maar niet altijd… en het horloge loopt zonder chrono actief wel goed. Laatste onderhoud 5 of 6 jaar geleden.
Is de opwindveer niet sterk genoeg meer ? Tanding versleten ? Grijpen de wielen te strak in elkaar ?
Hij zal wel bekeken moeten worden, is er binnen HF iemand met kennis hier die dit wil/kan doen ? Ik ben bekend met de horlogemakerlijst hier op HF maar weet niet wie jaren 40/50 chronografen doet.
Tandwiel-ingrijping meeneemrad op centraal secondentelrad. Is waarschijnlijk te diep. Wellicht ook te ondiep…! Is met een excenter-schroef (die moet je weten te vinden) bij te stellen. Maar - dat is de “easy way out” zonder ook maar iets gezien te hebben.
Dat heb ik inderdaad laatst ook gehad bij een oude chrono, eerst was hij te los, viel de chrono stil, toen te diep, viel het hele horloge stil. Komt erg nauw…
Dank je André,
dat is ook een optie maar heel moeilijk te zien door het gebolde glas. De uiterste punt is licht naar beneden gebogen. Hij loopt wel duidelijk vrij van de minutenwijzer en dat is wel de plaats waar hij al 2 keer stopte. Vanochtend 6 x gestart en hij liep door zonder problemen. Hij lag wel plat en nu probeer ik het weer gedragen en loopt hij ook al 12 minuten goed door.
Nog een vraag over een Omega cal 1861 ; behoudens magnetisme wat kan nog meer een te korte swing van de balans veroorzaken die zoveel te snel loopt over de 5 posities gemeten ;
Daily Difference : +45 to +73 s/day
Amplitude : 218 to 255
Beat Error : 0.2 m/s
Frequency : 21600
leeftijd : 1995 - 97
onderhoud sowieso nodig lijkt me maar kapotte as/tap of lagersteen, ankerrad kapot of droog ? Dat soort zaken ? De prijs is ernaar maar ik zoek wat meer inzicht in te verwachten extra kosten.
Nieuwsgierigheid kent geen tijd …dus nog verder gezocht en op Youtube een video gezien met die schroef en die fijnafstelling. Rechtsom de raderen dichter op elkaar, linksom verder uit elkaar. Vanaf seconde 50.
Dat te snel lopen is wel terug te regelen, maar als de amplitude inkakt is het meestal een teken dat de olie ingedroogd is, dan gaat er teveel energie verloren op de radertrein.