Vanmorgen is de stift van mijn Seiko Solar afgebroken.
Het model: SSC297P1
Het type horloge: V172
Wat moet ik doen als ik dit wil repareren? Ik zat te denken de stift verwijderen en een nieuwe kroon/stift kopen?
Kunt u mij adviseren wat te doen?
Hoe kan ik de stift verwijderen? (Waarschijnlijk zou dat moeten doen als ik het goed vervang?)
Waar kan ik een kroon en steel kopen? De kroon ziet er goed uit, maar het lijkt alsof de steel in de kroon is afgebroken. Dus beter het allemaal vervangen?
Benieuwd naar jullie mening en expertise hoe ik dit kan oplossen.
Ik ben nieuw op het forum, hou van techniek, klus graag aan m’n auto en fietsen, en het lijkt me mooie dat ook met horloges te kunnen doen.
Ik zie dat ik geen foto’s of links kan uploaden, dus die kan ik helaas niet sturen.
Echter, als ik je derde foto zie, waar je nog een klein stukje van de rest van de afgebroken stift ziet, debk ik dat je dat deel van de stift er niet meer uit krijgt.
Ik heb net een half uur geprobeerd met een klein schroevendraaitje (met een puntje) hier een knopje te vinden maar ik krijg 0 beweging in de stift.
Je bedoelt echt in dat gaatje toch? Een beetje op youtube gekeken maar ik zie daar steeds een soort knopje inderdaad die de stift loslaat. Nog een ander idee (kan ook dat ik het niet goed doe natuurlijk!
Ik heb een tip gekregen dit te proberen met aluin poeder (dat is een zuur) gemixt met water. Vaak wordt de kroon gemaakt van RVS en dan de stift van normaal staal waardoor de stift in sommige gevallen kan verroesten terwijl de kroon goed blijft. Ik ga dat iig proberen. Ik laat hier wel even weten hoe het gaat.
Ik raad je af om het uurwerk, met de wijzers en wijzerplaat op tafel te leggen. De wijzers zijn kwetsbaar, beschadigen en buigen snel. Zeker als je aan de andere kant gaat drukken op het palletje om de stift eruit te krijgen. Als ze iets verbuigen raken ze elkaar bij het rondgaan of trekken krassen over de wijzerplaat.