Vakantieaanwinst!

Ik was vandaag op een enorme brocante (rommel/antiekmarkt) in Saint Saturnin les Apt. Ik was op tijd opgestaan, anders heeft het weinig zin, en was er om 8:15. De markt zou om 9 uur beginnen dus dat leek mij ruim op tijd. De markt was natuurlijk al lang begonnen.

De eerste paar uur waren qua horloges vruchteloos. Maar rond een uur of 11 zag ik een duikersmes met daarop het logo van aqua-lung. Ik bracht dat in verband met Auricoste en droomde, als iemand zo’n mes heeft heeft ie misschien ook wel een Auricoste… Maar nee. Meneer had wel (als een van de weinig overigens) wat oude horloges voor belachelijke prijzen. En wat zag ik daar? Toch een oude duiker… zag er wel erg gaaf uit. Kost die? 30 euro? Eigenlijk wilde ik afdingen maar ik was bang dat hij zich zou bedenken gezien de andere prijzen, het was namelijk een Seiko 6105-8110! Dus die 30 euro betaald en wegwezen :smiley:

Ben later ook nog dat mes gaan kopen, daar heb ik wel 10 euro op af weten te dingen, maar toen was de spanning weg.

Mijn beste,

Je vous souhaite beaucoup de plaisir avec ce schat.
Et une bonne vacante!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Toppertje. Weet hoe het voelt om voor 30 euro een mega koopje te doen :wink:

Tjonge, dát is nog eens mazzel hebben!! (tu) Jouw vakantie kan niet meer stuk! :slight_smile:

olympic chrono’s voor 60 EUR en nou DE seiko duiker voor drie tientjes!

ik begin langzamerhand genoeg te krijgen van die Henrik :wink:

I hate U
:slight_smile:

Gefeliciteerd(tu) en een prettige vakantie!

Voor die getrainde ogen van je, is dit natuurlijk een makkie zoiets te vinden.
Dit model is normaal gesproken peperduur.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Hier een archieffoto van zo’n exemplaar, als ik me niet vergis.

Fijne vakantie.
Groeten. Chris.

Mazzelpik :wink:
Alhoewel dat gaat zo langzamerhand ook niet meer op, je bent net als een goede spits, meestal op de goede plaats en op de juiste tijd en een oog voor de goal(tu)
Nog een fijne vakantie gewenst!!!

mvg, Frans

Henrik,

Ik heb er vandaag eentje om. En ik denk dat ik veilig kan stellen dat ik het wel zo’n beetje het het mooiste horloge van mijn collectie vind. Groot en prettig dragend. Harold Ng heeft een mooie super oyster voor de 6105.

Mocht je nog iets Frans-duikerigs tegenkomen jaren 70/80 en zo’n 40mm… en wil je het zelf niet hebben? Ik houd me aanbevolen!

Menno

Hij heeft wel een beurt nodig merk ik. De uren en minutenwijzers staan soms stil terwijl de seconde draait :smiley: Maar een servicebeurt leek me sowieso verstandig.

Een vraag aan de mensen met een 6105, hoe zou die kroon moeten werken? Er staat een pijltje naar links met lock, ik neem aan dat als je de kroon indrukt je de deze dan naar links zou moeten kunnen draaien om 'm “op slot” te doen?

pfoeh, hoe leg je dat uit…

Je drukt de kroon in, draait 'm een stukje, tot je voelt dat hij iets dieper ingedrukt kan worden. Licht induwen en dan is hij gelocked.

Een erg mooi en fijn horloge. De mijne is vorig jaar totaal nagekeken, onderhouden en ik heb saffier laten plaatsen. Loopt erg precies en is een robuust horloge.

En dan moet je 'm ook weer terugdraaien voor je de kroon uit kunt trekken? Dan werkt dat bij mij niet meer. Ik zal 'm naar Richard sturen voor een beurt, ik ben er in een dag erg dol op geworden. Het is groot maar draagt toch wel erg prettig en het is een “stoere klok”.

Ik zal trouwens even kijken of ik de kabel van mijn camera bij me heb, dan kan ik foto’s plaatsen. Iemand interesse in een 6105 op de Mont Ventoux?

Henrik Schreef:

En dan moet je 'm ook weer terugdraaien voor je de
kroon uit kunt trekken? Dan werkt dat bij mij niet
meer. Ik zal 'm naar Richard sturen voor een
beurt, ik ben er in een dag erg dol op geworden.
Het is groot maar draagt toch wel erg prettig en
het is een “stoere klok”.

Nee, gewoon zo eruit trekken, zonder draaien.
http://www.larrybiggs.net/scwf/index.php?mod=103&action=0&id=1014434285/My+Friends+Watch%2C+a+6105+Restoration

Op de link hierboven zie je dat het alleen om een pinnetje gaat waar een van de uitsparingen in de kroon “in moet vallen”.

