USSR Military KGB SMERSH Horloge

Beste mensen,

Ik zat op het internet te kijken voor een een antiek russisch horloge. totdat mijn oog op deze (http://e200420.com/img/006/d9381.JPG). Het is een gerestaureerd horloge. viel ik weet niet precies of het een origineel smersj horloge is, maar het verhaal gaat dat deze horloges gedragen werden door leden van de smersj. een anti-spionnen team. Meer info over de SMERSJ is te vinden op google.
Weet iemand of dit een origineel exemplaar is. en kan iemand mij iets over het horloge vertellen.

Nog meer foto’s:



Alvast bedankt.

Dit is ook weer een omgebouwd Russisch Molnia zakhorloge.
Het gedeelte van de kroon wordt ingekort, en er worden mooie beugeltjes voor het bandje aan gesoldeerd.:sunglasses:
De wijzerplaat wordt met behulp van een printer gemaakt en op de orginele plaat geplakt.
Het uurwerkje is wel een mooi oud type uit 1953.
Meestal gaan deze horloges rond de 50 euro van de hand op ebay VS.
Hier staat er nog eentje.http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,188554,phorum_session_v5=7ca1b33fd86721b2950fe26ed9b35e62
Groet, Chris.

er zijn geen beugeltjes op de kast te vinden:)
en de letters glimmen en zijn beetje glimmend en gebold, wat met een printer vaak niet haalbaar is:P

En toch is dit een omgebouwd zakhorloge. Deze post laat een zelfdebehuizing zien in de eerste foto: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,174414,174414#msg-174414

Daarnaast vind ik de druk kwaliteit erg matig.

Ik geloof hier niets van: de kast is veel te mooi voor het uurwerk.
De print op de plaat is ook veel te schoon en past niet bij de wijzerplaat zelf.
De subdial is veel groter dan de print, dat zie je duidelijk.
De print zelf is erg slecht, komt ook omdat die niet bij de plaat past.
De stijl van de wijzerplaat komt niet overeen met echte (zak)horloges van Molnija uit die tijd.
Daar komt nog bij dat ik me niet kan voorstellen dat een geheim agent gaat rondlopen met een horloge dat zijn identiteit zou verraden.

Ik zou er geen geld aan uitgeven. In mijn ogen (tot iemand het tegendeel bewijst) is het fake.

Op deze site staan een hoop Molnija’s, kijk daar maar eens rond en vorm zelf een oordeel.
http://www.ussrtime.com

Deze Russische verkoper heeft diverse kastuitvoeringen in voorraad.
Bij deze zie je aan de onderkant nog de verkleuring van het solderen.:wink:
http://cgi.ebay.nl/MOLNIA-SHTURMANSKIE-SOVIET-PILOT-MILITARY-WATCH-1960s_W0QQitemZ110492554153QQcmdZViewItemQQptZWristwatches?hash=item19b9de93a9

Ik heb wel een oude MOLNIA met seconden wijzer op 9 maar die is 4cm en uurwerk is 15 stens.
Kast is van messing / brons en vernikkeld met slijtplekken op de potjes.
zal morgen foto’s plaatsen.
Groeten
Iwan

Haha,

dat was ook het eerste dat bij mij opkwam…
Welke spion gaat er nu rondlopen met een speciaal voor spionnen uitgebracht horloge ?
Onzin verhaal dus.
Oja, het klokje in kwestie ziet er uiterst verdacht uit als je het bij vraagt. Dat in combinatie met een enorm ongeloofwaardig verhaal zou me doen besluiten om hard weg te rennen !!

