Uurwerk in Eufa horloge

Beste forumleden,
Is er iemand die dit uurwerk herkent? Het zit in een handgewonden Eufa horloge met een cyclops glas dat natuurlijk niet origineel kan zijn.
De aanduiding onder de balans is G 652. Het uurwerk maakt enerzijds de indruk van een lage kwaliteit, maar het heeft wel 21 stenen en een voor mij aantrekkelijke wijzerplaat en wijzers.
B

en benieuwd wat jullie er van maken kunnen…
Peter

1 like

Kwartscrisis horloge met zo goedkoop mogelijk geproduceerd uurwerk?

1 like

Ziet er nog een redelijk acceptabel beestje uit hoor. :slight_smile:

https://ranfft.org/caliber/7687-Lorsa-652

2 likes

Penankertje.

Heb wel een zwak voor dat spul.

2 likes

Wow! Jullie zijn snel!
LVA, hoe heb je op Ranfft gezocht? Of kende je dit uurwerk al?

Dank voor je reactie, Ruud, maar dit is toch geen penanker, lijkt me?
Peter

1 like

Op de 652 die op je platine gestanst staat :wink: maar het kwam me al vaagweg bekend voor ja.

Toch hoor, een ankertje met pennen ipv steentjes :smile: met steentjes ziet het er ongeveer zo uit:

image

1 like

Dat, unbreakable mainspring op de plaat icm dikke balans zijn mijn indicaties als ik t anker niet 1-2-3 zie.

image

2 likes

Tuurlijk, heb, als beginner, weer eens iets door elkaar gehaald…

1 like

Leerzaam, Ruud, dank je.

Als ik nog even mag: ik trof de hoofdveer aan zoals op de foto staat: komt dus boven de ton en arbre uit met een breedte van 2,25 en een dikte van 0,11, terwijl Ranfft een veer noemt van 1.50 x 9.5 x 0.10 x 320mm.
Het is bijzonder te noemen dat het uurwerk heeft kunnen lopen.

Ik neem aan dat de huidige veer in het uurwerk niet correct is en ik een andere moet bestellen?

1 like

Jezus. :face_with_peeking_eye:

Dat zou ik toch overwegen ja. Maar eerst al eens nakijken hoeveel blijvende en niet-herstelbare schade zo’n joekel heeft aangericht. Dat is letterlijk 2x krachtiger dan voorgeschreven staat - een hoop extra kracht op alle wielen, asjes etc. met bijhorende sleet.

1 like

Tja, tot nu toe alleen slijtage tussen arbre en veertonbrug, maar niet extreem veel. Kan ik waarschijnlijk corrigeren met de Triebniet.
Ik zie geen opvallende slijtage op de tapjes en de wielen zijn recht en rondsels gaaf.
Dank voor jullie hulp, allemaal. Ik zal t.z.t. nog even verder verslag doen.

Peter

1 like

[quote=“PeterHawks, post:15, topic:545987, full:true”]
Ziet er nog een redelijk acceptabel beestje uit hoor. :slight_smile:

https://ranfft.org/caliber/7687-Lorsa-652 hier beoordeling Tja, tot nu toe alleen slijtage tussen arbre en veertonbrug, maar niet extreem veel. Kan ik waarschijnlijk corrigeren met de Triebniet.
Ik zie geen opvallende slijtage op de tapjes en de wielen zijn recht en rondsels gaaf.
Dank voor jullie hulp, allemaal. Ik zal t.z.t. nog even verder verslag doen.

[/quote] Hopelijk helpt Triebniet om je horloge weer nauwkeurig te maken. Het is een magisch middel)

1 like