Valjoux 7750 double digit date uitlijning

Ik kom er niet uit. Dit horloge is naar mij toe gekomen met de vraag of ik kan helpen met de datum. Het betreft een seagulls valjoux 7750 based uurwerk met een dubbele datum schijf. De eigenaar had als probleem dat het door een ander horlogemaker niet goed was uitgelijnd waardoor de datums naar waar het versprong niet klopte. Ik zie een gat in het tandwiel en ga er vanuit dat deze ergens mee moet uitlijnen maar heb geen idee waar.

Wie kan mij hierbij helpen?

@PeterLC @Inca @Rolex123

1 like

Ik wist niet dat dat ook bestond: weer wat geleerd.

de tanden van het linkse weel lijken stuk of hoort dit zo? In ieder geval nog niet gezien in een 7750.

Houden zo :wink: zoiets wil je ook liever niet op je werkbank hebben.
De tanden lijken mij wel te kloppen, het linkse schijfje draait alleen als de rechtse naar de 0 draait.
Hoe dit systeem precies werkt weet ik niet, ik denk een kwestie van proberen op het moment van verzetten van het linkse schijfje daarvan de positie te veranderen totdat die goed staat.

2 likes

Ik heb het antwoord gevonden en het is inmiddels weer gemaakt! Dankzij hulp van Watch Repair Talk forum

5 likes

@Logixa Voor mij als noob nu ook een beetje duidelijker hoe zo’n datum mechaniekje werkt. Best wel eenvoudig en logisch.

Maar…waarom wordt de voorloopnul 2 x gebruikt? De 1 van de tientallen en de 2 van de twintigtallen komen immers ook maar 1 keer voor in 10 dagen. En de nul wel 2 keer in 9 dagen.

Heeft denk ik te maken met het grootte van de font op de datumschijf. Als het er maar 1 keer op stond dan zou je een gat hebben tussen de nummers en deze zou je moeten zien te overbruggen als je van nummers wisselt.

Dit is maar een aanname wat me gewoon logisch lijkt, of het klopt weet ik niet :smiley: in principe kan je het ook doen zonder de dubbelingen maar dan had het hele mechanisme anders ontworpen moeten zijn. Ik vraag me af hoe ALS en PP het doen :thinking: you

2 likes

De verhoogde tand in het linker wiel verzorgt de schakeling, 0, 0, 1, 2 en 3.