Uurwerken in speelfilms: 'The Clock' (2010)

Vandaag stond in de NRC een artikel over ‘The Clock’ van Christian Marclay. Hoewel ik een behoorlijk groot filmliefhebber ben, kende ik deze productie niet. Al meen ik er wel een keer een flard van te hebben gezien op IFFR.

Het gaat om een kunstinstallatie van 24 uur non-stop clipjes van speelfilms waarin een klok of horloge in beeld komt. Dit is ook in dit artikel kort beschreven.
De tijd in beeld loopt synchroon met de tijd van de kijker. Dit is allemaal mooi aan elkaar gemonteerd en wordt slechts vertoond door de musea die het kunstwerk hebben aangekocht (o.a. MoMa, Tate, Centre Pompidou).

Maar buiten de musea is het dus niet zomaar te bekijken online. Hier vertelt de maker erover en zie je een paar shots.

Een tof alternatief om te checken is de navolger, ‘A Clock’. Die doet het idee helemaal na. Je kan er online 10 minuten van zien, synchroon met jouw tijd. De rest zit achter een betaalmuur (je IP wordt gecheckt denk ik), maar dit geeft al een heel leuke indruk.

Het lijkt me te gek om dit eens (deels) te beleven. Nou ben ik benieuwd naar de ervaring van iemand anders op het forum, die er ooit iets van heeft gezien. En wellicht een manier weet om het toch ergens te zien?

2 likes

Niet gezien, ga er eens in duiken