Uurwerk vraag

Als ik mijn Hamilton khaki gmt om de pols heb dan loopt het uurwerk mooi op tijd.
Maar zodra ik het horloge een paar dagen niet om heb, dan loopt het uurwerk 2min achter.
(Horloge heeft wel een kleine 7 maanden stil gelegen bij de juwelier, de Swatchgroup was niet zo snel met het leveren van een onderdeel(tube/schroefkroon), uiteindelijk heb ik een nieuwe kast gekregen)
Hoe kan dit? en is dit een kwestie van opnieuw afregelen of een servicebeurt?
Alvast bedankt.

Is de afwijking in iedere stand, horizontaal wijzerplaat onder of boven en of alleen in de verticale posities, waarneembaar ?

Hallo Freddy,

Ik leg het horloge altijd horizontaal(wijzerplaat boven, uurwerk onder)
Verticaal heb ik nog niet geprobeerd.

Dan zou ik dat eens proberen. In sommige testen kun je ook zien dat ze de afwijking in verschillende standen meten. Dit wil nog weleens aanzienlijk verschillen.

Ik zal het eens proberen.
Maar hoe komt het dan dat hij nu afwijkt bij ‘rust’? Heeft het te maken dat het uurwerk 7 maanden stil heeft gestaan?

Omdat het horloge dan voor langere tijd wordt blootgesteld aan de zwaartekracht. Dat heeft in elke positie een andere werking op de nauwkeurigheid van het horloge. Vandaar dat in sommige bladen daar ook rekening mee wordt gehouden.
Heb voor je even een screenshot gemaakt als voorbeeld.

was 't misschien al een oud horloge? mogelijk dat de ouwe olie door 7 maanden stil te hebben gelegen nu nog stroefer is geworden?

Als de olie stroef is geworden, moet de olie dan vervangen worden of wordt de olie weer soepeler bij regelmatig dragen?

Als de olie ouder is dan 7 à 8 jaar , is meestal deze opgedroogd of plakkerig geworden en is een onderhoudsbeurt nodig.
Een horlogemaker kan direct zien wat er scheelt, ff op het regelapparaat en men ziet de afwijking, amplitude van de balans in verschillende posities ed.
En dan wet je direct wat er moet aan gebeuren. Wordt altijd gratis gecontroleerd.

Bedankt voor de tip.
Horloge is jonger dan 5jaar, maar ik zal het horloge na laten meten door een horlogemaker.

volgens mij wordt de olie ook wel iets vloeibaarder door 't dragen… o.a. door je lichaams warmte???

uri geller & co doen dat dacht ik ook zo via de tv. even vragen aan de kijkers om een oud horloge dat niet meer liep even een tijdje vast te houden en dan loopt ie miraculeus toch weer wel. kan natuurlijk ook aan de bovennatuurlijke krachten liggen…

maar voor de zekerheid zou ik freddy’s advies volgen.

suc6! en ben benieuwd waar 't aan lag.