Vanuit India heb ik een cheap-ass HMT horloge gehaald om eens aan de slag te gaan met een uurwerk.
Het betreft een handwinder, type onbekend.
Kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaand tandwiel los krijg? Ik heb het vermoeden dat ie net als de schroef van het tandwiel dat erin valt een linkse draad heeft, maar als ik hem rechtsom draai wind het uurwerk op, draai ik linksom schiet de schroevendraaier eruit. Waarschijnlijk omdat ie niet vaster kan.
Hij is van de kant! Super… Deze schroef draait normaal gesproken linksom vast en rechtsom los… Precies andersom dus als normaal het geval is. Je kunt deze schroeven in apparatuur (zoals horloges) herkennen aan de kop met 3 groeven.
Jammer dat je Mumbai dat niet heeft. Je kunt met een “pegwood” (een cocktailprikker) het tandrad tegen houden tegen de brug (blokkeren) en dan de schroef voorzichtig rechtsom losdraaien… Je voelt snel genoeg of dit goed voelt of dat je toch de andere kant op moet draaien. Deze schroeven zitten echt niet MUUR vast en moeten eenvoudig los te draaien zijn.
Succes vriend! Hou ons op de hoogte van je avontuur!
Bedankt @PeterLC en @Aqualand voor de vlotte reacties.
Ik kan me die foto van de 3 sleufjes nog herinneren, daarom wist ik dat ze linksom moesten ook al heeft mijne die schroeven niet.
Ik ga even de andere terugzetten en het opnieuw proberen.
Heb gelijk al de volgende vraag. Ik was ondertussen doorgegaan heb onderstaande plaat/brug losgehaald en hoorde een veer “wegschieten”. Kon niks vinden en heb het idee dat er ook geen veer of iets onder heeft gezeten maar dat er in het uurwerk ergens spanning vanaf is gesprongen want het uurwerk stopte direct met draaien. Klopt dat?
Nu zie ik ook je pal zelf niet meer… Die is nu weggeschoten vrees ik. Die miste z’n schroefje al op je eerste pic. Die zat(en) rechts van je palrad, onder je kroonrad.
Dat bedoel ik met de juiste volgorde van demontage…
Dit had je moeten doen:
Kroon tussen duim en wijsvinger, Iets opwinden, pal opzij houden met een penhoutje. Voorzichtig de veerspanning laten “ontlaten” door de kroon tussen duim & w-vinger te laten slippen.
Dan balanskloof los, voorzichtig met balans en al verwijderen. Ankerkloof en anker verwijderen.
Raderkloof en raderen verwijderen.
Palrad conventioneel losdraaien. Kroonrad rechtsom los (deed je goed). Beiden verwijderen. Dan ook de raderkloof. Veerton til je er dan zo uit.
Ik zag je reactie binnenkomen - punt is, dat je raderwerk een flinke tik gekregen heeft van de plotselinge ontspanning. Check of al je radertappen er nog op zitten, en je stenen niet gebarsten zijn. Vooral die van het derderad/grondrad in de platine krijgt een dreun op die manier.
Zelf die fout wel 's gemaakt bij een 2824-2. Was even “afwezig”. Had gelukkig een donorwerk, moest wel “even” die steen in de platine vervangen…
Je blijft trouwens wel met het centrumrad in de platine zitten. Aan de wijzerplaatzijde wordt die vastgehouden door de minuutpijp (een moderne ETA heeft een chausseerad). Die m-pijp moet er met een speciale afnemer (de “groene Bergeon”) afgehaald worden om het rad los te krijgen. Eigenlijk moet e.e.a. nog voordat je aan de werkzijde gaat beginnen.
Op je eerste foto is de “click” nog zichtbaar (zonder schroejfe). Rechts onderin. Deze zorgt er voor dat als je het horloge opwindt, de veer gespannen blijft en niet kan ontwinden. De “click” wordt door een ragfijn veertje op z’n plek gehouden.
Op je volgende foto is die “click” verdwenen. Daardoor is waarschijnlijk het veertje ook ergens door de kamer gevlogen… Kans van 1 op heel veel dat je die nog ooit terug gaat vinden…
Sorry maat. Zoals ik elders schreef: je betaalt altijd leergeld… Ik hoop dat het je de volgende keer bespaard blijft…
Het (de)monteren is een standaard procedure, als je die na veel vallen en opstaan onder de knie hebt neemt je zelfvertrouwen toe.
Ik heb over het bericht van @PeterLC heen gelezen waarin je zei dat ik een speciale tool nodig had voor die minutenpijp.
En @Aqualand ik ben dus wel de “click” oftewel de pal kwijt.
Conclusie: ik heb m’n lolletje gehad voor $10,50 Ik heb nu wel gelijk door dat een uurwerk uit elkaar en in elkaar nog even een stap te ver is. Ik hou het voorlopig even bij dials en wijzers modden.
Misschien ga ik nog wel een keer een cursusje volgen maar aan de andere kant vraag ik me af waarom. Zo vaak zal ik er niet aan toe komen en als ik dan toch een uurwerk moet servicen zal ik het waarschijnlijk toch uitbesteden.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken
Ach, je hebt nu in elk geval een beetje een idee waar we als serieuze hobbyisten/pro’s/ex-pro’s mee te maken hebben.
Cursusje volgen is altijd een prima idee - wil je echt verder, thuis, moet je inderdaad wel een hele investering doen. En een mooie stek vrijmaken in je huis.
Nu niet opgeven! Dit was een prima eerste resultaat voor je eerste aanval. We hebben allemaal leergeld betaald hoor! Nog een paar FHF ST 96’s (bespaar verzendkosten, koop er een paar van 1 Mumbai dealer) en je hebt gelijk donoren aan boord! Kom op! Je kan het!