Uurwerkwisssel Seiko Monster 1st gen

Hoi,

Ik heb na een zorgvuldige voorbereiding voor mijn Monster een NH36a uurwerk gekocht ter vervanging van het 7s26 uurwerk wat er origineel in zit. Na het bekijken en lezen van materiaal op het internet zouden de dag en datumschijven van de 7s26 moeten worden overgezet naar het nh36 uurwerk in verband met juisste uitlijning voor de kroonpositie op 16:00.

Er spelen nog meer aanpassingen (spacerring uurwerk en andere kroon), maar er is een “vastloper” ontstaan bij de plaatsing/postionering van de dag en datumschijven.

Ik heb de klus uitbesteed aan een horlogemaker. De horlogemaker geeft aan dat hij het niet voor elkaar krijgt om de dagschijf op 16:00 correct uitgelijnd te krijgen. Zien we hier mogelijk nog een essentiële stap over het hoofd?

Het vreemde vind ik dat het anderen al wel is gelukt… frustrerend wel, dit!

Wie weet waar hier de schoen wringt

Wat bedoel je precies?

Het NH36 uurwerk is met de day/date op 15:00 georiënteerd, en de kroon ook. De kroon van het monster staat op 16:00. Daarom moeten de datum en dagschijven van de 7s26 worden overgezet om de uitlijning correct te krijgen

Ja ok. Kroon op 4. Datum op 3

Leek nu alsof je het datumvenster op 4 had.

Zit hem in het woord kroon wat ontbreekt.

1 like

Helemaal waar, dat bedacht ik mij ook naar aanleiding van jouw aanvulling

@HanDavinci
Weet jij mogelijk wat er verkeerd is gegaan bij deze onderhuidse mod?

Het enige dat ik mij kan bedenken zijn de tandjes van die kleine witte plastic tandwielen of gewoon een verkeerde print op het schijfje. Het gebeurt bij Seiko, echt. :joy:

1 like

:see_no_evil:

1 like

Ik heb van twee 7s26 uurwerken de datum schijven bijgevoegd. En ook de bijbehorende plastic tandwieltjes. Zit de oplossing mogelijk in een bepaalde stand van de schijven ten opzichte vsn elkaar? De datum aanduiding zit wel recht in het venster, de dagaanduiding zit scheef.

Was een 4R36 niet makkelijker geweest? Die past er volgens mij zo in.

Iets met voortschrijdend inzicht😇

Ik kan er heel slecht tegen als het pad gebaand lijkt en dat er dan toch nog onverwachte hindernissen ontstaan. Ik zoek dan lang naar oplossingen. Mijn horlogemaker blijkt op dit punt minder creatief, maar heeft in de basis weer skills waar ik niet over beschik. Grrrrrrrrrrr :smiling_imp::smiling_imp::smiling_imp:

4R en NH zijn het zelfde, alleen is de NH voor derde partijen en de 4R voor Seiko’s eigen horloges.

2 likes