VAljoux 22 stopt als de chronograaf loopt .. iemand ervaring of kennis hiervan ?

maar niet altijd… en het horloge loopt zonder chrono actief wel goed. Laatste onderhoud 5 of 6 jaar geleden.
Is de opwindveer niet sterk genoeg meer ? Tanding versleten ? Grijpen de wielen te strak in elkaar ?

Hij zal wel bekeken moeten worden, is er binnen HF iemand met kennis hier die dit wil/kan doen ? Ik ben bekend met de horlogemakerlijst hier op HF maar weet niet wie jaren 40/50 chronografen doet.

Dank !

1 like

Tandwiel-ingrijping meeneemrad op centraal secondentelrad. Is waarschijnlijk te diep. Wellicht ook te ondiep…! Is met een excenter-schroef (die moet je weten te vinden) bij te stellen. Maar - dat is de “easy way out” zonder ook maar iets gezien te hebben. :slightly_smiling_face:

4 likes

Dank, is die hierop te zien dan snap ik wat je bedoelt :grin: hij kan nog groter door erop te klikken. ff “geleend” van internet

1 like

Hier gaat het vrijwel zeker mis.

Die twee raderen. Had laatst hetzelfde met mijn Speedmaster. Wist meteen wat te doen, en is ook gelukt. En dat voor een 4 jaar oud horloge… :disappointed:

2 likes

Helder !
en is die schroef hierop ook te zien ?

Zit op een andere plek dan bij die Lemania. Ik denk dat ik hem zie, maar ik zou er sowieso niet zelf aan beginnen…

2 likes

Was ook niet mijn bedoeling maar altijd fijn om beter te snappen hoe werkt. Of niet werkt in dit geval :+1:

Dank !

1 like

Dat heb ik inderdaad laatst ook gehad bij een oude chrono, eerst was hij te los, viel de chrono stil, toen te diep, viel het hele horloge stil. Komt erg nauw…

2 likes

Denk ook eens anders dan een fout in het “uurwerk”.

De chrono secondewijzer kan tegen het glas komen met de punt en door ouderdom gaat hij nú stilstaan terwijl hij in het verleden er wel doorheen liep.

6 likes

Dank je André,
dat is ook een optie maar heel moeilijk te zien door het gebolde glas. De uiterste punt is licht naar beneden gebogen. Hij loopt wel duidelijk vrij van de minutenwijzer en dat is wel de plaats waar hij al 2 keer stopte. Vanochtend 6 x gestart en hij liep door zonder problemen. Hij lag wel plat en nu probeer ik het weer gedragen en loopt hij ook al 12 minuten goed door.

Nog een vraag over een Omega cal 1861 ; behoudens magnetisme wat kan nog meer een te korte swing van de balans veroorzaken die zoveel te snel loopt over de 5 posities gemeten ;

Daily Difference : +45 to +73 s/day
Amplitude : 218 to 255
Beat Error : 0.2 m/s
Frequency : 21600
leeftijd : 1995 - 97

onderhoud sowieso nodig lijkt me maar kapotte as/tap of lagersteen, ankerrad kapot of droog ? Dat soort zaken ? De prijs is ernaar maar ik zoek wat meer inzicht in te verwachten extra kosten.

Dank.

Nieuwsgierigheid kent geen tijd …dus nog verder gezocht en op Youtube een video gezien met die schroef en die fijnafstelling. Rechtsom de raderen dichter op elkaar, linksom verder uit elkaar. Vanaf seconde 50.

Regolazione ingranaggio cronografico Valjoux 22 - YouTube

Valjoux 22 afstelling chronograaf koppelrad

Omega test de 1861 slechts op 3 posities. Te weten wijzerplaat boven en verticaal kroon onder en 12 onder

1 like

Dat te snel lopen is wel terug te regelen, maar als de amplitude inkakt is het meestal een teken dat de olie ingedroogd is, dan gaat er teveel energie verloren op de radertrein.

en het verschil max mag 15 zijn dacht ik ?

Is die +73 seconden dan niet heel veel te snel voor zoveel wrijving die er dan toch ook moet zijn ?

De snelheid kan je nog afstellen, maar meestal zie je bij horloges die onderhoud nodig hebben dat de amplitude zakt en dat ze dan te snel gaan lopen.

1 like

Weet ook niet welke ankerhoek gekozen is bij de amplitude meting.

Sneller lopen bij lager amplitude is afhankelijk van de positionering van de spiraal in het kompas