Uurwerk vastzetten in de kast

Ik ben op een haar na klaar met de revisie van deze Zenith:

Het ontbrekende haartje is het borgen van het uurwerk in de kast.

De borgschroeven bevestigen het uurwerk aan de opvul ring, maar niet aan de kast zelf.
Het lijkt erop dat de achterdeksel via de opvulring het uurwerk vast zou moeten duwen.

Alk ik het uurwerk inbouw blijft er een beetje verticale speling: het kan dus nog iets richting het glas bewegen.

Heeft iemand tips / suggesties?
Mogelijk heb ik iets verkeerd gemonteerd?

Overigens moet ik nog een nieuwe dekselpakking plaatsen. Op dit moment draai ik de deksel dicht zonder pakking.
Mogelijk heeft dat ermee te maken, maar ik zou denken dat ik juist meer klemming zou moeten krijgen zonder pakking omdat de deksel verder naar binnen kan draaien.

1 like

Er hoort een druk veer in het deksel die de boel vast klemt, zoiets

5 likes

Ah, die ontbreekt dus.
Ga ik daar eens naar op zoek.
Thanks! :+1:t2:

2 likes

Dat is nog niet zo 1-2-3 effe gevonden.
Heeft iemand zo’n ring liggen waar ie vanaf wil?
Diameter ongeveer 28mm

Zal eens snuffelen in de voorraad.

1 like

Helaas, te groot.

1 like

Je kunt er ook een stukje tussenuit knippen en op de juiste maat maken als die maar in het deksel klemt

2 likes

Klopt.
Moet je er wel eerst eentje hebben natuurlijk :wink:

Vd Gevel, Cousins, eBay, no luck so far.
Dus blijf ik nog even zoeken

Als je wilt mag je de mijne hebben. Is nu 32-33mm. Dikte kan ik nog opmeten. Weet je wat dat moet zijn?

1 like

Bedankt voor het aanbod Plees!
Weet niet precies hoe ik de dikte moet bepalen. Ik zou denken dat de ring op de flens van het achterdeksel komt te liggen (?)
Die flens is 1mm:

Laat ik het anders zeggen: de hoogte. Wellicht dat @Floris155 dat weet?

1 like

Hmm ok, ik snap wat je bedoelt.
Dat is dan de diepte van de uitsparing naast het uurwerk (zie pijltje)
Lastig te meten want mijn schuifmaat past daar niet tussen.
Provisorische Mc Guyver meetmethode zegt 1.5 mm :grimacing:

1 like

De veer ring moet gewoon in de binnenkant van je deksel zitten, breedte maakt niet zoveel uit zolang die maar bovenop je uurwerkring drukt

En de hoogte is bij elke kast weer anders maar gewoon een standaard veer zal goed zijn, kan soms zijn dat de druk niet genoeg is maar dan buig je de veer gewoon iets bij zodat die hoger is en meer drukt geeft als je snapt wat ik bedoel

3 likes

In de Seiko bell Matic zit er zo een. Weet alleen niet de maat. Als je zoekt op Seiko 4006 (bell Matic movement) kom je ze wel tegen. Door de zig-zag klemt het deksel het uurwerk strak in de kast.

2 likes

Of je maakt er met hobby ijzerdraad met minimale dikte er toch zelf eentje? Mc Gyver en the A-Team zijn hierdoor groot geworden…

4 likes

4 likes

Je weet dat dit tv series zijn en niet echt is toch? :joy:
Maar met gewoon ijzerdraad gaat niet werken, met een stuk dun verenstaal kun je het wel zelf maken

3 likes

Dat soort staal bedoel ik ook. Ik buig daar veertjes voor datumschijven te klemmen voor. Of voor de Ruhla chrono, daar ontbreekt de veer van de 0 pusher ook vaak…

1 like

Even bij Seiko gekeken maar zijn niet meer voorradig (Seiko 81330061)
Wel nog op eBay te vinden. Nu maar hopen dat de maat goed is.

1 like

Op eBay is nog wel wat te vinden als je zoekt met Seiko als referentie (Seiko 6138 kom ik dan tegen. Zelfde soort ring)
De maat staat er nergens bij, maar dat is wel op maat te mc gyveren, om in @Serge2 terminologie te blijven :wink:.
In ieder geval is het verend staal met een voorgebogen ribbel.
Ik ga er een bestellen, en daarnaast nog een genereus aanbod van @Plees, die er nog eentje heeft. Een van die twee, of een combinatie ervan, moet passend te krijgen zijn.
Hartelijk dank voor al jullie hulp :+1:t2:.

4 likes