behoorlijk interessant Altus aanbod in dit vintage forum - nu moet ik toch eens verder spitten in laadjes om nog eens aan te haken. Weet ieg wel zeker dat ik 2 of 3 Glycines heb, maar dat Glycine & Altus samen waren gegaan is me ook vandaag pas duidelijk geworden. Zo leer je nog eens wat op je oude dag :wink:

1 like

Niet zo slim van mij om mijn Altus verzameling te laten zien. Nu zijn er kapers op de kust, ik had beter stilletjes verder kunnen zoeken.

2 likes

drijft de prijs op he … :slight_smile:

Ik spit alleen nog maar in mijn eigen laadjes - geen zorgen :wink:

1 like