Uurwerk vraag aan de kenners

Heb een klokje op het oog en onderstaande staat in het verkoop topic.
Eén van de kenners enig idee wat dit betekent en of het een lastige en kostbare klus is dit te verhelpen. Het betreft een ETA 2824 uurwerk.

“When winding the watch manually it makes a fairly loud ticking noise after each one turn.
It still winds this way, just makes this noise. But because I don’t know what this noise is and don’t want to cause any damage to the mechanism I never manually wind it.
The watch works perfectly and you can shuffle the watch and it winds automatically fine. Keeps perfect time, ticks normally.”

Als dit ontstaat na geruime tijd draaien, is het de slipveer in de veerton. Is normaal bij elke automaat. De ene wat luider dan de ander. Kan ook zijn dat er een of meerdere tandjes van het palrad afgebroken zijn - da’s een kwaal die (speciaal bij de 2824-2) kan ontstaan bij (te) vaak met de hand opwinden.

Is normailiter ook nergens voor nodig - 5 slagen opwinden, en vervolgens dragen. Ik zou me toch een paar keer bedenken voor je op “Buy” drukt…

De vraagprijs is er ook naar. Enig idee wat het zou kunnen kosten uitgaande van jouw diagnose?
Blijft wellicht giswerk, dat snap ik best, maar dan heb ik een idee.

Klik van de slipveer heb je niet bij elke draai aan de kroon, die moet wel een aantal slagen hebben om weer te klikken.
Tanden van het kroonrad afgebroken lijkt me onwaarschijnlijk want dan zou die helemaal niet meer opwinden, slijtage van de tandjes lijkt me eerder het geval.
Waarschijnlijk slijtage aan het staand en liggend opwindrad, dan wil die nog wel eens doordraaien wat een flinke klik geeft.
Calculeer maar een full service in bij de prijs.

1 like

Even geheugen opgefrist, ik bedoelde het palrad. Die tandjes zijn wat kwetsbaar. Non-ETA maar passend is dit onderdeeltje pakweg een tientje. ETA heb ik ook, uit een donor - dat wordt een wat andere prijs. Maar dat hoeft allemaal niet zo te zijn hoor - we weten het niet… Als er tandjes af zijn, wordt het full-service vanwege het “rondslingeren” er van in het raderwerk.

Floris’ suggestie kan zeker ook nog kloppen. Ook daar weer full-service om dezelfde reden.

Even nieuwschierig waar je die non eta passende onderdelen vandaan haalt :slight_smile:
Voor bepaalde parts zijn die swatch automatics wel handig, eta 2840
Lager tikgetal maar veel is uitwisselbaar en tik je op de kop voor een tientje ofzo.

eBay… :slight_smile: Of uit een van m’n donoren dus, da’s altijd even rekenen wat ik er voor wil vragen dan.