Vakantieaanwinsten!

Hallo allemaal.

Zo. Enkele dagen geleden ben ik teruggekomen uit la doux de France, waar we, volgens traditie, een aantal van de marktjes zijn af gegaan! Elk jaar wordt het vooral steeds minder interessant wat men er poogt te verkopen, maar soms zitten er toch wel kleine schatjes tussen. Frankrijk is het land van onder andere LIP, de fabrikant die natuurlijk bekend is van de March 2000 serie, maar ook veel ander mooi spul heeft gemaakt. Zo blijkt maar weer.
Allereerst trof ik een automatisch dameshorloge aan, met een opvallend “dynamisch” jaren '70 design dat ik zeker kan waarderen. Nadat ik hem in mijn hand had bewogen bleek hij het ook nog enkele seconden te doen! Het glaasje is beschadigd, en dient vervangen te worden, maar de kast is goed. Ik weet niet of het bandje origineel is, maar het past er zeker goed bij. Ook het uurwerk is in orde, alleen kan het een goede schoonmaakbeurt gebruiken, iets wat ik zelf nog niet aandurf aangezien er een zeer fijn ETA 2551 uurwerkje in blijkt te zitten, iets wat een stuk fijner is dan oude pre-1940 horloges. Daarnaast kom ik qua gereedschap niet veel verder dan een amateur ultrasoon reiniger, wat schroevendraaiers en wat Bergeon olie. Dus iets voor op de langere termijn, of heel misschien ter verkoop. Maar voor 5 euro kon ik het natuurlijk niet laten liggen:

Schuin tegenover het kraampje waar dit dingetje te koop was stond nog een kraapje waar wat zakhorloges en reiswekkertjes stonden. De stand zag er uit als een die van een handelaar, dus ik durfde eerst niet echt om de prijs te vragen. (ik ben student, dus volgens het cliché heb ik niet al teveel geld.)
Gelukkig heb ik het uiteindelijk toch erop gewaagd, en ben ik uiteindelijk weggegaan met een werkend jaren '50 Jaz reiswekkertje:

En… een prachtig LIP zakhorloge, die niet werkt omdat de hoofdveer vervangen moet worden, maar met perfecte balans en balansveer. Sterker nog, toen ik hem eenmaal thuis uit elkaar haalde bleek hij er uit te zien alsof hij onlangs nog een onderhoudsbeurt had gehad: Alles zit goed in de olie en ziet er schoon uit!
Foto`s:

(met verwijderde veerton:)

Door deze mooie aanwinsten, en veel bezienswaardigheden in de vorm van oude ruïnes en dorpen was dit een fantastische vakantie!

Ander verhaal
Voor de vakantie had ik op de Baai een aantal dingetjes gekocht. Hoofdzakelijk antieke loopgraaf poshorloge uurwerkjes ter reparatie, want na de Admiral heb ik de smaak te pakken.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,214392

Een van de dingen was echter een voor mij hele speciale. De kast moest flink gepoetst worden, het had geen glaasje, een ankersteen moest worden vervangen en de balansbrug moest worden schoongemaakt. Dit was gelijk een mooi 2e oefen project. Het resultaat zou ik hier graag met een beetje beginners trots willen laten zien:

De Cyma (tavannes) trench watch! :

Eigenlijk zou het ankerrad steentje ook eens vervangen moeten worden, maar daar durf ik nu, met mijn ervaring nog niet aan te komen.

Nou, dit was dan mijn lange post. Veel kijkplezier, hopelijk kunnen jullie er ook een beetje van meegenieten!

Groeten, Michiel

mooi ding man die Cyma!

Leuke post Michiel, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten en de Cyma is prachtig (tu)

Bedankt voor het delen!

mvg, Frans

Leuke vondsten(tu)

Vraagjes: wat zijn de afmetingen van de Cyma en waar komt die band vandaan?

