Uw mening omtrent houten horloges

Beste,

Ik vroeg mij af wat jullie vonden van de trend houten horloges zoals bijvoorbeeld http://Greenwatch.nl (toestemming van beheerder om dit te mogen vermelden als voorbeeld). En wellicht wat missen jullie juist in deze horloges.

Dank alvast voor jullie meningen.

Met vriendelijke groet,
Menno Veen

Er zullen wellicht tropische houtsoorten zijn die, na evt. extra behandeling,
redelijk duurzaam zijn.
Maar ik zou er niet over peinzen een stukje hout op mijn pols te dragen.
Alleen je lichaamsvocht (zweet), zal volgens mij een dergelijke kast in korte tijd
aantasten…
Je hebt natuurlijk wel iets aparts om de pols. Dat dan weer wel…
Groet Kontiki.

Beste Kontiki,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft duurzaamheid kan ik voor onszelf spreken dat het wel duurzaam is. Wij planten voor ieder verkocht horloge een boom terug via Plant A Billion Trees, wat neerkomt dat er meer teruggeplant wordt dan dat er wordt gebruikt waardoor onder de streep het duurzaam is.

Wat betreft de aantasting, er zit een beschermlaagje op maar er is wel een kleine aantasting (die na korte tijd weer stopt) op het materiaal. Dit maakt het hout net iets anders dan standaard en dus vaak ook weer uniek.

Omdat er wat reacties via PB binnenkomen: meneer Veen heeft gevraagd of hij wat aandacht op zijn horloges mocht vestigen. Ik heb 'm laten weten dat als hij dat in de vorm van een vraag zou doen, het ok is. Ik had alleen van meneer Veen iets meer info over zijn horloges of houten horloges in het algemeen verwacht, zodat wij er ook nog wat van kunnen leren…

Excuses. Ik zal later vandaag wat meer informatie over het onderwerp in het algemeen toevoegen!

Ik heb zelf 2 horloges van wewood, zijn ook hele leuke horloges, ok stelt niet veel voor maar is gewoon leuk voor dat geld, en je hebt wat bijzonders.

gratje Schreef:

Ik heb zelf 2 horloges van wewood, zijn ook hele
leuke horloges, ok stelt niet veel voor maar is
gewoon leuk voor dat geld, en je hebt wat
bijzonders.

voelt het niet erg kwetsbaar aan tijdens het dragen ?

Houten Horloges… 't is hier meer besproken… Ik zeg niet bij voorbaat NEE tegen een houten horloge… je hebt hout en hout…

Kijk… een Vurenhouten klokkie is bij voorbaat geen lang leven beschoren., maar notenhout da’s hard. en dicht… Bamboe is ook keihard, en taai… aan den lijve ondervonden… met een Bamboe pijl schiet ik met mijn handboog een gat in een Oliedrum, een Carbon pijl gaat an bonken.

als er een horloge komt met een Bruyère kast… dan spits ik de ogen… dat hout is zo hard dat het niet eens wil branden…Ik heb net weer een stuk bruyère volgestopt met geurige tabak…lijkt me wel een leuke… bijpassend horloge… :slight_smile:

Ik ben te weinig hout-kundige om te bepalen welke houtsoorten Wel, en welke niet in aanmerking komen… Als’t maar hard en dicht is… en niet te veel werkt… “antiliaans hardhout” :slight_smile: of iets van die strekking…

persoonlijk vind ik ze geweldig als ze helemaal van hout gemaakt zijn
acuraat ? nee, mooi ? vinnik wel

Wauw die is echt mooi! Toch zou ik er wel glas voordoen :stuck_out_tongue:

Mijn vrouw heeft er 1 van wewood; blijft erg netjes.
Ze heeft het een keer laten vallen per ongeluk en het glas brak op een stenen vloer.
Van de fabrikant heeft ze geheel kosteloos een nieuwe gekregen; goede service dus.
Het horloge voelt voor mij te licht aan (als je oude zware klokken gewend bent zeker) maar het oogt wel erg fraai.

