Vandaag eens een niet lopende handopwinder uit de lade getrokken. Ik dacht draai eens uit elkaar, en proberen weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.
In die verstande dat ik dit nog nooit eerder heb gedaan. Ben nooit verder gekomen dan het verwijderen van de kroon en het uurwerk uit de kast!!
Caseback verwijderd
Iedere stap een foto gemaakt
Weer een stap verder
Nog een stapje verder
Bijna kale behuizing
De laatste onderdelen verwijderd, en daarna weer begonnen aan de opbouw!!
Alles paste weer lekker in elkaar, eenmaal in elkaar weer opgedraaid, en wat denk je!!?? Het uurwerk begon spontaan te lopen!!
Zie hoe het (als ik het goed zeg) balanswiel op volle toeren draait.
Daarna de wijzerplaat en de wijzers retour gemonteerd! En alles tikt naar behoren.
Erg leuk dat dit gelukt is. Heb er ongeveer een 45 minuten over gedaan.
Ga nog eens vaker wat oefenen!!
Knap werk hoor Vooral dat ankertje terug krijgen vind ik altijd een vreselijk gepiel. Verder sluit ik mij bij de rest aan, reinigen en oliën en er gaat een wereld aan leuk spul voor je open op Marktplaats en Ebay!
Volgende stap… : uurwerkhoudertje, of werkringetje regelen, wat smeermiddelen, en Oliegevers regelen… en em netjes smeren…(inclusief de Incablocs)… dan praten we verder…
Het is zeer belangrijk een goede volgorde te hebben in het demonteren.
Anders loop je veeeeel kans asjes te breken.
Kijk eens in de archieven in een mooi topic van Morse.
Dat topicje heeft mij ook goed op weg geholpen!.. waardevol topicje… :)'t enige… 't is zo verslavend dat ik er momenteel mijn beroep van aan het maken ben… je bent gewaarschuwd!
Thnx guys!!! Ga voorlopig binnenkort eerst nog op wat oude afdankers oefenen! !
Durf nog niet aan de topstukken te beginnen, dat laat ik aan andere over;)
Dat is een hele wijze beslissing. Deze is goed gelukt, maar het is een kwestie van oefenen, oefenen, had ik al oefenen gezegd? Totdat je het echt in de vingers hebt.
Laten we eerlijk zijn, hij loopt, maar je hebt geen idee hoe. Reinigen, smeren, uitlezen, afregelen hoort er ook allemaal bij.
Het is in ieder geval een prima begin!
Ik geloof het acuut! ! En dat snap ik ook. Maar het begin is gemaakt. Moet zeggen dat je er ook de tijd voor moet zien te vinden. Naast een fulltime baan, alles in en om het huis, en mijn drukke zebravinkenhobby. En de vrouw natuurlijk niet te vergeten!!!
Maar ik ga binnenkort weer eens wat oefenen. De eerste stap is gemaakt zullen we maar zeggen.
Tip van Flip… als je nog eens aan uurwerken gaat sleutelen… Koop een stolpje… hetzij een origineel horlogemakers stolpje… of gewoon een Mepal Botervloot… kun je je onderdelen stofvrij onder wegleggen…