Bas

aan de bibberige lijntjes kun je al zien dat de wijzerplaat in een inkjetprinter is gemaakt, leuk dat de beste man nog een rood accent heeft toegevoegd met een viltstift, jammer dat hij niet binnen de lijntjes is gebleven: kompleet fantasie-horloge.
Het uurwerkje is idd een mooi oud 15-steens exemplaar, maar volgens mij is de kast oorspronkelijk voor een 18-steens uurwerk (het is inwendig ietsje te groot/hoog, zie “lucht” rondom uurwerk) Kast ziet er wel netjes uit, maar kenners weten inmiddels dat ze in de Ukraine heel goed weten hoe ze een klokje er beter uit kunnen laten komen op mooie fotootjes…

Een paar originele Molnija polshorloges bij elkaar voor een vergelijking:

midden en linksboven een “normale” kast, die in het midden heeft de 12 bij de kroon.
Rechtsboven een Molnija in een Ural kast (maar wel origineel, kan je zien aan de speciale brug, nodig voor dit type kast);
Rechtsonder een kast met losse “lugs”, komt het meeste voor, let vooral op de slijtage, horloges werden echt goed gebruikt in de Sovjet-Unie; linksonder en midden-onder twee Ural horloges (Molnija uurwerk met centrale sekonde-wijzer) met vergulde aluminium kast.
Midden boven een Molnija 3017 chrono “polshorloge”, dit is een echte, het verhaal dat dit soort horloges op het dijbeen van een piloot gegespt werd wordt door sommigen betwijfeld, maar lijkt mij eerlijk gezegd heel plausibel.

BTW: wat betreft een molnija met een SS of WW2 opdruk: deze uurwerkjes werden pas vanaf ongeveer 1948 gemaakt, met merknaam Salut; dus die kunnen sowieso al niet echt zijn; deze hedendaagse neppers zijn gebaseerd op oude neppers, polshorloges met een Type 1 uurwerk, die werden jaren geleden al op deze manier “aangepast” voor de toeristen… :smiley:

Edit:
vergat dit plaatje, de 15 jewel uurwerkjes zitten origineel strak in het huis, bovenkant bruggen vlak met de achterkant (een 15-jewel Molnija is dunner als een nieuwere 18-jewel versie):

Groet,
Paul

Mijne is zo als die Rechtsboven een Molnija in een Ural kast.

als je een fotootje van jouw exemplaar zou willen plaatsen: heel graag, ben altijd benieuwd naar wijzerplaten en uitvoeringen van deze oude Molnija’s!

Groet,
Paul

Hoi Paul,

Ik heb foto’s gemaakt maar moet ze morgen op mijn werk posten, vanaf thuis lukt dat niet.
Groet
Iwan

leuk topic en info (tu)

Foto’s van mijn Molnia
Groeten Iwan



Ik ben het helemaal eens met Baseman. Ik kan me James Bond ook moeilijk voorstellen met een horloge, waarop staat dat hij een geheime agent is…

Nog twéé dingen.

  1. Smersj bestond van 1943 tot 1946. Een horloge, gemaakt in het eerste kwartaal 1953, zoals dit horloge, zou onwaarschijnlijk in 1945 door een Smersj-officier worden gedragen.

  2. Op het horloge staat de naam “Komandirskie”. De eerste “Komandirskie” werd echter pas in 1965 geproduceerd. Deze naam bestond dus niet in 1953 en ook niet in 1943-1946.

Dat is dus alweer een nephorloge, voorzien van een nepverhaal, speciaal voor de “naïeve, goedgelovige Westerlingen” gemaakt.

Groet,

Alex

Dat klokje ziet er goed uit Iwan.(tu)
De horloges met deze kast ken ik alleen met centrale sekondenwijzer en met de naam Ural op de wijzerplaat.
Heel apart is ook het embleem links op het uurwerk, die heb ik nog nooit gezien.
Groeten, chris.

Hoi Chris,

Ik vond het ook apart toen ik het tegen kwam op De Rikketik een paar jaar geleden.
Ben benieuwd wat onze Russische vrienden van zeggen.
Groeten
Iwan

Ziet er zeker heel interessant uit!
Dit is volgens mij een uitvoering met verchroomde messing kast, zie je wat minder als de aluminium kasten; de wijzerplaat heeft die typische kenmerken als dat kleine sekondenregister in die grote “verdieping” in de wijzerplaat.
Dat teken op het uurwerk staat voor de uurwerkfabriek in Tscheljabinsk…

Groet,
Paul

Ja Paul dat heb je goed gezien, kast is van verchroomde messing met charmante slijt plekken.
Groeten
Iwan

Leuk horloge Iwan! Ze worden steeds leuker, die oude Russen:D