Upgrade werkplaatsje

Als ik niet aan horloges kan sleutelen vanwege trillende handen (neuropathie), besteed ik maar tijd aan het opruimen en re-organiseren van mijn werkplaatsje. Dit betekent, materiaal dat je niet meer gebruikt weggooien of weggeven, aanpassingen aan tafels en werkbladen, poetsen en smeren van machines etc.

Gelukkig kan ik meestal mijn draai- en freesbank nog wel gebruiken en maak daarom gereedschap voor vrienden en familie. Elke keer wordt mijn werkplaatsje strakker en opgeruimder. Wanneer ik weer kan sleutelen heb ik daar weer plezier van, Dit is de huidige staat. Ik moet alleen mijn ruw materiaal nog opschonen en dan kan ik weer een tijdje vooruit.

52 likes

Heb je mooi voor elkaar en gelijk je titel even gecorrigeerd :+1:

:star_struck:
Zo’n werkplaats kan ik alleen maar van dromen!

Ik denk dat mijn atelier ongeveer een achtste van die ruimte is. :face_with_hand_over_mouth:

Indrukwekkend!!

Dankjewel

Dat heb ik ook jarenlang gedaan Tim. Dit heb ik in ongeveer dertig jaar bij elkaar gesprokkeld. Dat komt bij jou vast ook nog wel.

Ik hoop het niet Peter. Mijn werkplaatsje is ook maar 3x4m. Dan zou jij maar een werkplek van 1.5m² hebben :grin:

3 likes

Heel nice! Ziet er goed uit😁

1 like

Ja, je hebt voor onze draaibank een hulpstuk gemaakt met zelfs een spantang daarbij, John is een draaier die was sprakeloos, die begrijpt nog steeds niet hoe je die spantang hebt kunnen maken, die was echt onder de indruk, en laat het ook zien aan draaiers die hier komen, die ook met open mond er naar kijken. je atelier is prachtig, en je kennis en kunde is ongezien.

9 likes

Je bent heel complimenteus.
Een spantanghouder en spantang maken is wel een uitdaging waar je met heel veel geduld aan moet werken. Veel meten, veel uitklokken en heel veel controleren voordat je er een beitel of zaagfreesje inzet. Zeker als je geen computergestuurde draaibank hebt en een speling in je bank die groter is dan de nauwkeurigheid die je wilt bereiken.
Mijn advies voor de toekomst zou dan ook zijn, als je hem kunt kopen, vooral doen :sweat_smile:

4 likes

Zal dat Dinsdag gelijk doen, geen probleem, maar factuur daarvan is wel een probleem, zeker het betalen daarvan :tired_face: :tired_face:

1 like

Ah, zal de panoramische foto geweest zijn… Bij mij letterlijk 2 bij 3 ongeveer. Lijkt op de foto ook groter. Voordeel is dat ik zelden van mijn plek hoef voor de schoonmaakmachine of om iets te pakken.

11 likes

Dat ziet er wel strak uit. Wel jammer dat het niet een paar meter groter is. Dit was jarenlang ook de ruimte die ik had. Daar paste net een werktafel en een draaibankje in. Met een hoogtesupport kon ik daar ook mee frezen. Toen mijn zoon het huis uit ging kon ik zijn kamer gebruiken.
Als de ruimte nog groter is, verzamel je ook meer rommel is mijn ervaring.

1 like

Dat ziet er strak uit.
Graag zou ik langskomen om (evt. onderhoud) van 1 tot enkele horloges (omega/tag heuer/rado) te bespreken.

1 like

Hoi! In principe geen probleem normaliter, maar ik zie dat je pas net lid bent geworden. Vanwege wat mindere ervaringen met net aangemeldde forumleden, moet ik je helaas even doorverwijzen naar iemand anders. Nothing personal. Er is de nodige keuze:

Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie: - 112 van Chlorophyl

Even helemaal naar boven scrollen in de link voor een kaartje van NL.

4 likes

Wat een mooi georganiseerd atelier alles zo netjes prachtig hoor.

Heel mooi proper atelier en prachtig ingedeeld . Naast je glazenpers staat een blauw apparaat, waar dient dat voor???

2 likes

Elma vacuum waterdicht-tester. Oudere versie - de moderne mist de vacuum-meter en kost meer dan 1000 euro. Deze in topstaat, voor een derde daarvan. Vaak is het blauw verweerd en/of enorm bekrast. Gebruik hem heel vaak; 40% vacuum voor alledag-horloges, 70% voor duikers die aansluitend nog een natte test krijgen (mits voorzien van schroefkroon). Uitzetting van de kast wordt in mu weergegeven op de bovenste schaal. Na het activeren en afsluiten van de compressor, moet de naald van die meter sowieso iets uitslaan vanaf 0; en die aflezing vasthouden. Beweegt de naald terug naar 0, is er een lek. Blijft-ie stijgen, drukt de lucht in het horloge het glas (of klembodem) er uit…

Hier met een kwarts GS op 40% vacuum. Iets van 3 mu uitzetting op de schaal.

Het nulpunt kan, en moet, bij elk horloge opnieuw ingesteld worden middels de draaibare zwarte rand van de meter. De stolp is van plexiglas, en moet de eerste paar seconden van compressor-activering even op zijn plaats gedrukt worden. Mijn exemplaar haalt 78% vacuum, wat bovengemiddeld schijnt te zijn voor zo’n oud beestje. :wink:

7 likes

Nooit gezien, het lijkt wel een nieuwe, bedankt voor de info, die is klasse.

Het heeft je wel aangegrepen die ervaring he, vervelend dat je dat moest mee maken, vergeten doe je dat nooit.

2 likes

Dergelijke toestellen zijn nog steeds nieuw te koop vanaf een 1000 euro…

afbeelding

Het nadeel is dat ze dus enkel vacuüm trekken en geen druk zetten. De meest gebruikte professionele toestellen doen eerst vacuüm en dan druktest. En daarna nog een test met een nat sponsje. :wink:

Maar het kan al een indicatie zijn, voor de hobby prima zo.

De volgende vacuüm tester kost al direct 2500 euro door zijn digitale toevoeging.

afbeelding

2 likes

Mijn ervaring is dat als de boel niet waterdicht is hij er op de vacuüm al uitvliegt. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit 1 gehad hebt die op de vacuüm goed was en op de overdruk van 10 ATM eruit ging…
Dus met een vacuüm tester zit je al best save.

1 like

Ik zou er niet al mijn geld op verwedden…

Heb al wel anders meegemaakt.

Had die ervaring 35 jaar geleden ook al met vacuüm trekken van auto airconditioning, vacuüm trekt soms kleine lekjes toe, zo leek het dan na een kwartier toch omdat die vacuüm bleef. Bij vullen van systeem met gas ging hij alsnog lekken. :see_no_evil: