in de dure merken met in house calibers wordt dit wel nog toegepast en nog een eindje ingewikkelder dan dit is.
Nee dat antwoord had je zelf al gegeven
Euhm ja maar t wijkt nogal veel af, meer dan verwacht kan en mag worden tengevolge kastspanning.
Kast heeft een gek puntig deukje en een trek gehad, daardoor wijkt het meer af dan zou mogen. Ben er in elk geval niet meer gaan zoeken naar de drukpunten tengevolge de getrokkenheid en t deukje.
Ondertussen loopt ie een dag, is ie wat gezet naar de kast en dan is dit het eindresultaat, de timing heeft horizontaal tov verticaal een verschil van 37 seconden verticaal crown up - bij zakhorloges neem je als verticale normalerwijze de crown up positie ipv de crown down positie omdat de crown up voor het zakhorloge de meest voorkomende positie is wanneer gedragen.
Beat error is ook iets gewijzigd. Maar kom het kan er mee door en als je op die kast gaat moeten gaan zoeken naar de drukpunten dan ben je nog dagen bezig
De doorgangshoek is vast geen 52 graden hier… …eerder 42 tot 46. Dat levert tientallen graden lagere amplitude op het scherm op. Maar, mooi verslag!
Geweldig, bewondering voor wat je doet en kunt en hoe je het brengt, maar voelde me toch genoodzaakt om aan te geven dat je door in of uitschroeven van de timingschroeven de balansband niet lichter of zwaarder kunt maken. Door in of uitschroeven verandert het gewicht van balansband met schroeven in totaal tenslotte niet. Je kunt alleen het zwaartepunt iets dichterbij of verder af van de centrale as brengen. Eigenlijk heb je het hier dan ook niet over een zwaartepunt, maar een soort horizontale ‘zwaarte-ring’, haaks op de as, niet?
wat heeft de liftangle te maken met een zwaartepunt?
De liftangle is enkel van belang om je amplitude juist in te schatten, ik stel dat niet elke keer apart in. Staat hier standaard op 52° en dan weet je dat je +300° resultaten moet hebben op 52° voor eentje die 42-48° is. Maar heeft niets vandoen met zwaartepunten of drukspanning op de kast.
dit is de timing op 42°, ziet er alle gekheid op een stokje beter uit dan die op 52 terwijl men ze vaak op 52 zet om eea te maskeren
ja dat klopt je maakt ze an sich niet zwaarder of lichter maar t effect is wel dat. Schroeven uitdraaien = diameter band vergroten = zwaartepunt opgeschoven naar buiten = in de praktijk het effect van een zwaardere balans
leuk om te lezen ( dank je wel )
Oh echt? Ik ben ook veel te eerlijk
Ik probeer echt de juiste op te zoeken en dan ook in te stellen. Bij de eerste paar horloges was ik het vergeten, maar nu echt niet meer. Tenzij ik het exht niet kan achterhalen, maar gebeurt niet vaak.
de echte vind je lang niet meer voor al die oudjes. Daarom dat ik er ook niet achter zoek en standaard alles op 52 zet, wetende dat voor die oudjes hij ergens tussen 42 en 48 ligt en dan weet je dat je op 52 +300° waarden moet halen.
Als je echt exact wil weten wat je liftangle is dan ga je als volgt te werk:
- zorg dat het horloge van elke veerspanning ontdaan is
- draai dan zachtjes de veer een beetje op tot als je een amplitude van 180° hebt. dat vraagt wel enige oefening omdat te bereiken door enkel maar te kijken naar de spaken en een markering op de balansband
- van zodra je op 180° zit, leg je de mechaniek op de timegrapher en ga je de liftangle instellen
- De waarde van de liftangle is die daar waar het machientje ook 180° aangeeft zoals je zelf bewerkstelligde bij zachtjes opdraaien tot amp 180°
Was een leerzame reportage, ik heb ervan genoten.
Hartelijk dank voor deze masterclass.
Dat is mooie informatie. Als……… als ……… als ik een keer tijd over heb en ik er eentje heb waarvan ik het niet kan vinden zal ik hier eens naar kijken
Als werktuigbouwkundige zeg ik dan dat je de massatraagheid van het balanswiel veranderd en inderdaad niet de absolute massa ervan
Het zwaartepunt moet in alle gevallen precies in het midden vallen/blijven.
Leuk om zo te lezen.
Ik zie altijd zo’n kunstschaatser voor me die een pirouette maakt. Bij armen naar binnen toe draaien ze sneller.
Ik vind een zakhorloge van deze leeftijd wat je kan brengen op -5 s/d mooi afblijven! Loopt zo perfect. Mooi zakhorloge trouwens!
Zo’n bekakt vestje werkt prima! En staat super goed.
Mijn zakhorloge loopt in de vestzak precies op tijd en aan de port montre ca. 5 minuten voor in 24 uur.
dat heeft met de positionele verschillen te maken. in je vestzak hangt ie niet de ganse tijd 100% verticaal crown up zoals aan de porte montre. Dus je kan er vanuit gaan dat er positionele verschillen zitten op de balans in je mechaniek
Leuk en leerzaam verhaal met mooie duidelijke foto’s
Ik heb zelf ook nogal wat railroad zakhorloges van Hamilton en Illinois van ongeveer dezelfde leeftijd maar heb ze nog nooit op de timegrapher gehad.
Ook zoveel foto’s plaatsen in een topic is mij nog nooit gelukt, hooguit 4 fotos geloof ik.