Vakman gezocht

Goede morgen,
Ik zoek iemand die een schakel van mijn stalen band wat kan aanpassen.

Het gaat om mijn Panerai horloge, die is origineel op leer. Precies hetzelfde horloge wordt echter ook op staal geleverd. Maar die band vind ik niet mooi.
Nu heeft Panerai nog een band, die vind ik wel heel mooi! Via dit forum heb ik die dan ook kunnen kopen. Echter deze past niet 100% op mijn horloge. De eindschakel is net niet passend.
Ik heb hem al heel even te koop aangeboden hier maar wil hem toch houden. Ik vind het toch wel erg mooi. Alleen stoor ik me er toch wel aan dat hij net niet 100% aansluit.
Ik heb ook met meerdere Panerai dealers gebeld en die vertellen me dat deze band niet op mijn horloge past en ook niet passend gemaakt kan worden. Ik dacht in het ergste geval moet ik twee eindschakels kopen maar dat kan blijkbaar niet.

Wie zou me kunnen helpen om de eindschakels dusdanig aan te passen zodat het mooi op de kast aansluit? Alvast hartelijk bedankt!

Groeten Jan

6 likes

Probeer het eens bij een edelsmid of juwelier met eigen atelier.
Daar heb ik pas een verbogen Rolex schakel laten repareren.

2 likes

Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag?

Het was die schakel waar de pushpin in de sluiting in zit, dus voor de microverstelling. Kennelijk een keer te veel zijwaartse kracht op komen te staan, waardoor het busje waar de pin door gaat scheef is komen te zitten. Je buigt het niet even zelf terug zonder het juiste gereedschap.

1 like

Is de band dan wel veilig gezekerd bij de endlinks? Met andere woorden pakt de pushpins de kast van het horloge wel goed? En is het dus alleen dat stukje aan de bovenzijde wat uitsteekt? Bij een aantal andere horloges zoals een Doxa Sub300T en een Breitling Colt is dat standaard het geval. Ik zal me er niet te druk om maken als ik jou was. Maar dan moet de band wel goed gezekerd zijn aan de kast bij de endlinks die de pushpins. Je wilt niet dat je horloge ineens op de grond klettert doordat de pushpins los schiet.

Schakel kan er niet uit. Bij mijn horloge zit de pin in de kast vergrendeld.


Hier een foto waar het wel goed past.

Dat zal echt een maatwerk endlink moeten worden. Die band is voor het oude type kast met dikkere, kortere lugs met schroefdraad pen

Dat zou ik wel eens kunnen proberen inderdaad. Het lijkt mij als leek niet zo heel moeilijk? Als dat lipje van de schakel bv iets dikker zou zijn aan de onderkant, komt de schakel lager te liggen.
Of ietsjes ombuigen.
Daar heb ik dus een vakman voor nodig. Het liefst in de regio Breda.

Mogelijk dat @floris dit wel kan, maar ik weet niet in welke regio hij woont.

Verkeerde Floris hoor

2 likes

Ik gok dat @Floris155 wordt bedoeld, wel een vakman!.. is alleen geen regio breda.

1 like

Ben ook vakman hoor, als het stuk moet moet je mij hebben :stuck_out_tongue:

11 likes

Zal geen eenvoudig klusje zijn zo te zien om de eindschakels goed passend te krijgen.
Eigenlijk geen tijd voor en zie het ook niet echt zitten om dit te doen.
Passen de correcte eindschakels van dit model niet op deze band?

Op dit horloge heb je geen passende eindschakels van deze band.
Waar denk je tegen aan te lopen

Wat @horlogefanx zegt: Ga eens naar een goud/edelsmid.

Kom op, vintage rolex banden zijn dermate rammelige stukken blik dat je met een kaarsje moet zoeken naar banden die niet uit elkaar donderen van de rek.

Ik wilde net even voorstellen dat je Dik Wakker in Emmeloord aanschrijft. Die polijst en restaureert horlogekasten en ik ken minstens één forumlid die zeer tevreden was over z’n kennis en kunde, misschien kan die goede man een mening hebben over die end-link.

De top er af polijsten / schuren, en dan opnieuw brushen kan weliswaar een oplossing zijn, maar niet als dat allemaal zo dunnetjes wordt dat je geen end-link meer over hebt.

Mijn tip? Zet 'm op leer. :slight_smile: Sorry.

3 likes

Aan leer geen gebrek. Voor in de zomer ook wat rubber, maar vind dit ook echt wel mooi.
Dank voor je tip.

Hij ligt bij Dik nu, die gaat het hopelijk verhelpen.

Het heeft even geduurd maar ik heb hem terug. Het wachten was op het glas. Dat wilde ik ook vervangen hebben. De coating is er een stukje vanaf. Ik dacht als hij daar toch ligt gelijk maar meepakken. Maar het is niet eenvoudig is gebleken om een goed kwalitatief glas te vinden, buiten de Panerai dealer dan. Uiteindelijk ook niet gelukt helaas. Met de band ben ik wel blij, heeft ie mooi gedaan.


4 likes