Uurwerkje pulsar vervangen

Ik heb nog een simpele quarts pulsar van een jaar of 12 (met datum, en grono), drie knoppen aan de zijkant. Ik ben er een beetje aan gehecht. Er moet waarschijnlijk een nieuw uurwerkje in. De juwelier vraagt er 130 euro voor, eigenlijk duurder dan het ding me gekost heeft. Hij hoeft van mij niet eens waterdicht te zijn, als ie maar de tijd weer kan geven.

wie kan mij helpen met tips of evt reparatie. Ik woon in amsterdam.
groet, Kees,

PS nee de batterij ligt het niet aan.

Welk uurwerk zit erin?

Gr,

Is de juwelier Pulsar/Seiko dealer?
Anders via een dealer laten insturen dan zal het waarschijnlijk al een stuk goedkoper zijn.

1 like

Kan je zien wat het model of typenummer van het uurwerk is, als je het achterdeksel openmaakt? Als het een courant type is, is daar goed aan te komen voor een paar tientjes, en dan is er vast wel een handig forumlid dat het kan uitwisselen voor je.

Een hele, hele stevige prijs wat mij betreft.
Zeker voor het wisselen van een quartz uurwerk.

130 euro, Dat is 90 euro voor een kwartier werk, De juwelier zal het waarschijnlijk ook niet zelf doen. Hier op het forum zijn goede horlogemakers genoeg, die je misschien wel willen helpen

echt geen idee

Als je de achterdeksel openmaakt en een foto maakt kunnen we het zien.
De meeste juweliers pakken de prijs die een horlogemaker heeft en doen dat x2 zodat hun er veel aan verdienen.
Beter is rechtstreeks naar een horlogemaker te gaan die zijn er genoeg op dit forum.
Ik ook maar je woont niet om de hoek.
Dus als je een foto van het uurwerk maakt dan kan iemand hier die bij jou in de buurt woont je helpen voor veel en veel minder.

1 like

Op de achterdeksel staat het nummer (4) van het uurwerk en de kast (4), net zoals bij Seiko.
Hoeft dus niet eens opengemaakt te worden :slightly_smiling_face:

2 likes

Nee klopt idd.
Nog makkelijker.

1 like

Er staan wel wat heel kleine lettertjes op de achterkant maar die kan ik met het blote oog niet lezen. Tijd om een loep te bestellen…

1 like

Fototje met je telefoon maken en inzoomen :+1:

2 likes

Ik zou eerst inzoomen en dan een foto maken :slight_smile:

oke, goed idee, het nummmer is 7T92-X003

2 likes

op de achterkant staat 7T92-X003 zegt dat je iets?

Die €130 heb ik ook recent betaald voor een nieuw uurwerk inclusief batterij. Voor mij zat er veel emotionele waarde aan het klokkie om het er toch voor neer te leggen. Die prijzen worden vanuit Seiko gerekend.

Een telefoon heeft geen mechanische zoom. Dus dat maakt niet uit wat je eerst doet.

Maar een 7t92 is idd een Seiko chronograaf uurwerk. En is de prijs die je genoemd kreeg niet zo gek, een chrono is een duurder uurwerk en veel meer werk om te vervangen. Maar als hij nieuw goedkoper is een nieuwe kopen dan.

Dat is inderdaad het nummer dat we zochten. 7t92 is het type quartz uurwerk. Een courant model, en van een kwalitatief niveau.

Hier staat een goede beschrijving: https://calibercorner.com/seiko-caliber-7t92/ let wel, het is dus wel degelijk anders dan een 7t62.

Een snelle zoektocht online geeft prijzen van rond de €70 euro voor een nieuw uurwerk. Dan moet het er nog ingezet worden, dus heel veel goedkoper gaat het niet worden dan €130. Tenzij je een donorhorloge gebruikt, maar dan weet je ook niet wat je in huis haalt.

Zoals gezegd ga gewoon naar een Seiko dealer en lever het daar in, ben je onder de 100 euro klaar, worden alle pakkingen vervangen en heb je garantie.
Tegen die prijzen kan je vaak zelfs als zelfstandig horlogemaker niet op.

dat is inderdaad het zelfde horloge op de wijzerplaat na dan. Ik heb een witte plaat. dankjewel.