Valgranges manufacturing info?

hallo

wie kan mij helpen aan de valgranges manufactuing information voor de valgranges serie ( de A07.211 - A07.161 - A07.111 )
het gaat om de afmetingen van de wijzerplaat ( positie van datumvenster ed )
en ook van het uurwerk
op de site van eta vind ik alleen de technical info maar daar staan geen maten bij
als iemand mij wat meer info kan geven ben ik daar heel blij mee
het is voor het maken van een eigen horloge

erik

Eigen merk horloges of echt één horloge? Kun jij aan die uurwerken komen dan?
Datumvenster weet ik niet maar de subdials van de chrono bevinden zich op 10mm van het centrum. Dit in tegenstelling tot de 8mm van originele Valjoux. Het uurwerk zelf heeft een diameter van 37,22mm (of 36,60mm?) en is 7,90mm dik

bedankt voor de info
weet je ook de plaats van de pootjes op de wijzerplaat
het is voor een hobby project
ik ben aan het zoeken naar zo’n uurwerk om er zelf een kast omheen te maken
ik heb al een eigenbouw klok met een 2824-2 uurwerk
maar voor mijn volgende wil ik er een groot uurwerk in hebben als dit niet lukt komt er een 7750 in

erik

Pootjes durf ik ook niet te zeggen. Als je op http://www.valgranges.ch/ kijkt kun je bij press releases hele grote afbeeldingen in zip bestanden downloaden. Omdat je de diameter van het uurwerk weet kun je op basis van deze foto’s de afstanden wel een beetje gokken.
Lijkt me leuk wat meer te zien over je vorige project, misschien een foto ofzo?

als de tekeningen met bemating niet te krijgen zijn (emailtje naar ETA service wellicht??) dan is het waarschijnlijk beter om de tekeningen in de “technical documentation” uit te schalen.
Deze documentatie is in PDF formaat te downloaden via:
https://secure.eta.ch/csp/DesktopDefault.aspx
dan kiezen voor tab “technical documents” en dan kiezen voor A07.111; eigenlijk zou je hierin ook de maattekening verwachten…

Het uitschalen op een computerscherm kan heel makkelijk met het sharewareprogrammaatje Reglo; hiermee krijg je een schaalbare lineaal op je scherm.

Groet,
Paul

http://i22.photobucket.com/albums/b329/erikp_/klokoud2.jpg

eerst digitaal ontwerp

het uiteindelijke resultaat
de wijzers moeten nog vervangen worden voor nieuwe
en ik weet nog niet wat ik met de wijzerplaat moet
en er zit nu een rotor op met mijn naam
dit is een test geweest nu wil ik er een in top kwaliteit
(sorry voor de slechte foto kwaliteit)

erik

dat ziet er erg goed uit Erik! (tu)
Hebt je zelf de beschikking over CNC draai/freesmachines om dit zo uit te voeren?

Ik ben wel benieuwd naar je werkwijze om de kast te maken: eerst een schijf in de vorm draaien en dan de buitenomtrek wegfrezen??

Het lijkt me zowieso de moeite waard om de wijzerplaat professioneel op te laten maken.

Als je de vragen naar “kasten op maat” ziet op de diverse horloge fora, denk ik dat je een goeie handel kan opzetten :wink:

Klein puntje: persoonlijk vind ik een losse lunette (glasrand) altijd wat beter ogen als een kast uit een geheel.
Ben zeer benieuwd naar je volgende projekten!

Groet,
Paul

Mooi hoor. Lijkt me erg leuk om zoiets zelf te kunnen doen.

hallo paul

de omtrek is op een draaderodeer ( draadvonker ) uitgesneden
en later na gefreesd

ik heb de beschikking over een paar cnc freesbanken / bewerkingcentra
2 draadvonkers en 3 zinkvokers alles cnc gestuurd
(alleen geen draaibank )

mijn volgende word gedraaid en daarna uitgesneden om overgangen te vermijden

erik

heel erg interessant,
ik heb een poosje geleden lang gezocht naar een bedrijfje wat de omtrek van een 43mm kast kon/wilde draadvonken, is toen niet gelukt; heb uiteidelijk een paar laten waterstraalsnijden uit messing; maar dat was geen succes.
Nu heb ik voor de makkelijke weg gekozen en heb een paar goedkope horloges gekocht waarvan de RVS kast prima bruikbaar bleek voor de uurwerkjes die ik al had: antieke 17-lijns (38,5mm) zakhorlogeuurwerken.

Misschien had je deze plaatjes van het draaien/vonken van een kast al gezien, maar voor de zekerheid toch maar even melden:
http://www.golay-spierer.ch/e_creer/e_cre_fabrication.html

Groet,
Paul

PS: als je ooit een projekt wilt maken rond een klassiek uurwerk, laat maar even horen, ik heb er diverse liggen (ook 36mm Unitas 6497/98; Poljot en Landeron chrono’s)