Hoi allemaal, ik hou ook van mooie horloges en heb de afgelopen jaren een paar leuke bij elkaar gezocht.
Nu ik vorig jaar twee Breitlings (een Superocean automaat en een B1 van Jeffrey84) heb gekocht wordt het voor mij tijd om wat ruimte te gaan maken bij de klokjes die ik al wat langer heb of bijna niet meer draag. En daarmee wil ik wweer ruimte maken (ook financieel, het past best in de kast allemaal ;o)) om op zoek te gaan naar nog een mooie aanwinst.
Mijn horlogedoos is gevuld met o.a.
Fromanteel Johannes (blijft)
Olma Automaat uit 1964 (blijft, erfstuk van opa)
Pryngeps Sport met de kroon links
Dolce en Gabbana Chronograaf
Festina Tour de France chronograaf
Sector rechthoekige chronograaf
Seiko Solar Chronograaf 2015, toch net niet ‘mijn’ klok.
Wat is in jullie opinie de beste manier: los aanbieden of als verzameling?
Of gewoon lekker houden, zodat je later geen spijt krijgt?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Wie is die verstokte liefhebber die nooit iets weg zou doen en wie vindt juist dat een klokje ‘mobiel’ mag zijn naar nieuwe liefhebbers?
Ik merk inderdaad dat ik telkens een van de Breitlings pak, vooral de B1. Als het wat strakker moet de Fromanteel. Daarom mijn overweging. Wil gaan zoeken naar een mooie Omega, een IWC of iets dergelijks. Moet me daar nog in gaan verdiepen, maar dat is leuk tijdverdrijf
Ik heb momenteel een rek met 15 horloges, en dat is eigenlijk teveel, ik merk dat ik er hooguit vijf regelmatig draag dus ik overweeg ook om er een hoop uit te doen en iets exclusiefs terug te zoeken, bijv. een IWC Portofino of een vintage Rolex.
Ik heb de collectie sterk uitgedund om een wat duurder horloge te kunnen kopen en dan heb ik nog steeds 9 horloges in de collectie. 2 Topstukken, 5 die ik op dit moment te leuk vind om weg te doen en 2 losse flodders. Dit blijft zo totdat ik weer wat leuks tegenkom en dan begint het proces van voren af aan. Vind ik niks en heb ik reserves dan komt er weer een topstuk bij of wordt 1 van de 2 topstukken ingeruild voor eentje in een nog wat hoger segment. Maar natuurlijk alleen als die upgrade voor mij ook echt de moeite waard is.
Erfenissen nagelaten is een stuk of 5 horloges echt genoeg om ze regelmatig te dragen. Als je gewoon horloges wilt verzamelen voor de heb, zit er natuurlijk geen maximum aan.
Als je ze wilt dragen omdat je het anders zonde vindt, zou je volgens het 1 erin/1 eruit principe kunnen werken. Vaak is de zoektocht en het vinden van de beste deal leuker dan het hebben. Daarna is de lol er snel weer af. Als je dat weet, kan je je beter beheersen en echt alleen gaan voor de horloges die iets speciaals hebben of iets toevoegen.
Tja, voor iedereen zal het anders zijn. Ik merk dat mijn ‘natuurlijke’ aantal horloges zo rond de 8 ligt.
Ik ben dan ook meer een liefhebber dan een verzamelaar. Als ik iets niet of bijna niet meer draag dan gaat het weg.
Komt nog bij dat ik dat geflipper wel leuk vind
Wat betreft de verkoop van jouw horloges: gewoon losse verkoop
Jaren geleden een Fortis chronograaf B42 nieuw gekocht, maar je smaak veranderd
Deze weer verkocht en momenteel koop ik klokjes rond de twee driehonderd euro.
