Ik ben bezig met een Ebosa 86.
Nu het uurwerkje in elkaar gezet, na het schoon gemaakt te hebben.
Heb ik een waarde van rond de min 500 sec, een amplitude van rond de 200 en wel een grote beat error van 1,8.
De waardes van voor het schoonmaken weet ik niet.
Wat zou er aan de hand zijn ?
Hoe liep die er voor? Als hij toen ook veel te langzaam liep zal je toch wat aan je echappement moeten doen
Loopt hij ook te langzaam als je het met een stopwatch meet?
De lift angle is 63, staat dit goed op de Timegrapher?
Ik ben niet zo handig nog, maar mijn penankers moeten steeds een flink aantal uur inlopen.
@Scudo heb jij ervaring met dit uurwerk?
Lift angle doet niets aan de rate. Deze heeft die puur nodig om amplitude uit te rekenen. Eigenfrequentie rekent die uit door middel van de gemiddelde periode tijd over een interval uit te rekenen. Het zit echt in het uurwerk en niet in de timegrapher
en die penankers kun je prima op een timegrapher leggen om een idee te krijgen van de rate. Hij gebruikt gewoon de tik momenten om de rate en beat error te bepalen. Amplitude zou ik echter niet vertrouwen aangezien deze berekening op een swiss ankergang is gebaseerd. Je penanker heeft ook de nodige 3 tikken om deze te berekenen, dus heel ver ernaast zal die niet zitten maar je lift angle zal waarschijnlijk gewoon niet kloppen.
hier ga je trouwens wel veel amplitude winnen.
Weet ik niet, ik heb niet gekeken.
Niet met een stopwatch of zo gekeken.
Ik heb er nog een die na een schoonmaak beurt bijna het zelfde doet.
En ik heb er nog een, daar heb ik nog niets mee gedaan en die doet ook ongeveer het zelfde, vreemd.
Zou bij alle 3 de onrust niet helemaal fris meer zijn ?
Dat zou voor mij een reden zijn om de tijd handmatig te meten. Hoeveel verliest zo’n uurwerk in 1 minuut op de stopwatch?
Als je de balans onder een vergrootglas bekijkt, lopend, zie je dan iets vreemds?
Laat ze eens een dag lopen. Wind ze daarna op en meet eens zowel met een stopwatch als met de Timegrapher die is ingesteld op 63 graden lift angle. Over hoeveel te langzaam hebben we het in beide gevallen?
Hoe, waar en welke olie heb je gebruikt?
Heb je ze al gedemagnetiseerd?
Met meer informatie kan vast iemand vaststellen waardoor het uurwerk veel te langzaam loopt.
Nog zoiets: soms staat het pennetje van het kompas te ruim. Dan veert het deel tussen piton en kompas ook mee. Dan heb je dus een te lange spiraal en loopt hij te langzaam. Dat zie je als het allereerste stukje spiraal niet stilstaat bij het lopen…
Aan de balans zak ik niets vreemds.
Moebius 9010 gebruikt.
Beide gedemagnetiseerd.
Vol opgewonden een tijd laten lopen.

