Uurwerk en 3D-printing : BENZING

Dag horlogeforum collega’s,

Naar aanleiding van het feit dat ik op mijn 12-jarige leeftijd een Triumph typemachine gered had van de ondergang, werd ik gefascineerd door alle mechanische toestellen : rekenmachines, constateurs, platenspelers en zo voort. Natuurlijk ontbreken uurwerken niet in dit rijtje : wekkers, (zak)horloges, (koekoek)klokken en pandules. Tot grote ergernis van mijn broer en ouders, die moesten leren leven met de letterlijk tikkende verzameling van Thierry.

De verzameling liep de spuigaten uit toen ik een 180 kilogram wegend torenuurwerk kon bemachtigen. Dat is horlogemakerij met de engelse sleutel ! Net iets te groot om toe te voegen aan het virtrinekastje van 16 werkende zakhorloges … :wink: … waarvan de kleinste slechts 220 gram weegt.

Na een 14-jarige loopbaan als leraar wiskunde en informatica, ben ik een zaak begonnen om als zelfstandige oplossingen aan te bieden die niet standaard op de markt te vinden zijn : scanners, tijdregistratie, … noem maar op. Een softwaremakerij ! Een zelfbedacht beroep, gelijkaardige aan een schoen-, sleutel- en horlogemaker, waarom niet ? Ondanks deze succesvolle activiteit, raakte ik maar niet verlost van het horloge-virus. Om het in vaktermen uit te drukken : daar is nog geen anti-virus behandeling voor uitgevonden. Met als gevolg dat mijn verzameling sporadisch groter werd …

Maar op mijn 60-ste levensjaar slaat het noodlot toe, en moet ik wegens arbeidsongeschiktheid mijn beroepsactiviteit stopzetten. Maar wat doe je dan de hele dag ? Zonder iets om handen word ik knettergek, omdat ik mijn creativiteit niet kwijt kan. Gelukkig kan ik terugvallen op mijn verzameling, en dat is de reden waarom ik me heb aangemeld bij ons horlogeforum.

De moraal is : uurwerken zijn als uw eerste lief, je vergeet ze nooit !

** Mijn BENZING project : januari-februari 2020 **

Ik heb van een collega een BENZING uurwerk gekregen dat dienst deed - aldus zijn zeggen - in een pastorie. Het constructie plaatje was niet meer leesbaar, maar voortgaande op de stijl van de wijzerplaat en de componenten van de motor die de gewichten optrekt, schat ik het bouwjaar + 1965. Na enige aarzelingen heb ik besloten dit uurwerk te moderniseren. Mijn beroepshalve ervaring met 3D-printing komt hier uitstekend van pas.

1. vertrekkende van de originele toestand én onder waakzaam oog van mijn watchdog

pastorie_closed !pastorie_watchdog|240x320](upload://4GCzTCie6Gctw3yxa3jMgGhbsAD.jpeg)

1. … getransformeerd naar een amusante uitvoering mét datum- en dag-plaat

clock_closed
clock_open

Ik kijk alvast uit naar een nieuw project.
Misschien een uurwerk vanaf scratch maken …

… wordt vervolgd …

Thierry,

35 likes

Gaaf!

Superleuk !! :+1:t2:

Geweldig

een mooi verhaal over een mooie hobby !

Leuk om te lezen, benieuwd naar je volgende project

Leuk, een echte knutselaar erbij op het forum.
Welkom!
Vooral je projecten blijven posten. Liefst tijdens het proces zelf, want alle discussies en suggesties lezen is superleuk

Dag Rocker,

Bedankt voor Uw reactie,

Het volgende project gaat een volledig eigen ontworpen THON-klok worden
… en over 25 jaar is dit een standaard zoals Omega, Potiac …

… wordt vervolgd …

Thierry,

1 like

Dag,

Bedankt voor Uw reactie,

… wordt vervolgd …

Thierry,

Respect ! :slightly_smiling_face::+1:t2:

Dag,

Bedankt voor Uw reactie, een hart onder de riem dus.

… wordt vervolgd …

Thierry,

Dag,

Bedankt voor Uw reactie,

… wordt vervolgd …

Thierry,

1 like

Dag Bert,

Bedankt voor Uw feedback,
'k had nooit gedacht dat er reactie zou komen …

bedankt … en wordt vervolgd …

Thierry,

Hallo Thierry,

Ik vind het erg mooi hoe je het uurwerk zichtbaar hebt gemaakr. Lijkt mij gaaf om te zien hoe alles werkt. Echt, petje af. Benieuwd naar je vervolgwerk :hugs:

Beste Thierry,

Leuk! Open vooral een topic en laat het hele proces van bedenken zien.

En u hoeft niet elke keer hetzelfde berichtje te posten hoor, de volgers van een draadje kunnen de eerste gewoon meelezen.

In ieder geval wederom welkom; en denk dat ik namens de andere posters zeg dat we uitkijken naar uw volgende creatie.

Mooi werk om zo iets te behouden :+1:

Beste Thierry, een mooie combinatie van oude en nieuwe technologie. Doe zo voort. G

Ik heb een vermoeden dat ik weet wat de reactie op jouw reactie zal worden. Ik doe een gokje!

Dag G,

Bedankt voor je reactie!

… wordt vervolgd …

Thierry,

Met dat soort vaardigheden kom je ergens! Mooi hoor.