Uurwerken IWC horloges

Als newbie op het forum, met een zekere interesse voor IWC stel ik deze vraag.

Ik heb begrepen dat IWC zijn eigen uurwerken maakt, en deze gebruikt voor de “duurdere” modellen, maar dat ze voor hun “goedkopere” modellen (portofino) ETA uurwerken gebruiken.

Weet iemand hier of dit klopt? en zo ja? in welke modellen? ik word niet veel wijzer van het internet…

IWC hoort bij de Richemont groep en ETA is van de Swatch groep en of die uurwerken aan elkaar leveren? Ik weet het niet…

Het klopt dat IWC van ETA uurwerken gebruikt maakt, maar niet alleen in de goedkope series.

Ze gebruiken de ETA 2892 in veel 3 wijzer automaten. Gek genoeg zat in de Mark x eerst een JLC caliber (889/2) en later het 2892 uurwerk.

Ook gebruiken ze de ETA (Valjoux) 7750 in veel varianten. Natuurlijk wel altijd in een mooie finish. De Da Vinci chrono perpetual heeft bijvoorbeeld ook de 7750 als motor, en dat is een hele dure klok. Als laatste de Il Destriero Scafusia, hoewel bijna niet herkenbaar, ook die is rond een 7750 opgebouwd (en dat is een klok van >100.000 euro).
bron:

PS - hier is een goed overzicht van IWC/ETA calibers, met caliber-nummers op Wikipedia:

Some modern movements in watches of IWC are based on movements supplied by ETA and heavily modified by IWC. This is common practice by many high end watch marques. In particular, the Caliber 30110 is a modified ETA 2892A2, and the Caliber 79230/79320/79350 is a modified ETA/Valjoux 7750.

Type dit in in Google ‘iwc eta calibers’ en er gaat een wereld voor je open.

Enige jaren geleden heeft ETA besloten om geen uurwerken in onafgewerkte status meer te leveren aan bedrijven buiten de Swatch-group. Ze zijn al flink geminderd, en in 2011 zal de levering volledig stoppen. Ze leveren dan alleen nog volledig afgewerkte uurwerken. Juist de onafgewerkte uurwerken waren voor andere merken interessant omdat ze deze redelijk eenvoudig konden modificeren en konden voorzien van hun eigen afwerking.

Deze stap van ETA zorgde ervoor (oa… ook omdat men zich realiseerde dat de sterk stijgende vraag naar mechanische uurwerken alleen echt betrouwbaar kon worden tegemoed gekomen door eigen productie) dat een aantal horlogemerken nu ook hun eigen uurwerk zijn gaan maken, denk aan BREITLING met de B01, maar ook bv BULGARI en CARTIER. En… IWC dus…

Dank voor de reacties en uitleg.
Zal gaan voor een IWC spitfire…met gemodificeerd ETA uurwerk dus.

De tekst is niet helemaal meer juist. IWC modificeert de ETAs deels niet meer zelf en zal dat in de toekomst helemaal niet meer doen. ETA zal dan complete uurwerken leveren naar de specificaties van IWC. Uiteraard zijn het nog altijd geen standaard ETAs. Het heeft uiteraard alles te maken met dat ETA binnenkort geen ruwe uurwerken (eigenlijk een setje onderdelen) meer zal leveren.

Ook gebruikt IWC geen JLC-uurwerken meer zoals verderop op de Engelstalige wikipedia staat.

Bas

Vahalis Schreef:

De tekst is niet helemaal meer juist. IWC
modificeert de ETAs deels niet meer zelf en zal dat in de toekomst helemaal niet meer doen. ETA zal dan complete uurwerken leveren naar de specificaties van IWC. Uiteraard zijn het nog altijd geen standaard ETAs. Het heeft uiteraard
alles te maken met dat ETA binnenkort geen ruwe
uurwerken (eigenlijk een setje onderdelen) meer
zal leveren.

Ook gebruikt IWC geen JLC-uurwerken meer zoals
verderop op de Engelstalige wikipedia staat.

Bas

Het eerste stuk dat je post over ETA klopt wel, denk ik.

Dat IWC geen JlC uurwerken meer gebruikt betwijfel ik, waarom niet ?

Ook maakt IWC gebruik van uurwerken van La Val Fleurier, Richemont’s uurwerken fabriek.

Ropa Schreef:

Dat IWC geen JlC uurwerken meer gebruikt betwijfel
ik, waarom niet ?

Ook maakt IWC gebruik van uurwerken van La Val
Fleurier, Richemont’s uurwerken fabriek.

Ben benieuwd in welke modellen. Ik ken ze namelijk niet.

Val Fleurier maakt alleen speciale uurwerken, geen standaard-calibers.
Zou me zo voor kunnen stellen dat de Tourbillon een Val Fleurier is.
Val Fleurier maakt b.v. ook een mono-poussoir chrono.

Welke bedoel je?

Portugieser regulateur tourbillon

Portugieser tourbillon mystere

De eerste heeft kaliber 98845, de tweede 50900. Zowel de 98XXX als de 5XXXX uurwerken zijn inhouse. Kan natuurlijk zijn dat onderdelen ingekocht worden of bij derden gemaakt.

Of de Grande Complication

een tourbillon heeft weet ik niet zeker. Dacht het niet. Maar het kaliber 79091 is in ieder geval een zwaar verbouwde Valjoux.

Lastig bij dit soort discussies is dat IWC niet heel veel info geeft over de uurwerken die ze gebruiken. Wel welke inhouse zijn (5XXXX, 8XXXX, 98XXX) maar over de anderen niet. Ook niet over wat ze eventueel nog bij derden kopen voor hun eigen uurwerken.

Bas

Hele gecompliceerde uurwerken worden nog wel eens compleet buiten de deur ontwikkeld en geproduceerd, en dan exclusief voor één merk. Ze worden dan mooi als eigen uurwerk aangeduidt, maar op de keper beschouwd zijn ze dat niet. In Chronos of Armband Uhren heeft eens een stukje gestaan van deze, voor het publiek en ook voor mij, onbekende uurwerkbouwers en ondernemers. Zelfs zij wilden niet zeggen wie hun klanten zijn.

IWC schrijft zelf in hun brochure:

IWC will always be a watch manufactory, because “manu factum” means “handmade”.

Ze zeggen er wijselijk niet bij wie z’n handjes het uurwerk gemaakt hebben. :slight_smile: