uurwerk rammelt in kast

Beste mensen,

Van MP heb ik een fraaie Lanco (ik gok - mede gezien de luminova ipv radium - jaren '50) geplukt:

Het uurwerk loopt netjes en ziet er schoon uit. Een probleempje (kroon + stift lieten los bij gelijk zetten) heb ik inmiddels opgelost: borgschroefje bleek niet goed aangedraaid.
Het valt me op dat het uurwerk nogal los in de kast zit. Lijkt me niet bevorderlijk; misschien was daardoor het borgschroefje ook losgetrild. Er zit wel een vulring omheen met oorspronkelijk waarschijnlijk drie, nu twee lippen, maar die fixeert het uurwerk niet helemaal. Ik denk wel dat uurwerk en kast bij elkaar horen: op internet zie ik identieke horloges met hetzelfde uurwerk.
Weet iemand een oplossing; extra vulring oid?

1 like

De vulring heeft nu 2 lipjes inderdaad en drukt daarmee ongelijk het caliber vast. Andere ring of lipje compenseren lijkt me. Zo te zien heb je geen schoefpunten in de kast om te fixeren.

Jammer dat een van de lipjes van de kasthouder is afgebroken. Je kunt daar even een plaatje solderen.
Deze lipjes zoals het nu ligt iets omhoog buigen tot het uurwerk niet meer rammelt.
Zie @Pieter67

Ring lijkt ook te klein zit ruimte tussen uurwerk en ring

Is vrijwel zeker radium trouwens

1 like

Klein stukje kurk kan vaak veel oplossen. Tussen vulring en kast.

Of twee schroefje met borg plaatsen zoeken die in het uurwerk passen. Zie foto.

Daarna kunnen die lipjes hun werk doen door ze iets omhoog te buigen waardoor de deksel daar op drukt als hij gesloten is.

1 like

Ben bang dat die kast niet origineel is bij het binnenwerk. Ook de wijzerplaat lijkt te ruim in z’n jasje te zitten :grimacing:

2 likes

Ja idd ja meestal is er net wat minder van de plaat te zien bij dit soort. Wijzerplaat lijkt wat te klein.

2 likes

Je komt dat helaas maar al te vaak tegen. Waarschijnlijk heeft dit binnenwerk in een verchroomde kast gezeten die totaal versleten was en heeft een hobbybob er een willekeurige stalen kast bij gezocht :grimacing:

3 likes

Ja idd ja gebeurt wel eens vaker.

1 like

Dank voor de adviezen!
Ik denk dat de kast wel origineel is. Op internet kom ik dezelfde combinatie kast / uurwerk / wijzerplaat vaker tegen: zie bijvoorbeeld https://www.catawiki.com/en/l/15195171-lanco-military-style-cal-lanco-1054-men-1901-1949 . Met dezelfde vulring. Ik heb de overgebleven lipjes voorzichtig omhoog gebogen; rammel is nu zo goed als weg en de wijzerplaat sluit beter aan op de bezel.

Over de lume: hij is veel minder verkleurd dan bij een aantal andere horloges uit de jaren '40 die ik in bezit heb. Verder lijkt hij ‘op te laden’ door zonlicht. Vandaar mijn vermoeden dat het geen radium is. Maar ik ga nader onderzoek doen (heb helaas geen geigerteller :slight_smile:)

2 likes

Dat horloge op Catawiki is geen ander exemplaar, dat is hetzelfde horloge als wat je nu gekocht hebt, kijk maar naar de vlekjes op de wijzerplaat. Alleen de secondewijzer is een keer vervangen sinds 2017 :sunglasses: