Uurwerk loopt te snel

Hallo doe het zelvers.
Voor het eerst heb ik 'n zakhorloge dat niet meer lopen wilde “gerestaureerd”.
Echter na demontage,reiniging en montage plus verse olie loopt het uurwerk enorm snel. Hoe snel is nog niet aan te geven daar de wijzerplaat en wijzers nog niet aangebracht zijn. Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt Emile

Misschien is het horloge ooit afgesteld agv het te langzaam lopen ivm indikken olie, vuil etc. Heb je al geprobeerd te stellen op de balans?

Hoi Ernst,

Ja dat heb ik geprobeerd maar ook dat geeft nauwelijks verbetering.

:frowning:

Niet per ongeluk olie op de balansveer gedaan?

Zover ik weet is dat niet gebeurd, maakt olie op de veer de zaak niet juist trager???

Mogelijk zit de balansveer niet netjes, maar “in de knoop”.
Ik bedoel dat de windingen niet vrij liggen.
Of de balansveer is gemagnetiseerd geraakt?

Hoi, bedankt voor de reactie.
De balansveer zit perfect op z’n plaats en niet in de knoop.
Hoe kan zo’n veer magnetisch worden??

Hoi Emile,

Waarom denk je dat het uurwerk te snel loopt? Als je de wijzers er niet op hebt zitten dan lijkt het me lastig een oordeel te geven als je dit niet dagelijks doet.

Maakt de balans wel een mooie lange slag? Als je een foto hebt zou dat eventueel ook kunnen helpen. Je kunt hier namelijk goed op zien of het een ankergang is of een cilinder of andere gang.

Groet Erik

Is de balansveer ooit eens ingekort en natuurlijk kan deze magnetisch worden.

Dat zou kunnen!!!

Stel dat de balansveer magnetisch is geworden hoe kan je het zaakje demagnetiseren?? Dit zou ook inhouden dat alle gebruikte gereedschappen ook gedemagnetiseerd moeten worden.
Bedankt voor jullie reacties.

vandaar dat wellicht het woordantie magnetisch op bepaalde gereedschappen staat en daarvoor gebruikt dienen te worden omdat te voorkomen???

Even nieuwsgierig naar de opmerking van pocketwatch123. Hoe kun je bepalen dat een horloge te snel of te langzaam loopt zonder de wijzers te zien?
grtz. Lex

"n horlogemaker in Utrecht heeft een electronische controle gedaan en beaamde dat het uurwqerk te snel liep, volgens hem is de balansveer ooit na breuk ingekort.

Waar o waar kan je nieuwe /oude wijzersets kopen???

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.