Update: Waterdichtheid en pushers chronograaf (Sinn 103)

De Sinn 103 ST heeft normale Pushers maar is toch 200 meter waterdicht. Hoe kan dit en wat gebeurd er als je per ongeluk een pusher onder water indrukt?

De meeste chronografen met een waterdichtheid van 200 meter of meer hebben namelijk geschroefde pushers.

De 103 st is de basis chrono van de serie (plexi, geen geschroefde chronopushers en een andere bezel). Mijn 103 a sa heeft wel geschroefde chronopushers maar kan ik ook niet onder water gebruiken. Voorzichtig zijn dus als je gaat zwemmen. Zie de grote waterdichtheid gewoon als een voordeel ten opzichte van bv een Omega Speedmaster.

Groeten
Rutger

@Rutger thanks voor de toelichting.

Ik vind het dan wel vreemd dat je dan als bedrijf zegt dat het horloge 200m waterdicht is. Ik snap niet waarom ze dat doen als er water inloopt als je de pusher indrukt onder water. Ik vind dat je dan niet echt de waarheid spreekt

Jammer had gehoopt dat er een speciale techniek achter zat i.p.v. de geschroefde pushers van de St Sa.

Ik had een soortgelijke vraag. Was mijn IWC vlieger gewend met schroefkroon (niet voor de pushers overigens), en was verbaasd dat mijn Hamilton Jazzmaster Chrono wel 10ATM had, en zonder geen schroefkroon. Vervolgens kreeg ik dit antwoord uit Zwitserland:

Dear Rolf,

Thank you for your message and interest in our brand.

Please be informed that a screwed down crown is mainly a extra security, the case construction and the thickness of the different gaskets are important and allow sealing a case up to 10 Bar water pressure.

For example Hamilton used for the first time screw down Chrono pushers by the Khaki Navy SUB official divers watch, to give our customer extra security in depths of up to 300 meters (30 Bar).
Many official diver Chrono watches use standard not screwed down pushers. As it is not allowed to use crowns and pushers under water, the Navy SUB gives extra protections against accidental use while diving.

Please do not hesitate to contact us again providing you have further questions.

Kind regards,
Sebastian Kärle

Customer Service Team

Tja… zeg het maar… :slight_smile:

Je moet onderwater zoiezo je horloge niet ‘bedienen’ dmv welke kroon dan ook. De waterdichtheid van een Rolex sub is ook een indicatie zonder het gebruik van de kroon. Lijkt me dus geen valse voorspiegeling van de fabrikant. Volgens mij staat in de gebruiksaanwijzing ook duidelijk dat je onderwater de pushers/kronen niet moet gebruiken.

Groeten
Rutger

@Rutger dat klopt helemaal maar een kroon moet je uitdrukken en de kans dat je dat doet onderwater lijkt me nogal klein.

Een pusher induwen is zo gebeurd volgens mij, of zie ik dit nu verkeerd en gaat dat niet zo makkelijk als ik denk?

Ga voor jezelf maar na hoe vaak de chrono onbedoeld loopt terwijl je 'm gewoon draagt. De kans is inderdaad aanwezig en het is dus wellicht verstandiger om er niet mee te gaan zwemmen. Maar mocht je onverhoopt in het water vallen is er niets aan de hand :grinning: Ik zie het dus als een bonus dat het er op zit maar je moet zo’n horloge niet zien als een duiker.

Groeten
Rutger

Ik heb geen chrono dus hier heb ik geen weet van.

Alleen vind het gewoon onduidelijk voor de koper die geen WIS is. Die nemen hun klokje mee op vakantie en gaan er lekker mee zwemmen zonder enig benul omdat hij toch 20atm is.

Ik zou al niet gaan zwemmen met een chrono die 20 atm zou moeten zijn. Vind het gewoon raar, waarom maak je ze dan 20atm…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Sinn gebruikt voor de 103 lijn gewoon dezelfde kasten maar voor de basis dus zonder saffierglas en een andere bezel. Naast waterdicht zijn de kasten ook onderdruk gezekerd (voor op grote hoogte). Het is gewoon goedkoper om één soort kast te gebruiken en die te pimpen naar diverse uitvoeringen. Zo kan je als extra op de basis modellen gasvulling en een saffierglazen achterzijde bestellen.

Groeten
Rutger

Die geschroefde pushers zeggen niet alles. Een omega seamaster chronograaf heeft ze ook, maar kan wel bediend worden onder water.

Onderstaand lijstje, van chrono’s die onderwater kunnen worden bediend, gejat van WUS:

Omega Seamaster Pro Chronograph
Omega Apnea
Omega Planet Ocean Chronograph
Ball Hydrocarbon Trieste
Ball EMII Diver Chrono
IWC Aquatimer Chronograph (not sure about the newest 2000 models)
JLC Master Compressor Diving Chronograph
UTS 600M Pro Diver Chrono
Sinn U1000
Breitling Avenger Seawolf Chronograph
Breitling Chrono Avenger M
Ebel 1911 Discovery Chronograph
Tag Heuer Aquagraph
Blancpain Fifty Fathoms Chronograph

Zoek wat leuks uit zou ik zeggen :grin:

Groeten
Rutger

Het nieuwste model aquatimer kan ook gewoon onderwater bediend worden.

Ik heb toch een e-mail gestuurd naar Sinn en ik kreeg vandaag het volgende opmerkelijk antwoord.

Volgens Sinn kan je de pushers van de 103 St dus gewoon onderwater gebruiken?

Zou Astrid de nieuwe stagiaire van Sinn zijn…? Ik ga het in ieder geval niet proberen :smile:

Groeten
Rutger

1 like

Ja ik vind het ook een erg vreemde reactie. Het is dat wij beter weten maar een leek kan ook zo een mail ontvangen en gaat dan vrolijk de pushers induwen als hij gaat zwemmen, kan echt niet😂

Zie de 20ATM als bonus, het beschermt het horloge als men onverhoopt te water geraakt.
Dit horloge is bedoeld voor aviateurs en niet voor duikers.
Voor onderwateractiviteiten zijn er andere horloges van Sinn.

Grt.