Het ontbrekende haartje is het borgen van het uurwerk in de kast.
De borgschroeven bevestigen het uurwerk aan de opvul ring, maar niet aan de kast zelf.
Het lijkt erop dat de achterdeksel via de opvulring het uurwerk vast zou moeten duwen.
Overigens moet ik nog een nieuwe dekselpakking plaatsen. Op dit moment draai ik de deksel dicht zonder pakking.
Mogelijk heeft dat ermee te maken, maar ik zou denken dat ik juist meer klemming zou moeten krijgen zonder pakking omdat de deksel verder naar binnen kan draaien.
Bedankt voor het aanbod Plees!
Weet niet precies hoe ik de dikte moet bepalen. Ik zou denken dat de ring op de flens van het achterdeksel komt te liggen (?)
Die flens is 1mm:
Hmm ok, ik snap wat je bedoelt.
Dat is dan de diepte van de uitsparing naast het uurwerk (zie pijltje)
Lastig te meten want mijn schuifmaat past daar niet tussen.
Provisorische Mc Guyver meetmethode zegt 1.5 mm
En de hoogte is bij elke kast weer anders maar gewoon een standaard veer zal goed zijn, kan soms zijn dat de druk niet genoeg is maar dan buig je de veer gewoon iets bij zodat die hoger is en meer drukt geeft als je snapt wat ik bedoel
In de Seiko bell Matic zit er zo een. Weet alleen niet de maat. Als je zoekt op Seiko 4006 (bell Matic movement) kom je ze wel tegen. Door de zig-zag klemt het deksel het uurwerk strak in de kast.
Je weet dat dit tv series zijn en niet echt is toch?
Maar met gewoon ijzerdraad gaat niet werken, met een stuk dun verenstaal kun je het wel zelf maken
Dat soort staal bedoel ik ook. Ik buig daar veertjes voor datumschijven te klemmen voor. Of voor de Ruhla chrono, daar ontbreekt de veer van de 0 pusher ook vaak…
Op eBay is nog wel wat te vinden als je zoekt met Seiko als referentie (Seiko 6138 kom ik dan tegen. Zelfde soort ring)
De maat staat er nergens bij, maar dat is wel op maat te mc gyveren, om in @Serge2 terminologie te blijven .
In ieder geval is het verend staal met een voorgebogen ribbel.
Ik ga er een bestellen, en daarnaast nog een genereus aanbod van @Plees, die er nog eentje heeft. Een van die twee, of een combinatie ervan, moet passend te krijgen zijn.
Hartelijk dank voor al jullie hulp .