Update pvd coating

beste forumers

ik heb een tijd geleden een topic geopend over pvd coating op horloges.
ik vroeg mij af hoe slijtvast dit materiaal was, de meningen waren verdeeld.
er was niemand die echt kon vertellen hoe en wat. ik bedacht toen om het zelf maar eens te gaan testen, dit is dus de eerste update over dit onderwerp.
ik heb het horloge bewust zo veel mogelijk gedragen, vooral bij werk en klusjes thuis, dus uitkijken of ik hem niet stoot was er niet bij heb gewoon mijn dingen gedaan met de flightmaster om de pols, en heb m bij mijn weten ook wel flink gestoten, maar kon zo snel nooit niks vinden, nu vind ik na m ongeveer vanaf 03-02-2010 gedragen te hebben het tijd om hem eens goed te bekijken.
ik kan er bijna niets aan ontdekken een paar hele lichte krasjes die je niet eens ziet aleen als licht er op een bepaalde manier opvalt.
dus al met al na dik 2mnd kan ik niet anders zeggen dan dat de pvd coating bij seiko behoorlijk goed is, over 2mnd ongeveer doe ik weer een update,
hier ook nog een paar foto’s en oordeel zelf.
de vele kleine witte plekjes zijn stofjes.

als het goed gedaan is is het zeer sterk mijn pvd laco was ook geheel kras en plekjes vrij

Dat klinkt goed! Ik heb zelf twijfels gehouden over gekleurde laagjes door goedkopere merken (Fossil, Casio).
Misschien dat ik me er eens aan ga wagen als ik een stoer klokje tegenkom. Een MTM staat nog altijd op m’n lijstje. Dat zou mogelijk een zwarte worden.

Is de PVD coating op Seiko geen verbeterde versie?

Ik weet dat Citizen Duratec heeft en Seiko volgens mij Diashield(?) gebruikt. Beide sterkere versies van het “standaard” PVD.

Dus volgens mij is er wel verschil en heb jij de betere versie :wink:

Deze Seiko is neit met PVD gedaan, maar met Titanium CarboNitride.
Dat wordt gebruikt om staal harder te maken :slight_smile:

ik heb een Seiko BFK gehad die Ion plated was. Zeer krasbestendig. Ook voor een onhandig iemand als ondergetekende. Foolproof dus.

Ik was ook een beetje angstig voor pvd coating op horloges, ivm de krasbestendigheid. Zo te zien zit dit dus wel goed! Altijd goed om te weten.