Uurwerk demontage vraagje HMT

Vanuit India heb ik een cheap-ass HMT horloge gehaald om eens aan de slag te gaan met een uurwerk.
Het betreft een handwinder, type onbekend.
Kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaand tandwiel los krijg? Ik heb het vermoeden dat ie net als de schroef van het tandwiel dat erin valt een linkse draad heeft, maar als ik hem rechtsom draai wind het uurwerk op, draai ik linksom schiet de schroevendraaier eruit. Waarschijnlijk omdat ie niet vaster kan.

@Aqualand jij vast wel hoe het zit? Kun jij een voorzetje geven?

3 likes

Dit is het palrad, boven de veerton. Je hebt het kroonrad er al uit gehaald. Niet handig. :slight_smile:

Heeft trouwens rechtse draad! Alleen het kroonrad heeft linkse. Even kroonrad terugplaatsen, en eerst het palrad losdraaien. Linksom los dus. :wink:

Werkt alleen als je staand opwindrad er nog in zit. Zie 'm nu niet zitten…

Waar is trouwens de schroef van je pal…? :smile:

O ja. Eerst de balanskloof en balans er uit. Wel de goede volgorde aanhouden hoor… …voorkomt problemen…

5 likes

Hij is van de kant! Super… Deze schroef draait normaal gesproken linksom vast en rechtsom los… Precies andersom dus als normaal het geval is. Je kunt deze schroeven in apparatuur (zoals horloges) herkennen aan de kop met 3 groeven.

Jammer dat je Mumbai dat niet heeft. Je kunt met een “pegwood” (een cocktailprikker) het tandrad tegen houden tegen de brug (blokkeren) en dan de schroef voorzichtig rechtsom losdraaien… Je voelt snel genoeg of dit goed voelt of dat je toch de andere kant op moet draaien. Deze schroeven zitten echt niet MUUR vast en moeten eenvoudig los te draaien zijn.

Succes vriend! Hou ons op de hoogte van je avontuur!

3 likes

Bedankt @PeterLC en @Aqualand voor de vlotte reacties.
Ik kan me die foto van de 3 sleufjes nog herinneren, daarom wist ik dat ze linksom moesten ook al heeft mijne die schroeven niet.
Ik ga even de andere terugzetten en het opnieuw proberen.

Heb gelijk al de volgende vraag. Ik was ondertussen doorgegaan heb onderstaande plaat/brug losgehaald en hoorde een veer “wegschieten”. Kon niks vinden en heb het idee dat er ook geen veer of iets onder heeft gezeten maar dat er in het uurwerk ergens spanning vanaf is gesprongen want het uurwerk stopte direct met draaien. Klopt dat?

2 likes

Nu zie ik ook je pal zelf niet meer… Die is nu weggeschoten vrees ik. Die miste z’n schroefje al op je eerste pic. Die zat(en) rechts van je palrad, onder je kroonrad.

Dat bedoel ik met de juiste volgorde van demontage…

Dit had je moeten doen:

Kroon tussen duim en wijsvinger, Iets opwinden, pal opzij houden met een penhoutje. Voorzichtig de veerspanning laten “ontlaten” door de kroon tussen duim & w-vinger te laten slippen.

Dan balanskloof los, voorzichtig met balans en al verwijderen. Ankerkloof en anker verwijderen.

Raderkloof en raderen verwijderen.

Palrad conventioneel losdraaien. Kroonrad rechtsom los (deed je goed). Beiden verwijderen. Dan ook de raderkloof. Veerton til je er dan zo uit.

Ik zag je reactie binnenkomen - punt is, dat je raderwerk een flinke tik gekregen heeft van de plotselinge ontspanning. Check of al je radertappen er nog op zitten, en je stenen niet gebarsten zijn. Vooral die van het derderad/grondrad in de platine krijgt een dreun op die manier.

Zelf die fout wel 's gemaakt bij een 2824-2. Was even “afwezig”. Had gelukkig een donorwerk, moest wel “even” die steen in de platine vervangen… :sweat_smile:

Je blijft trouwens wel met het centrumrad in de platine zitten. Aan de wijzerplaatzijde wordt die vastgehouden door de minuutpijp (een moderne ETA heeft een chausseerad). Die m-pijp moet er met een speciale afnemer (de “groene Bergeon”) afgehaald worden om het rad los te krijgen. Eigenlijk moet e.e.a. nog voordat je aan de werkzijde gaat beginnen. :wink:

9 likes

Haha ik vind je moedig maar is het niet slimmer om je in te schrijven voor een @vinwat clinic/workshop?

