Uw mening gevraagd over

De Omega Speedmaster Co-Axial Chronometer

Enkele wijzigingen ten opzichte van de professional:

• Diameter (44,25)
  • Saffierglas
  • Automaat
  • Chronometer
  • Open achterzijde
  • Datum

Na de co-axial om de pols gehad te hebben ben ik een beetje verkocht, en staat deze met stip op #1 op de wishlist…

Nu zijn de wijzigingen ten opzichte van het origineel nogal wat. Ik was benieuwd wat de horlogeminnende gemeenschap in Nederland en Belgie van dit horloge zouden vinden.

Vinden jullie het slechter/beter als de originele speedy?
Is de meerprijs alle extra’s waard?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen…

Voor de ‘échte’ liefhebber is de Pro meer waard.
Ikzelf heb er geen probleem mee om een andere variant te kopen.
Deze vind ik echter te groot …

Als je niet van handmatig opwinden houdt …

Ik ben van nature wat conservatief.

Ik vind de lange traditie van de handopgewonden speedmaster professional (of eventueel de pre-pro uit de 60-er jaren) prachtig. Waarom moet er nu zo’n grote komen, en nog een automaat ook.

Geef mij de professional maaar:

Zou vooral kijken naar wat je zelf van het horloge vind zonder rekening te houden met ‘geschiedkundige correctheid’ ed. Uiteindelijk moet jij er de hele dag naar kijken en als de achtergronden wat minder je interesse hebben compenseert dit niet de eventuele concessies die je vanwege het willen van een bepaalde geschiedenis mogelijkerwijs hebt gedaan.

Persoonlijk vind ik hem wat te groot en zou zelf voor de 3573.50.00 gaan. Deze heeft ook saffier, see through back en is een handopwinder hetgeen naar mijn gevoel wat beter bij een speedmaster aansluit.

Ja, de wijzigingen ten opzichte van het origineel zijn nogal wat! Voor de liefhebber (lees: de purist) is dit dan ook een totaal ander horloge dan de originele Speedy. Of de meerprijs alle extra’s waard is, bepaal jij zelf.

Als ik nu zou mogen kiezen tussen beide en de prijs zou niet relevant zijn, dan zou ik voor de originele versie gaan (dus de handopwinder, hesalite, enz.). Overigens heb ik die al. :wink:

Maar ach, wie ben ik. Als jij deze nieuwere versie aantrekkelijker vindt, dan ga je daar toch voor?!

ik zou voor de gewone dubbel saffier gaan…mooi maat met een zeer mooi uurwerk
toevallig staat er 1 voor een mooie prijs te koop
http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=12040

mcvt Schreef:

• Open achterzijde

Dan ook een foto van de rug ! ! !

De Co-axial is een prachtig horloge, maar…

De Speedmaster is een horloge met een geweldige historie. Persoonlijk hou ik juist van die historie, en wilde daarom persé een “echte” speedy, met Hesalite ipv saffier, handgewonden ipv een automaat, etc.

Uiteraard beslist iedereen voor zichzelf wat hij/zij belangrijk en mooi vindt.

Vandaag heb ik trouwens een leren croc band op de Speedy gezet, ziet er prima uit al zeg ik het zelf:

Een Speedmaster Professional die:

geen hessalite heeft
een automaat is;
co-axiaal heeft;
groter dan de Pro is;
etc. etc.

zou de naam Speedmaster eigenlijk niet mogen dragen :slight_smile:
Overigens kan een zichtbodem op een echte Pro uit 67 ook mooi zijn:

hans

Ik heb net een Speedy gekocht dus mijn keuze mag duidelijk zijn… :wink:

Overigens moet dit formaat maar net bij je passen maar dat zit blijkbaar wel goed bij jou. Allergrootste minpunt van dit horloge vind ik die datum. Wat doet die daar??? Lijkt net of ze achteraf een gat gemaakt hebben omdat die datum er zo nodig ook nog op moest…

Maar los van mijn mening: JIJ moet het dit bedrag waard vinden. Ieder zijn eisen en wensen (en banksaldo)!

Als ik nog eens geld (over) heb voor een duurder horloge, wordt het een echte Speedmaster Pro, dus de ‘Moon’ uitvoering.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dit geen prachtig horloge is hoor, maar het is meer het gevoel: het is de echte niet!

Beste Kubang,

Ik weet niet of die bewering door voldoende praktijkervaring kan worden gestaafd, maar ik kan me goed voorstellen dat er weinig mensen bereid zijn voor zoveel geld aan een dergelijk grootschalig experiment deel te nemen.

Los van de bewondering die ik heb voor Omega, die het binnen het uiterst conservatieve horlogewereldje toch maar aandurfde zich met George Daniels’ uiterst moeilijk te in massa te produceren uitvinding (wellicht is de term “doorontwikkeling” beter op z’n plaats) serieus bezig te gaan houden, zou het mij toch echt interesseren of er misschien (rijke?) forumleden zijn die hun lange termijnervaring met dit echappement met de anderen willen delen.

Ik vrees namelijk wel dat er, net als vroeger met de eerste ankergangen voor draagbare uurwerken en ondanks de beschikbaarheid van nieuwe materialen en andere technische verworvenheden, nog een lange weg te gaan is. Audemars Piguet
http://www.tp178.com/wsw/ap_ne/ap_new_escapement.htm
bewijst gelukkig dat de ontwikkelingen op echappementgebied inmiddels in volle gang zijn, en dat is eveneens de verdienste van de volhardende Daniels, die bij fabrikanten als Rolex en Patek Philippe (toch niet bepaald de minste, maar wellicht wel de meest behoudende ondernemingen) op een hardnekkig wantrouwen stuitte.

Wellicht is het verschijnen van dit nieuwe horloge (over de aantrekkelijkheid daarvan spreek ik me verder niet uit, want dat is toch echt een kwestie van persoonlijke smaak) een goede gelegenheid over dit onderwerp een nieuwe discussie te openen. De verdere invoering van dit uiterst interessante echappement als potentiële vervanging van de al jaren dominante ankergang is er belangrijk genoeg voor en de door Daniels zelf omgebouwde uurwerken van gerenommeerde fabrikanten hebben bewezen dat een extreem betrouwbaar en constant gangresultaat zonder de wisselende invloeden van olie wel degelijk tot de mogelijkheden behoort.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties, zeker ook van forumleden die zichzelf niet technisch genoeg vinden!

Hartelijke groeten,
Robbert