Valjoux 7733

Hoi liefhebbers

Ik ben sinds kort de eigenaar van een union chronograaf uit ong 1970 met daarin een VALJOUX 7733
deze moet echter gerestaureerd worden .

het uurwerk loopt uitermate soepel en goed op tijd ,maar ik mis een aantal wijzers (centraal seconde en kleine seconde wijzer)
nou zal het met de wijzers niet zo,n probleem zijn om die te krijgen.

Ik mis ook een van de pushers
(alleen de knop ,pen en verbinding naar de schakeling op het uurwerk zitten er nog )

en daar heb ik dus een vraagje over .

zijn deze nog in omloop zo ja wat zouden de kosten zijn , en zijn deze makkelijk zelf te monteren?

binnenkort foto,s

gr mart

Deze pushers zijn los te krijgen. Omdat deze qua maatvoering in een grote verscheidenheid gemaakt zijn, is het wel even puzzelen welke je nodig hebt. Horlogemakers hebben vaak een voorraad van veel voorkomende maten. Zo niet kan de gewenste maat besteld worden. Wat de prijs betreft; je betaalt meer voor de logistiek dan voor het onderdeel zelf. Reken maar op min. 15 euro. Meestal zijn ze gewoon met schroefdraad bevestigd.

bedankt voor je reactie henk

toch nog een vraagje

het merk union is mij redelijk bekend (als zijnde een merk uit glasshute, vergelijkbaar met glasshute original dacht ik)

maar is het merk union uit de jaren 70 hier een voorloper van of heeft het een niks met het ander te maken?

Hallo.
Op de duitse ebay staat dit setje wijzertjes te koop als voorbeeld.
http://cgi.ebay.de/Zeiger-Satz-fuer-Valjoux-7730-7733-7734_W0QQitemZ230178934137QQihZ013QQcategoryZ57721QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Helaas is het aanbod volgens mij niet zo groot in deze wijzertjes.
Ook de kleur en de lengte van de wijzers is belangrijk.
De meeste groothandels in horlogeonderdelen leveren meestal alleen aan bedrijven, zodat je toch flink moet googelen of op ebay de zoekterm Valjoux moet invoeren.
Als je nog nooit aan een horloge gewerkt hebt, kun je het beter over laten aan een horlogemaker, want je hebt om te beginnen toch wat speciaal gereedschap en kennis nodig.
Ik heb een Union horloge met een PUW uurwerkje, deze heeft een dag en datumaanduiding.
De datum zit precies op de 6 en de dagaanduiding zit daarboven.
Je komt oude Union zakhorloges tegen, deze zijn volgens mij van voor de oorlog.
Na de oorlog komen de Union horloges van achter het toenmalige ijzeren gordijn, deze kom je niet veel tegen, en het huidige Union zal dan opgericht zijn na het vallen van de muur.
Groet. Chris

hoi Chris

bedankt voor de info
ik zal eens proberen een foto te maken van de union

zelf heb ik al geregeld wijzers en wijzerplaatjes vervangen van horloges dat is het probleem niet zo
Nou heb ik wel gezien dat ik op een of andere manier in het uurwerk moet zijn om de pusher te monteren daar de bevesigings pin gezellig mee draait en ik die niet van buitenaf kan tegenhouden

over de wijzers
zowel de centraal seconde als de kleine seconde zijn orgineel fel orange ,dus dat wordt nog een zoektocht

http://img100.imageshack.us/my.php?image=uni5tn6.jpg][img]http://img100.imageshack.us/img100/2972/uni5tn6.th.jpg[/img

Dit is een van de mooiere modellen uit de jaren 70.
Zo te zien ziet de wijzerplaat er nog prima uit.
Je komt dit horloge vaker tegen alleen met een andere naam er op.
Op mijn Union staat ook Ancre er onder.
Een leuk horloge om op te knappen, ik hoop dat het lukt met de onderdelen.
Groet. Chris

Wat je dus in principe alleen nodig hebt is een kleine secondewijzer met bijpassende minutenteller en een grote secondewijzer. Kijk eens op E-bay Duitsland bij de firma Geo.tel (Uhrmacherbedarf)

Arjay

heeeeeeeeeeey arjay /diashock

tnx voor de tips had al wat gepield met eigen voorraad wijzers maar dat was of de groot (qua as diameter) of te klein

gr mart