Ik heb al diverse Tissot Woodwatches gehad en dat vind ik persoonlijk ook de leukste uitwerkingen van het thema houten horloge.

nee is echt goed te dragen, en absoluut niet kwetsbaar, best wel stevige band.

Carpe tempus Schreef:

gratje Schreef:


Ik heb zelf 2 horloges van wewood, zijn ook
hele
leuke horloges, ok stelt niet veel voor maar is
gewoon leuk voor dat geld, en je hebt wat
bijzonders.

voelt het niet erg kwetsbaar aan tijdens het
dragen ?

Om wat algemeens te vertellen over houten horloges (gebaseerd op eigen ervaring):

Meestal wordt het complete out gedeelte van hout gemaakt, zowel de schakels als het horloge. Echter zijn er ook varianten te vinden dat alleen het display gedeelte van hout is en de banden van leer.

Zoals hierboven door andere al gereageerd zijn er alle soorten hout mogelijk. Wijzelf gebruiken bamboo, esdoornhout en ebbehout. Voornamelijk door de look van de soorten hout. Wat betreft de kwaliteit van de houten horloges wordt in het algemeen vaak onderschat. Het is stukken steviger dan de mensen denken. Voornamelijk wordt dit gebaseerd op het gewicht, de houten horloges zijn zeer licht in vergelijking met wat de mensen gewend zijn.

Wat betreft duurzaamheid gaf ik aan dat wij voor elk verkocht horloge een boom terugplanten. Dit doen niet alle leveranciers, maar dit maakt het wel duurzaam.

Als jullie meer willen weten over houten horloges of vragen hebben hoor ik dit graag.

Vooral apart. Ik vind een houten horloge dan ook alleen leuk als het hele horloge ook bijzonder is.

Zoals bijvoorbeeld de KISAI Maru van Tokyoflash. Dat is een kleine Japanse design studio met alleen limited editions van bijzondere en kwalitatief goed afgewerkte horloges. Dus geen goedkope Chinese houten rommel zoals je zo vaak ziet liggen in een design winkel. Want dan is hout vooral gekozen voor alleen maar cheap.

Heel aparte klok (video): http://www.engadget.com/2013/09/16/tokyoflash-wooden-maru/

Ik denk dat Duurzaamheid voor de koper vooral betekent “hij moet lang meegaan, en lang mooi blijven”… maar ik denk dat dat met de door jou genoemde houtsoorten wel goed zit… Ebbenhout werdt in het verleden ook gebruikt voor linealen, tekendriehoeken en tekenhaken, ook omdat dit hout nauwelijks vervormt.

Dat is ook een invulling van klanten van duurzaamheid. Daarnaast wordt er door veel klanten ook gewezen dat er bomen voor gekapt dienen te worden en op dat gebied willen ze ook dat alles een goed, gesloten verhaal is.

Is het mechanisme ook van hout?
En wat betreft duurzaamheid, en dan in de betekenis van “we nemen niets weg uit het milieu zonder er iets voor terug te zetten”. Een horloge is zo klein, hoeveel horloges zou je wel niet uit een boom halen?

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik ben te weinig hout-kundige om te bepalen welke
houtsoorten Wel, en welke niet in aanmerking
komen… Als’t maar hard en dicht is… en niet te
veel werkt… “antiliaans hardhout” :slight_smile: of iets van
die strekking…

Geestig…:wink:

Greenwatch Schreef:

Beste Kontiki,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft duurzaamheid
kan ik voor onszelf spreken dat het wel duurzaam
is. Wij planten voor ieder verkocht horloge een
boom terug via Plant A Billion Trees, wat neerkomt
dat er meer teruggeplant wordt dan dat er wordt
gebruikt waardoor onder de streep het duurzaam
is.

Wat betreft de aantasting, er zit een
beschermlaagje op maar er is wel een kleine
aantasting (die na korte tijd weer stopt) op het
materiaal. Dit maakt het hout net iets anders dan
standaard en dus vaak ook weer uniek.

Mooi dat er een boom als wisselgeld wordt gegeven voor ieder verkocht horloge.