Recent heb ik een horloge gekocht op Marktplaats. Er zat een bewijs bij van een recente servicebeurt door een bekende horlogemaker (die zelf zijn diensten ook aanbiedt op Marktplaats). Helaas blijkt er een probleempje te zijn met het horloge, dus ik heb contact opgenomen met de horlogemaker. Tot mijn verbazing laat hij me zojuist weten dat de garantie op de servicebeurt is vervallen omdat het horloge inmiddels is doorverkocht! Vanzelfsprekend wil hij het wel repareren, maar niet onder garantie.
Omdat ik nog in gesprek ben met de horlogemaker laat ik de naam even achterwege; ik hoop nog op een nette oplossing. Maar is dit nou raar, of verwacht ik teveel? Het lijkt me toch dat de garantie op de werkzaamheden zit, ongeacht het feit of het horloge ondertussen van eigenaar gewisseld is? In ieder geval lijkt me dat toch wel zo netjes.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb de verkoper van het horloge ook op de hoogte gesteld, maar hoop allereerst op een goede oplossing door de horlogemaker.
Er lijkt mij geen verband te zijn met het gebrek en het wisselen van eigenaar; de horlogemaker zal het horloge dan ook gewoon dienen te repareren onder de garantie.
Ja, ik was ook nogal verbaasd, en ik vind het niet erg netjes.
Reactie van de persoon in kwestie zojuist: “Ik begrijp dat u hier niet blij mee bent maar ik geef garantie aan degene die het bij mij laat servicen.”
Garantie zou mee moeten gaan inderdaad. Echter is het ook belangrijk te weten te komen wat er
precies mis is met het horloge, en of er wellicht iets gebeurd is bij de vorige koper wat weer buiten
de garantie valt.
Volgens mij is alleen fabrieksgarantie overdraagbaar, het recht op een deugdelijk product. Eventuele andere garantie is een overeenkomt tussen koper en verkoper. Zelfs de Bovag heeft opgenomen dat garantie op reparaties niet overdraagbaar is.
Update: de horlogemaker heeft aangegeven het probleem toch onder garantie te willen oplossen tenzij het gebruikersschade is die is ontstaan door de vorige eigenaar. Lijkt me een nette, en de enige logische, oplossing.