Uw mening: IWC Mark XVI / XVIII / XVIII Le petit prince

Ik ben met aan het inlezen voor een mogelijke volgende aankoop, een IWC Mark. Nu twijfel ik over de volgende 3 modellen:

• XVI, 39mm en zwarte plaat
  • XVIII, 41mm zwarte plaat
  • XVIII, de Le Petit Prince, 41mm blauwe plaat

Ik twijfel of ik voor een blauwe plaat zou gaan omdat die toch wat minder all round is voor mijn gevoel. Daarnaast zou ik liever 39 dan 41 mm hebben. Ik neig daarom naar de XVI, maar ben nog op zoek naar wat extra argumenten voor een van de drie. Naast argumenten en meningen zijn ervaringen natuurlijk zeer welkom!

Mark XVI:

Mark XVIII:

Petit Prince:

Zwarte en blauwe XVIII naast elkaar:

3 likes

Maat en draagcomfort is heel belangrijk, niet onderschatten. Ga ze gewoon even passen, voor dat geld hoef je niet te gokken. Qua looks vind ik de blauwe het mooiste, de witte het minste.

Ga ik absoluut doen, bedankt voor de snelle reactie. De witte vind ik inderdaad ook niet mooi. Zwart met AR coating heeft de voorkeur, maar die blauwe sunburst… :heart_eyes:

Mocht iemand een juwelier weten in omgeving Utrecht waar ze de Mark(s) hebben liggen hoor ik dat graag.

1 like

Zou idd zeker gaan passen kijken welke het mooist/fijnst op de pols ligt.
Zelf zou ik gaan voor de XVI. Gewoon clean mooi zwart en altijd goed te combineren. Sunburst in het blauw is mooi, maar zou ik liever op een ander soort model zien.

Succes met het dillema en zien de foto’s wel verschijnen! :slight_smile:

Heb je deze al gezien?
Mooie prijs bij een betrouwbaar adres:
http://www.ten2two.nl/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=23&cat_id_4_1=0&page_num_4_1=2&prod_name_4_1&back=1

Die blauwe kleur is ook wel heel fraai. Alleen valt het (teveel naar het midden geplaatste) datumvenster daar meer op door de witte achtergrond.

Nieuw vind ik ze zelf eigenlijk te duur voor wat je krijgt (een robuust maar eenvoudig ETA uurwerk in een mooie verpakking).

Laatste punt; de lugs zijn vrij lang, waardoor de ā€œlug to lugā€ maat van de 39mm mark xviii net zo groot is als van een 42mm Speedy Pro

1 like

Zou beslist voor zwart gaan. Dit is een echte tool-watch, laat de frivoliteiten lekker achterwege - less is more!

Ben het met Bauhaus eens over de prijsstelling; maar ja - ik heb inmiddels ook een Rolex, dus ik begrijp de niet-geheel-rationele afweging heel goed. :wink:

1 like

Zeker de XVI! Vanwege de betere symmetrie van de dial lay-out. Blauw zou ik niet doen vanwege de date disc. Deze horloges staan ook erg mooi op de stalen banden met fijne schakel van IWC.

Succes met de keuze!

Ik heb de petit prince. De blauwe dial geeft hem net even een ander gezicht. En dat blauw is trouwens een magnifieke kleur hoor, daar blijf je naar kijken.

De grootte van de lugs is mij nog nooit opgevallen, draagt gewoon zoals je verwacht met een kast van 39/40mm.

Ik vind zwart eigenlijk een beetje tƩveel "tool"watch. De petit prince dial is idd een prachtige kleur blauw! Ik heb de big pilot ervan, en je blijft echt naar de kleur kijken, zo mooi!
Maar die is er in deze uitvoering volgens mij alleen in de grotere maat…

BAM! :boom:
Staat ook nog op mijn lijstje!

Ik zou gaan voor de 39 mm zwarte dial met blauwe ar coating :yum:

Echter de nieuwe dial indeling vind ik juist wel mooier, maar 41mm is gewoon te groot voor dit horloge.

De petit prince valt bij mij af.
Een toolwatch is een toolwatch en de witte datum schijf schrikt me ook af bij deze versie.

Good luck! Maar eigenlijk weet je het al! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tussen deze 3 voor mij de zwarte Mark XVIII …

Al blijft IWC IMO wel een serieuze premium vragen voor een dergelijke pilot tov Stowa of Laco … dewelke toch ook ƩƩn van de ā€˜original 5’ zijn … toch qua deze stijl van pilots.

De blauwe is wel heel erg mooi! Door de cleane look van de dial vind ik de zwarte haast saai lijken. De blauwe heeft dan toch dat extras waardoor je blijft kijken.

Stttt… Sold…Jaap is er nu van op vakantie :laughing:

8 likes

Geboren uit het feit dat ik hem nieuw te duur vind voor hetgeen je krijgt een mooie 2ehands Mark XVI gekocht bij Jaap.
Die AR coating is mooi in combinatie met een zwarte wijzerplaat.
Ik heb ook getwijfeld over de Petit Prince. Of dat de meerprijs kon rechtvaardigen, maar hoe lang ga ik dat blauw mooi vinden.

1 like

Bedankt voor de reacties tot zover! Mijn conclusie is vooralsnog inderdaad de XVI (zwart 39mm)! Omdat ik geen hele grote collectie heb twijfel ik te veel over een blauwe plaat en dat icm met de grotere diameter…

Nu maar eens op zoek naar een Mark XVI om te passen bij een juwelier in de omgeving Utrecht… Tips welkom. :thumbsup:

2 likes

Goede keuze, zou ook de mijne zijn.

Hallo,

ben nieuw op het forum en dit topic lijkt me perfect om me even voor te stellen!

Ik heb sinds enkele maanden de blauwe Mark XVIII en ben er ontzettend blij mee. Vooral de kleur van de plaat magnifiek. Bij elke soort lichtval een andere kleur! Gaaf ook hoe het Santoni bandje steeds mooier wordt naarmate hij veroudert.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet, Tim

9 likes

Lekker Tim, mooi eerste horloge :+1:

Welkom Tim, inderdaad een schitterend horloge!

Misschien wel handig om een eigen voorstel topic te starten, nu ā€œkaapā€ je in feite andermans topic, wat niet heel netjes is natuurlijk.

Hele mooie IWC!