Edit: dit is wel de beste manier om het te leren maar niet de voordeligste en snelste. :wink:

4 likes

Nee, geen goede ideeën geven! Dit is veel leuker! :sunglasses:

Ik bedoel zowel voor ons als voor topicstarter zelf. Gewoon lekker aankloten. Snelle bevrediging en frustraties overwinnen. :+1:

4 likes

Heb hem los. Even tegen gehouden en toch rechtsom los.
De pal had ik er al uit @PeterLC

2 likes

Hou de juiste volgorde aan bij demonteren. Wat je nu doet is random alles los schroeven zonder enige controle.

Begin altijd eerst met het ontspannen van de veer!

4 likes

Ja, dat kwam steeds niet uit :sweat_smile:

2 likes

Ja toch. Lekker aanmodderen.

2 likes

Ik doe maar wat joh, zo leer ik het snelst.

4 likes

Je leert inderdaad het snelst je vloer kennen. :rofl:

7 likes

Op je eerste foto is de “click” nog zichtbaar (zonder schroejfe). Rechts onderin. Deze zorgt er voor dat als je het horloge opwindt, de veer gespannen blijft en niet kan ontwinden. De “click” wordt door een ragfijn veertje op z’n plek gehouden.

Op je volgende foto is die “click” verdwenen. Daardoor is waarschijnlijk het veertje ook ergens door de kamer gevlogen… Kans van 1 op heel veel dat je die nog ooit terug gaat vinden…

Sorry maat. Zoals ik elders schreef: je betaalt altijd leergeld… Ik hoop dat het je de volgende keer bespaard blijft…

Het (de)monteren is een standaard procedure, als je die na veel vallen en opstaan onder de knie hebt neemt je zelfvertrouwen toe.

2 likes

Nee, dat ding ligt ergens in het bakje, die heb ik er zelf uitgehaald.

1 like

Nu ik nog eens kijk zie ik dat je ook de “bridge” van de “train of wheels” hebt verwijderd. Daarmee komt geen veertje los.

Het gaat dus om het veertje van de “click” dat onder je “crown wheel” schuil gaat en de “click” in positie houdt…

Sorry, ik volg mijn opleiding in het Engels, wel zo handig als je op internationale Fora met meisjes en jongens van over de hele wereld praat :uk: :us_outlying_islands: :canada:

2 likes

OK:

Brug/raderkloof, raderwerk, pal/palveer, kroonrad, en weer pal. :wink:

3 likes

Hij is leeg :sweat_smile:

Resultaat: dit is niet goed.


Ik heb over het bericht van @PeterLC heen gelezen waarin je zei dat ik een speciale tool nodig had voor die minutenpijp.

En @Aqualand ik ben dus wel de “click” oftewel de pal kwijt.

Conclusie: ik heb m’n lolletje gehad voor $10,50 Ik heb nu wel gelijk door dat een uurwerk uit elkaar en in elkaar nog even een stap te ver is. Ik hou het voorlopig even bij dials en wijzers modden.
Misschien ga ik nog wel een keer een cursusje volgen maar aan de andere kant vraag ik me af waarom. Zo vaak zal ik er niet aan toe komen en als ik dan toch een uurwerk moet servicen zal ik het waarschijnlijk toch uitbesteden.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken :+1:t3:

5 likes

Ach, je hebt nu in elk geval een beetje een idee waar we als serieuze hobbyisten/pro’s/ex-pro’s mee te maken hebben. :slight_smile:

Cursusje volgen is altijd een prima idee - wil je echt verder, thuis, moet je inderdaad wel een hele investering doen. En een mooie stek vrijmaken in je huis. :+1:

2 likes

Nu niet opgeven! Dit was een prima eerste resultaat voor je eerste aanval. We hebben allemaal leergeld betaald hoor! Nog een paar FHF ST 96’s (bespaar verzendkosten, koop er een paar van 1 Mumbai dealer) en je hebt gelijk donoren aan boord! Kom op! Je kan het!

2 likes