Een nieuwe methode om op saffierglaasjes aan de binnenkant een stempel te drukken die wanneer beschenen door een speciale zaklamp het stempel zichtbaar maakt…
Op zich volgens mij een verdere stap in de bescherming van je -dure- horloge…
Tja, het probleem is waarschijnlijk dat niet iedereen die een horloge tweedehands koopt die van tevoren met een UV lamp gaat beschijnen. Ook de politie zal denk ik bij het vinden van gestolen waar niet standaard alles gaan doorlichten. Ik heb in het verleden eens een kitje ‘synthetisch DNA’ gekocht. Dit is een vloeistof met microflakes die ook oplicht als hij beschenen wordt met UV. Op de flakes staat dan een code waarmee de eigenaar teruggevonden kan worden. Leuk idee, maar in de praktijk zal het denk ik weinig opleveren aangezien niemand weet dat de markering er op zit.
Het gaat primair niet om anti-jat-bescherming. Er wordt een soort watermerk mee gemaakt dat bedoeld is om de echte horloges te kunnen onderscheiden van nepperts.
Ik wist niet dat Rolex een watermerk had, maar wat ik er nu van gevonden heb lijkt dat meer een ets te zijn dan iets anders. Da’s goedkoop en eenvoudig na te maken (zelfde techniek als kentekens etsen in autoruiten).
Zou dit onder bepaalde (licht)omstandigheden niet op een vervelende manier zichtbaar zijn? Polaroidbril, tl-verlichting, blacklight, etc. Ik zou me er groen en geel (en neonblauw) aan ergeren, in dat geval…
Polarising filters polariseren het licht slechts, maar doet niets met frequenties - een polarioid zonnebril zal het niet zichtbaar maken. Er zijn wel “UV protecting” zonnebrillen maar die filteren UV licht juist weg terwijl dit watermerk juist oplicht in UV licht.
TL-verlichting an sich genereert geen significante hoeveelheden UV; dat zal vermoedelijk ook niet van invloed zijn. Blacklight wel, maar ja, wanneer sta je nou tussen de blacklight lampen?
Erger je je ook groen en geel aan het watermerk in papiergeld?