Zo ka ik meer afwisselen met TW steel, Seiko en Barbos. Of het nou automaat of quartz is, vroeger moest het per se een automaat zijn, nu vindt ik de looks belangrijker dan wat erin zit…
Ik ben niet zo een flipperaar, maar ik heb ook wel dat na een poos een horloge kan… vervelen. Nou ja vervelen, misschien is het meer het gevoel van iets anders willen. Maar de redenen waarom ik een klokje leuk vind, verdwijnt bij mij niet. Om de zoveel tijd haal ik een paar horloges op bij de bank. Dan is het altijd weer een leuk wederzien. En als ik er weer even genoeg van heb, breng ik ze weer terug en haal weer een paar andere op.
Zo flipper ik ze op m’n eigen manier, zonder ze definitief weg te doen. En betreft upgraden? Dat hoeft niet zo nodig of zo snel. Tuurlijk lijkt een Royal Oak of een Calatrava met gaaf. Maar ik kan ook heerlijk genieten van een simpele Seiko, een goedkope Seagull 1963 of een degelijke G-shock.
Leuk zo’n reaktie van hendrik het is idd verzameling, ik heb zo’n 45 stuks
maar draag er maximaal 10 enkele toppers o.a breitling,Seiko, IWC,soyuz,poljot
de overige liggen te liggen.
Leuk zo’n reaktie van hendrik het is idd
verzameling, ik heb zo’n 45 stuks
maar draag er maximaal 10 enkele toppers o.a
breitling,Seiko, IWC,soyuz,poljot
de overige liggen te liggen.
Nou net helemaal jeedewee. Los van het feit dat het een niet topic gerelateerde taalsuggestie was van hendrik is hij wel zo beleefd geweest om ons via een Wikipedia link op te voeden over wat een collectie is en dat blijkt te zijn:
“Een collectie (Latijn: collegere, verzamelen) is dat wat ontstaat door actief te verzamelen.”
Er staat dus niks over aantallen of over voorwerpen. Theoretisch gezien mag je dus gewoon je 2 horloges die je verkregen hebt door actief te verzamelen (flipper de flipper) een collectie noemen. Hetzelfde geldt voor munten, pennen, vlinderstrikjes of plaatjes van horloges die je niet hebt.
Excuses voor deze eveneens niet topic gerelateerde reactie, maar wel weer on topic: nu ik het aantal horloges sterk verminderd heb, ben ik wel een stuk rustiger geworden. Het bevredigt me ook meer dan het hebben van horloges die geen polstijd krijgen.
Alles los verkopen. 1 duurder horloge ipv de losse
flarden. Ga je geen spijt van krijgen.
niet helemaal mee eens, vroeger dacht ik ook dat ik duurder moest, ik beleef veel meer lol momenteel aan een horloge dat ik zo ff kan kopen als ik het leuk vind. (scheelt natuurlijk bij ieders budget ) maar bij mij is dat dan een horloge van rond de 100 euro, geeft me veel lol.
ik merk dat ik bij meer dan 10 horloges in de verzamelcollectie (;)) erg onrustig word, het is lastig om alles te dragen nl.
daarbij heb ik chronisch de flipperitis, dus er wisselt regelmatig wat. Wat ik recent heb gedaan is een aantal klokjes verkopen en dan er 1 terugkopen (in een hoger segment). maar goed, vervolgens in een impuls een vostok erbij kopen gebeurt dus ook…
Ik heb er ook teveel om ze allemaal frequent te kunnnen dragen, maar sommige leveren toch niets meer op dus verkopen heeft ook geen zin.
Zelf spaar ik liever door voor een nieuwe ‘grail’, maar telkens als ik rond de 1k zone kom brand het geld me in mn zak en vind ik dat ik genoeg heb gespraard voor wat moois
Ik heb nu een leuke seamaster en colt als ‘toppers’, aangevuld met seiko’s, een steinhart en wat goedkoop spul, maar zou toch ook graag een rolex aan mijn collectie toe willen voegen. Door alles te verkopen kom ik al tot een leuk budget om verder mee te sparen voor een rolex, maar als liefhebber vind ik 1 horloge gewoon niet leuk genoeg, al is t een echte topper