Uurwerk reinigen

Als je een uurwerk gaat reinigen moet je dan alle onderdelen uit elkaar halen of mag je ook wat laten zitten?
Ik heb een machientje gekocht met 4 reinigingsbaden 1 rubisol en 3 PF 80 nu wil ik dit proberen en kijken of eht allemaal lukt maar hb hier toch wel hulp van experts nodig
alvast bedankt

volgens mij is een komplete demontage de enige manier om een uurwerkje echt goed te reinigen.
Vooral bij oudere uurwerkjes moet je toch kijken of alle delen nog OK zijn, en vrijwel altijd is het verstandig om een ouwe opwindveer te vervangen door een nieuwe.

Geen idee of je al wat ervaring hebt met demontage van uurwerken, maar ik zou beginnen met een simpele 3-wijzer handopwinder (en een goed technisch handboek erbij is aan te raden!).

Over het gebruik van dat reinigingsapparaat kan ik je helaas niks vertellen, heb ik helemaal geen ervaring mee.

Succes,

Zoals Paul zegt, eerst eens proberen op een afdankertje, iedereen denkt dat het zo maar uit elkaar halen en monteren simpel is, er zijn vlug stukken gemaakt.

Wat de kuismachiene betreft, 2 x rubisol en 2 x PF 80. Het spoelen is het reinigingsproduct neutraliseren, dat kuist niet, dus beter met de eerste twee bokalen met rubisol. In het eerste komt dan al het vuil te zitten, en dan daarna in een proper bad een tweede reinigingsbeurt.

bedankt ik ga dit proberen ik laat nog van me horen