Hoewel ik zelf alleen maar analoge horloges draag, liefst vintages, ben ik wel geïnteresseerd in de ontwikkeling van smartwatches, o.a. vanwege de technologische componenten. Vandaag heeft de technologiewebsite Tweakers.net resultaten bekendgemaakt van een door GfK uitgevoerd onderzoek, waarin wordt becijferd dat er in 2013 in Nederland bijna 4.300 smartwatches zijn verkocht en waarin verwachtingen over de marktontwikkeling van draagbare elektronica (‘wearables’) zoals smartwatches worden vermeld. Zie: http://tweakers.net/nieuws/ (even scrollen). Qua bronvermelding: op de website van GfK vond ik nog geen persmededeling over dit onderzoek.
Ik zet wel enige vraagtekens bij het onderzoek. Worden ook alle smartwatches die niet in een Nederlandse winkel verkocht zijn door o.a. Samsung meegeteld of ook bijvoorbeeld Pebble.
4300 is natuurlijk helemaal niets gezien ook het feit dat ze bij mijn MediaMarkt en Saturn het flink lopen te pushen met een stand en dergelijke. Ook de enorme aandacht die er aangegeven wordt. In Nederland worden elke maand 500,000 mobiele telefoons verkocht. 6 miljoen per jaar dus. Dat zet even in perspectief dat 4300 laat zien dat veel mensen kijken en erover praten, maar kopen ho maar.
Ik zet wel enige vraagtekens bij het onderzoek.
Worden ook alle smartwatches die niet in een
Nederlandse winkel verkocht zijn door o.a. Samsung
meegeteld of ook bijvoorbeeld Pebble.
4300 is natuurlijk helemaal niets gezien ook het
feit dat ze bij mijn MediaMarkt en Saturn het
flink lopen te pushen met een stand en dergelijke.
Ook de enorme aandacht die er aangegeven wordt. In
Nederland worden elke maand 500,000 mobiele
telefoons verkocht. 6 miljoen per jaar dus. Dat
zet even in perspectief dat 4300 laat zien dat
veel mensen kijken en erover praten, maar kopen ho
maar.
goed punt. ik vind 4300 ook nogal aan de lage zijde. aan de andere kant waren/zijn er nog niet zo veel smartwatches op de markt.
Vandaag weer nieuws over dit thema, nu meer m.b.t. de traditionele horlogemakers, namelijk dat zij niet zo happig zijn op samenwerking met de grote bedrijven die smartwatches ontwikkelen en daarbij technologische kennis over uurwerken willen ‘inhuren’ of aankopen:
Vandaag weer nieuws over dit thema, nu meer m.b.t.
de traditionele horlogemakers, namelijk dat zij
niet zo happig zijn op samenwerking met de grote
bedrijven die smartwatches ontwikkelen en daarbij
technologische kennis over uurwerken willen
’inhuren’ of aankopen:
Hoop niet dat ze dan de boot missen. Casio, Seiko, Fossil, etc. zullen zwaar hebben met de tech bedrijven als ze ook de smartwatch wereld willen betreden. Samenwerking lijkt me wel kunnen, maar de toegevoegde waarde valt denk ik tegen, tenzij het een aparte combi is als een G-shock Smartwatch ofzo.
Het zou het hogere segment meer welgestelden aanspreken. Ik denk dat sommige horlogemerken best met iets moois kunnen komen, zo lang ze het horloge als sieraad niet uit het oog verliezen (wat Apple en ook Google steeds meer in acht neemt). Ik denk dat aan innovatieve merken als Tag Heuer die van die 1000e chrono’s, telefoons, brillen hebben… daar zou best een Smartwatch bij kunnen passen.
Of anders een apart merk ervoor op te zetten. Want ik kan me voorstellen dat Swatch niet met een Breguet Smartwatch aan komt zetten. Maar als je Tissot al met T-touch enzo hebt, zou d’r imho best een Smartwatch bij kunnen. Maar het liefst nog wat hogere sferen, omdat een Swatch Smartwatch weinig… exclusief aanvoelt t.o.v. een LG of Samsung Smartwatch bij wijze van.
Zelf vind ik het belangrijk om niet met een ‘leeg horloge’ te komen zitten. Dus iets van Kinetic of Solar achtig iets om de power voor de tijd erin te houden is een grote pre voor me.