Ok, dank je wel voor de tip. Dat pinnetje zal er nog wel zitten, ik kan de kroon niet draaien als deze ingedrukt is. Misschien zit daar nog wel wat meer (van de vorige eigenaar ) wat met een (schoonmaak)beurt opgelost is.

Er zit trouwens een armoedige stalen band aan (die zat ook verkeerd om gemonteerd???) dus nog meer tips (en foto’s) over wat voor band en waar te koop (vanwege 19 mm!) zijn van harte welkom! Daarbij moet ik opmerken dat ik geen fan van staal ben.

Henrik Schreef:

Ok, dank je wel voor de tip. Dat pinnetje zal er
nog wel zitten, ik kan de kroon niet draaien als
deze ingedrukt is. Misschien zit daar nog wel wat
meer (van de vorige eigenaar
http://www.overthegardengate.net/forums/chat/image
s/puke.gif) wat met een (schoonmaak)beurt opgelost
is.

Er zit trouwens een armoedige stalen band aan (die
zat ook verkeerd om gemonteerd???) dus nog meer
tips (en foto’s) over wat voor band en waar te
koop (vanwege 19 mm!) zijn van harte welkom!
Daarbij moet ik opmerken dat ik geen fan van staal
ben.

De pinnetjes zijn van een ander materiaal dan de kast: vaak zijn ze weggeroest. Dat is een bekend probleem bij de 6105.

Ik raad je aan om op TZ-uk te kijken naar rubber.
Of anders via E-bay een originele band zoeken. Een alternatief is de band van de MM 300.

Succes!

Ik heb er een band van Harold Ng (Yobokies) aanzitten: 19mm precies met massieve eindstukken) Past qua look precies bij dit horloge. Aan mijn andere 6105 zit een Zwitserse tropic rubberband van 19mm, o.a. te koop bij Squinky (http://stores.shop.ebay.com/squinky__W0QQ_armrsZ1)

Hier een groepsfoto van mijn 6105s met beide banden. En ja, het horloge met de rubberband is ook een 6105! Beide zijn naar Richard geweest voor een totale restauratie. Het grote horloge is helemaal in oude staat hersteld met gebruik van alle originele onderdelen. De smalle uitvoering is met alle mogelijke ‘aftermarket’ onderdelen weer opgeknapt. De oude, zeer aangetaste wijzers heb ik verkocht naar Canada!

Menno

oei oei, wat een mooie klokjes, zit ik hier met mn 6309 pepsi om mn pols een beetje jaloers te wezen, gefleiciteerd met je mooie aankoop, het is dus altijd mogelijk blijkt maar weer, zelfs in frankrijk om de rommelmarkt, seiko rules!

hardy Schreef:

oei oei, wat een mooie klokjes, zit ik hier met mn
6309 pepsi om mn pols een beetje jaloers te
wezen, gefleiciteerd met je mooie aankoop, het is
dus altijd mogelijk blijkt maar weer, zelfs in
frankrijk om de rommelmarkt, seiko rules!

De 6309 is een prima, degelijk horloge, maar het komt niet in de buurt van een 6105.
Sinds ik mijn 6105 heb (naast een 6309) ben ik helemaal pro.
Helaas zijn de prijzen de laatste tijd wel erg gestegen. Ik kocht de mijne nog net in de goede periode!

Helaas zijn de prijzen de laatste tijd wel erg
gestegen. Ik kocht de mijne nog net in de goede
periode!

Klopt: moeiteloos over de 500 euro op buitenlandse sites. Kijk maar eens op eBay naar verkochte items. Er stond er laatst ook een te koop op M’plaats; die is verkocht voor zo’n 350 euro. Ik heb er ook nog een paar keer op geboden met de bedoeling 'm door te verkopen. Maar 350 euro vond ik te veel worden voor een handeltje.

Het feit alleen al dat ik wijzers en wijzerplaat in slechte conditie gewoon naar Canada kon verkopen, geeft wel aan dat er vraag naar is. Opgeknapte horloges, zoals de rechter op mijn foto hierboven brengen gewoon minder op. Raar eigenlijk, want om naar te kijken is het een heel fijn horloge!

Er zijn mensen die een Rolex-achtige verschroefde kroon in de 6105 laten zetten. De originele kroon is qua afdichting het zwakke punt: de afdichting lekt snel. De modificatie schijnt zo’n 200 dollar te kosten!! En wordt door velen als een zinvolle aanpassing beschouwd die geen invloed heeft op de waarde als zijnde ‘niet origineel meer’.

Off topic: ik plaatste de foto van mijn 6105s op SCTP (het Seiko forum) en als reactie kreeg ik: “Col. Kurtz is sooo domed!” Ik moest wel even nadenken over dat antwoord. En omdat het vakantietijd is, geef ik de verklaring (nog) niet. Heb je wat te doen!

Menno