Vacheron zakhorloge sleutelopwinder

Hierbij een oproep naar jullie kennis!

Een kennis van mij heeft een aantal horloges geërfd en omdat ze een beetje een zwak heeft gekregen voor oude horloges, en een aantal het niet meer doen heb ik haar aangeboden ze voor haar op te knappen.

Nu zit er zeer oud sleutelopwinder zakhorloge tussen waarvan ik schat dat hij uit het midden van de 19e eeuw komt. Echter heb ik helemaal geen verstand van deze types. Ze vertelde me wel dat dit van een oudtante (of iets dergelijks was) die zeer welgesteld was.

Op de binnendeksel staat Vacheron Geneve ancre ligne droit 15 rubis. Nu doet Vacheron Geneve mij natuurlijk denken aan Vacheron Constantin Geneve. De vraag is dus, is dit een oudje van Vacheron van voor de fusie van het bedrijf en wat is ongeveer de waarde van het klokje? Ook dit laatste vind ik leuk om aan haar te vertellen. Ook zou ik wel wat meer willen weten over de kwaliteit van het uurwerk. Het is 15 steens, maar het heeft een anker zonder palletsteentjes. Was dit normaal voor die tijd? Het klokje komt degelijk over, maar niet uitzonderlijk goed.

Uiteindelijk de foto`s natuurlijk (sorry, ik kon ze niet veel beter schieten):

Alvast bedankt en groeten,
Michiel

Beste Michiel,

‘Doet denken aan’ is hier inderdaad de juiste term, want Vacheron Constantin werd reeds in 1817 opgericht, toen François Constantin als ‘man van de buitendienst’ partner van Jaques-Barthélemy Vacheron – de neef van oprichter Jean-Marc Vacheron – werd. Ik weet dat hier discussies over zijn, maar Vacheron Constantin is daarmee de oudste, zonder onderbrekingen nog altijd bestaande horlogemanufaktur in Zwitserland en is dus niet tot stand gekomen door een fusie.
Dit horloge inderdaad aanzienlijk jonger; het type uurwerk heb ik vaker gezien in kasten zonder fraaie namen en opschriften. Ligne droite slaat overigens op de opbouw van het echappement, namelijk dat de steenlagers van balans, anker en ontsnappingsrad een rechte lijn vormen. Er bestaan namelijk ook horloges waarin het anker opzij van het ontstnappingsrad is geplaatst, meestal ingegeven door ruimtebesparing. Dat het anker geen stenen zou hebben lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat die steentjes ‘verdekt’ zijn zoals dit bij Engelse en Glashütter ankergangen werd gedaan; van opzij zijn ze hoogstwaarschijnlijk wel te zien.
Afgezien van die lelijke kras op de tonbrug (tja, het gebruik en de juiste behandeling van schroevendraaiers is per slot van rekening ook een kunst!) is dit horloge na een opknapbeurt prima bruikbaar, maar verwacht geen wonderen van dit eenvoudige en kwalitatief niet al te hoogstaande uurwerk. En die secondewijzer lijkt mij iets te kort.

Vriendelijke groet,
Robbert

Ja, wat Robert vertelde klopt, in het anker zitten heel smalle steentjes gebouwd die je alleen kunt zien als je het anker demonteerd.
Ik heb in de verzameling meerdere van die uurwerkjes, maar dan kroonopwinders.
Je hebt ook eenvoudige cilinderuurwerkjes van Vacheron met sleutelopwinding, soms staat de merknaam dan op het uurwerk.
Op het Duitse zakhorlogeforum zijn ook al een paar van deze zakhorloges voorbijgekomen, maar de kenners daar vertellen vaak dat het een nepper is.:sunglasses:
De kast vinden ze vaak veel te eenvoudig voor dit merk.
Vroeger werd ook vaak een duur merk in het deksel gegraveerd, terwijl het om een goedkoop horloge ging.
Ik weet niet of dit ook met dit horloge het geval is.
Groet, Chris.