Uurwerk moet even opwarmen ?

Hi,ik heb een rare vraag, want ik kan maar niet bedenken hoe dit kan: mijn oude Pontiac memomatic loopt na een tijdje ( maand ) niet gelopen te hebben de eerste twee dagen erg achter. Na twee dagen de tijd elk uur wat minuten vooruit te hebben gezet loopt hij opeens wel keurig op tijd.

Dit gebeurd me elke keer bij dit horloge. Andere horloges die ik heb lopen óf te snel óf te langzaam of altijd goed op tijd, maar dan wel constant. Niet zoals deze eerst te langzaam en na twee dagen keurig en dat goed volhoud weken lang. Persoonlijk vind ik het prima en het geeft het horloge wat extra karakter, alsof opa even wakker moet worden.

Is het dat de smering van oliën soepeler wordt of lichaamswarmte ? Klinkt voor mij niet als de reden.
Iemand een idee ?

1 like

Demagnitiseren kan nooit geen kwaad. :ok_hand:

1 like

En dat zal het nochtans wel zijn. Moet je maar eens de topics van @Vintagewatchstuff lezen, daar passeert dat af en toe als fait divers: temperatuur beïnvloedt de smering. Als het horloge helemaal proper is en vers gesmeerd zal het niet de grote verschillen maken, maar mogen we gokken dat die Pontiac geen onderhoud gezien heeft in een tijd en nog in hele oude (stroperige aamgekoekte) olie draait?

De service history is mij onbekend en ik gok dat hij idd niet in lange tijd is geserviced. Ik zal m op den duur een beurt geven. Als het zoals je zegt het geval is zal het dus steeds langer duren voor hij soepel gaat lopen.

Niet verwacht dat dit het dan toch kan zijn. Dank voor reply !

Dat is wel aan te raden ja. Het is zoals met auto’s, je kan onderhoud lang uitstellen, maar het is niet omdat het “werkt” dat het goed is voor de mechaniek. Lopen zonder of met slechte/oude smering veroorzaakt sterkere sleet en dat kan je niet terugdraaien.

1 like

Niet te lang mee wachten, oude olie zorgt voor snelle slijtage aan de tappen van de raderen…

2 likes

Ok,
Ook daar had ik nog niet aan gedacht, zal m binnenkort wat aandacht geven
Thnx