Ik heb een Lincoln horloge uit de jaren 50, wat al jaren en jaren niet open is geweest. Ik dacht vandaag, laat me die eens uit elkaar schroeven en schoonmaken. Dat openen van de kast ging wel, maar het uitnemen van het uurwerkje wil niet. Zit muurvast!
De ring die rondom het uurwerkje (ETA 1080) zit is vastgeplakt met vet en troep van 50+ jaren denk ik zo.
Ik krijg er geen mm beweging is. Omdat ik bang ben met grof geweld het gehele horloge inclusief uurwerk stuk te maken toch maar weer dicht gemaakt.
Hoe kun je dat eruit krijgen? Hele kast, inclusief uurwerkje vol zetten met een oplosmiddel? Lijkt me ook niet echt de oplossing.
Uurwekje zo uit elkaar schroeven, nu het gewoon in de horlogekast zit, en dan proberen de boel eruit te krijgen?
Wat is wijsheid? Wie weet raad?.
Alle adviezen zijn welkom!
Gewoon proberen met een schroevendraaiertje en voorichtig wrikken. Dat de overliggende lipjes iets verbuigen is niet erg, kun je zo weer in model drukken.
Je kunt ook de tiretteschroef iets losdraaien en de kroon met stift eruit trekken.
Het schroefje zit rechts van de (denkbeeldige lijn) van de stift.
Zeker, al zal dat even duren. Er is een Prisma incabloc (17 jewels) dameshorloge uit 1980 wat voorrang heeft gekregen. Dat is gisteren teruggevonden onder in een kistje en heeft nu even meer prioriteit.
De Lincoln is weer even onverrichter zake dichtgemaakt.
Als je een horlogemaker aan het werk wil houden is dat inderdaad de juiste manier.
Als je met een föhn een uurwerk wil bewerken, dan heb je grote kans dat de paletten en plateausteen wel eens uit de bezetting kunnen wegwandelen.
Ik ken nog maar hel weinig horlogemakers die dat nog kan repareren.
Je hebt geluk gehad als de paletstenen en plateausteen nog in de besetting zitten.
Ik heb al veel ongelooflijke trucjes hier gelezen.
Dit slaat alles
Ik ook. Heb het trouwens met een verfbrander opgewarmd, vol vermogen!. Gaat sneller en heeft meer warmteopbrengst. Was in een mum van tijd gepiept. Misschien zat er een risico aan, maar zo zie je maar: Wat niet weet wat niet deert. Nogmaals bedankt voor de tip.