Vakantieaanwinst: Richard Radiostop met Phenix ? uurwerk

Ik was de afgelopen twee weken in Zwitserland en Duitsland. Het was weer fijn. Maar in tegenstelling tot wat sommigen denken ligt de straat daar dus niet bezaaid met oude mechanische horloges. Gelukkig had ik het adres waar ik vorig jaar een Omega Seamaster kocht onthouden. Want al na twee dagen vakantie had ik mijn vakantieaanwinst!

De vriendelijke man die mooi kan vertellen (lees http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,17652,17652#msg-17652) herkende me niet. Hij vertelde dat dat met zijn leeftijd te maken had en dat hij dat erg vervelend vond. Ik kan me dat goed voorstellen maar vroeg toch naar de quartz Omega waar hij het vorig jaar over had gehad. Hij mompelde iets van “weggegooid” en ik heb er toen maar niet meer over doorgevraagd…

Maar hij had nu een hele tray met oude horloges. Voor wel erg forse bedragen mag ik zeggen en het merendeel gelukkig ook niet mijn smaak. Hij ging ze een voor een af en kwam als laatste met een Richard Radiostop. Ook niet echt een “looker” maar hij legde uit dat “Radiostop” een systeem was wat men vroeger had om je horloge op het hele uur met het radiosignaal gelijk te kunnen zetten. Op de hele uren waren er op de radio een paar piepjes te horen en het laatste piekje was anders dan de eerdere. Dat hadden (hebben?) wij hier ook voor het nieuws trouwens. Bij het laatste piepje trok je de kroon uit en dan spong de seconde naar de 0 waardoor je op de seconde gelijk liep met de echte tijd. Deze deed dat echter niet goed (springt terug naar de 56) en de wijzers zijn ook niet meer ter verstellen. Echt iets voor mijn collectie dus zul je zeggen… :sunglasses:
Maar daarom was zijn prijs ook redelijk laag hoewel nog steeds fors. Maar omdat ik het toch wel erg interessant vond, het horloge en de kast (18k goud) in goede staat waren en ik het uurwerk wilde zien (dat was ter plekke niet mogelijk) heb ik het gekocht.

Het horloge, jullie zullen het met me eens zijn dat het er zo niet erg spectaculair uit ziet:

Onder de deksel trof ik een stofdeksel aan en daaronder een Phenix uurwerk. Het caliber heb ik nog niet weten te achterhalen, ik sta vanzelf open voor suggesties:

En dan het probleem wat ik er in eerste instantie uit heb kunnen halen, bij de pijl hoort nog een palletje:

Zie namelijk deze foto die ik op een site heb kunnen vinden. Dat palletje oogt gevaarlijk zeldzaam, of dat nog te bestellen is?:

Nu heb ik ook nog info in de nieuwe (not so) “complete priceguide to watches” van Cooksey cs. kunnen vinden over een Mido Radiostop. Die zou bij het indrukken van de kroon niet alleen de secondewijzer naar de 0 gaan maar ook de minuten. Dat is nog veel handiger maar ik ga er van uit dat deze Richard dat niet doet.

Richard was volgens de man een merk dat vroeger (natuurlijk ten tijde dat deze werd gemaakt!) kwalitatief erg hoogstaande horloges maakte maar sinds de quartz-crisis goedkope horloges is gaan maken. Of ze nog bestaan? Mijn goede vriendin Pritchard weet er niet veel over te zeggen. Er was een Richard Geneve en een Richard SA uit Morges/Saint-Jean. Wie het weet mag het zeggen…

Ondanks dat het weer een onbruikbaar horloge is ben ik er toch wel blij mee, het is weer eens iets anders!

Weer een bijzondere aanwinst Henrik (tu) ziet er nog heel erg goed uit!
Technisch interessant uurwerkje (kaliber is Phenix 130SC oftewel 130-Stop); ik denk dat de funktiebeschrijving moet zijn: je trekt de kroon uit (sekondenwijzer gaat naar 12 en stopt) je draait de uren/minutenwijzer naar het hele uur en als dat piepje op de radio voorbijkomt druk je het kroontje weer in: je uurwerkje loopt nu op de sekonde nauwkeurig!
Het onderdeeltje wat kapot is is de nulstelhevelveer (fly-back lever spring), onderdeelnummer is #9470
Vermoedelijk is er nog iets anders onder de wijzerplaat stuk of verkeerd geplaatst, anders had je de wijzers gewoon kunnen verzetten natuurlijk.

Ik vond op het internet ook nog de opvolger (even zoeken op Phenix chronostop): dat kaliber heet 132SC, en die heeft een 2-standenkroon: 1e stand sekondewijzer stopt, 2e stand sekondewijzer gaat naar 12; wel oppassen met het bestellen van dat veertje, want bij de 130 is die anders als bij de 132.

Gefeliciteerd ermee, hopelijk kun je 'm weer helemaal voor elkaar krijgen, hij is het dubbel en dwars waard!

Groet,
Paul

Ik blijf het ongelovelijk vinden hoe hier op het forum steeds weer mensen zijn die van compleet onbekende uurwerken zoveel details weten !
Met het onderdeelnummer erbij zelfs ! Chapeau !!

Heel bizonder is ie natuurlijk niet, in 18K goud met stepped lugs, en zo’n radiostop en met een prachtige wijzerplaat en kroon. Ik heb wel een paar keer geboden op zo’n ““Richard”” om 'm dan kado te doen aan een vriend en horlogenar met dezelfde voornaam, maar ze brengen altijd hoge prijzen op. En in deze staat ben ik er nog nooit één tegengekomen. Bandje past er ook goed bij, mooie aankoop Henrik (tu)
Ik kan me dat nog goed herrineren dat op de radio werd aangekondigd : En bij de volgende toon is het …
Ik zou m maar even langs sturen bij de Orlosimaaker in het Oosten des Lands :slight_smile:

Gefeliciteerd Henrik, aparte functie heb je daar. Staat is nog goed zeg.

Heb je voor mij een tip waar ik die nulstelhevelveer #9470 kan bestellen Paul? Ik weet namelijk redelijk zeker dat ik dat onderdeel zelf kan vervangen :smiley: De rest komt nog wel, one step at a time.

Mooie en rare aanwinst Henrik.

Nog nooit gezien. Heb hier bij mijn fourniturist geen doosje van tegen gekomen. Die extra functie’s zijn dikwijls gereserveerd voor merken en die specifieke onderdelen zijn dan ook alleen bij hun te bekomen, lees “waren” te bekomen. Mischien ergens op internet ???

Ik was net bezig met mijn horlogevitrine en keek weer eens naar de Richard en dacht toen weer aan de nulstelheven nummer 9470… Paul, kun je mij een tip geven waar deze te kopen?

Gisteren gevonden in een schoenendoos vol defecte zakhorloges en uurwerkjes.
Dit onooglijke horloge,hij loopt ook nog
Geen radiostop natuurlijk, maar een hamer of bumperautomaat heet zo,n geval geloof ik.
Groet. Chris.

Eigenlijk wel een heel mooi uurwerk voor zo’n simpel klokkie! Maarja, haalt 'ie het?