Bedankt voor de reacties,

De afmetingen van de kast zijn (ongeveer) 33,5 millimeter diameter zonder kroon, en 8 millimeter hoog, exclusief de bolling van het glaasje.

Het bandje komt van Global watch straps. Een handelaar via Ebay die gevestigd is in Nederland, waar ik zeer goede ervaring mee heb overigens.
[url]http://www.globalwatchstraps.com/[url]
In eerste instantie was het bandje als tijdelijk bedoelt, maar eigenlijk vind ik het wel een leuk vintage sportieve uitstraling hebben.

Gr. Michiel

Leuke aanwinsten, en vooral ook dat ze allen frans zijn (toch?)

Veel plezier ermee,

Martin

Heel leuk verslag met mooie fotos en mooie horloges.
Bedankt voor het delen.

GR harb

Hoogstwaarschijnlijk zul je het wel weten, maar de Cyma is van origine een zakhorloge waar later de beugels aan zijn gesoldeerd zodat het als polshorloge kon worden gedragen. Dit gebeurde regelmatig toen de polshorloges in de mode kwamen.

De Cyma is echt heel leuk, gefeliciteerd(tu)

Prachtig verhaal, duidelijke foto’s en wat is die cyma moooooi…

Ik heb ook positieve ervaringen met global…heel correcte ebayer(ster)…

Veel draagplezier! en natuurlijk kijkplezier!!

Groet, Justin

Mooi bericht! Fraai horloge, lekker retro!

hans

hallo Michiel, Mijn eerste bezoek aan dit forum en wat een leuk bericht van jou uit het buitenland. vooral de ‘oyma’ vind ik leuk. Geniet van je aankopen.

Bedankt allen voor de leuke reacties. Wat opvalt is dat de Cyma er toch het meeste uit springt, en dat is ook voor mij zeker wel het meest speciale stukje.

@ Martin, ze zijn inderdaad, op het Cyma klokje na, Frans.
Lip komt uit Besançon, de hoofdstad van het aan Zwitserland grenzende departement de Doups. Jaz komt geloof ik oorspronkelijk uit Parijs, maar ik kan er naast zitten. Ik heb namelijk ook iets over de Elzas gehoord.

Cyma komt uit Zwitserland, uit de buurt van Le Locle. Het is opgericht in 1862 en in 1891 ging het samen met Tavannes. Rond de jaren '20 en '30 was het de grootste precisie horloge producent van Zwitserland. In 1966 is het bedrijf gestrand, maar het schijnt een doorstart te hebben gemaakt, of de naam is overgekocht door “Chronos”. Het resultaat is dat de naam Cyma nog steeds schijnt te bestaan:

http://www.cymawatch.com/

Het is overigens grappig dat op deze site de hele Tavannes naam geen enkele keer word genoemd.

Maar ik denk dat we het “echte” Cyma als een ooit zo mooi bedrijf kunnen beschouwen.

(wie hier meer correcte of aanvullende informatie over heeft mag zich vrij voelen dit te zeggen natuurlijk!)

Groeten
Michiel

Zo’n 20 jaar geleden, toen ik nog mijn eigen horlogegroothandel had, had ik de vertegenwoordiging voor CYMA Watch, Zwitserland. Het was toen nog een zelfstandig opererende horlogefabrikant, met kwalitatief zeer hoogstaande horloges.

Bedankt Chockman. Goed om dit te horen. Ik vind het mooi als een horlogemerk zijn historie eer aan doet. Op internet staan veel verschillende dingen over Cyma geschreven, daardoor kreeg ik het vermoeden dat het eigenlijk niets met zijn geschiedenis meer te maken had. Ik zie ook net dat ze in een aantal van hun horloges ook Eta calibers gebruiken, dus het blijft trouw aan de Zwitserse makelij. En ook nog een mooi design ook:

http://www.cymawatch.com/collections/inside-collection/5-Nineteen%20Forty/6-Men's%20Automatic#70.100ST-ST.02B