Update Plastic Fantastic

Vandaag om :sunglasses:

Af en toe ook de handopwinder, smoelt echt anders :nerd_face:

Alleen het dames flippertje draag ik dus nooit :yum:

7 likes

Dat is fiberglass, geen plastic, toch?

2 likes

Dat hangt van je definitie of. Is vezelversterkt kunststof ook kunststof? Naar mijn mening wel :innocent:

3 likes

Daar hoort een liedje bij:

Bijzondere verzameling. Heb ooit een Ruhla gehad van plastic.

4 likes

Plastic zoals uit de openingspost hebben een heel andere look & feel dan de glasvezel kasten. Plastic kasten worden, neem ik aan, gemaakt met spuitgieten. De glasvezelproductie werkt met mallen. Beide kunststof, ja. Beide plastic: nee. Maar misschien zie ik het verkeerd.

3 likes

Ligt er aan welke Google treffer je de meeste waarde toekent, denk ik. :nerd_face: Veelal wordt plastic als omschrijving gegeven. Enkele keer kunststof :smirk:. Norylhars zag ik ook nog, en dat is weer een van de vele plastics…
Er zijn overigens meerdere generaties Flipper horloges, dus daar kan ook een dispuutje ontstaan :relieved:. Ik heb overigens wel vintage monocoque cases van fiberglass - maar ik kan eerlijk gezegd niet veel verschil ontdekken - hoewel plastics vaak van kwaliteit kunnen veranderen, ‘verkruimelen’, breken of zelfs ‘smelteffecten’ vertonen… :grimacing: Echt fiberglass bij mijn weten niet!
N.a.v. advertentie materiaal zag ik nog deze tekst:
Eloga were a sub-brand of Fortis and was the first name the Flipper was brought out under in the 1960s. Despite using a plastic substance, the watches were not cheaply made. They had good movements, AS and later ETA calibres, and were of a monocoque design with split stem.

The Flipper was introduced in 1967, the first of a fun and playful design of watch, with interchangeable bezels. Advertised as a vibrant, affordable and interchangeable plastic watch, it captured the imagination.

It was the first plastic watch, made in Switzerland,…etc

4 likes

Ok, dan houden we het daarbij. :+1:t3:

Dan post ik de mijne ook hier. Ik ben al weleens bezig geweest met een rode, blauwe of gele Lanco, maar nog niet toegehapt. Bas is deze Radiant aan het servicen, hij vermoedt dat er een plastic setje tandwielen in ligt. :rofl:

6 likes

Niet per definitie. Vezelversterkte kunststoffen kun je ook spuitgieten, mits je de vezels kort genoeg houdt. Ik denk dat de meeste vezelversterkte horlogekasten wel met spuitgieten gemaakt zijn :thinking:

5 likes

Leuk dit, zo leer ik weer wat… :+1:t3:

3 likes

Ook daar heb ik real life vergelijkingsmateriaal, met zeker 10 stuks zgn fashion watches. Vooral voor de voormalige DDR was het plastic horloge blijkbaar een prima product om een nieuwe markt te veroveren - en in die zin dus wel aardig vooruit lopend op de Swatch ontwikkelingen!
Nog eens, ik zie op het oog weinig verschil, dus vandaar mijn Eloga bijdrage aan 't Plastic Fantastic topic :slightly_smiling_face:

3 likes