Ik zou vorig jaar al een nieuw horloge kopen maar door autoperikelen is dat er toen niet van gekomen.
Nu ben ik van plan om dit najaar 1 te kopen.
Elke keer val ik terug op de hamilton jazzmaster chrono.
Mede door de portugeser stijl.
(Heuer twin time is wat boven mijn budget)
Maar nu komt de vraag ik zie wel is op engelstaligfe forums iets voor bij komen over de betrouwbaarheid van de valjoux 7750 maar mijn engels is niet supergoed.
Dus wil ik vragen hoe het met dit uurwerk is gesteld?
Ik kan uit eigen ervaring zeggen (er zit er éen in mijn Ernest Borel) dat hij alleen een vreemd polsgevoel geeft. Alsof er een kogeltje aan een veer bungelt.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen (er zit er éen in
mijn Ernest Borel) dat hij alleen een vreemd
polsgevoel geeft. Alsof er een kogeltje aan een
veer bungelt.
Je wist dit misschien al, maar dit komt door de eenzijdige opwinding - er zit maar 1 wisselaar in de automaatkloof. Bovendien leveren bijna alle merken de 7750 af met teveel (ook hoorbare) rotorlagerspeling - die is er met een Horia-pers heel simpel uit te halen, maar dat is een trick of the trade die maar weinig mensen kennen…
De 7750 heeft zich in taloze kwaliteitshorloges inmiddels toch wel bewezen. De befaamde 7750 Wobble hoort er soms bij maar doet niets af aan de betrouwbaarheid van dit uurwerk.
Ik doe al jaren met dit uurwerk en heb nog nooit problemen gehad. Het gevoel van de eenzijdige rotor is gewoon een kenmerk dat ik wel goed vind aanvoelen. Net als bij rugby, pas als je een goeie klap krijgt weet je te minste dat je lichaam nog werkt
De 7750 heeft zich in taloze kwaliteitshorloges
inmiddels toch wel bewezen. De befaamde 7750
Wobble hoort er soms bij maar doet niets af aan de
betrouwbaarheid van dit uurwerk.
Hans heeft helemaal gelijk.
Een erg betrouwbaar, degelijk uurwerk. Niets mis mee.
Te vinden in vele versies, variërend van fantastisch afgewerkt (o.a. Omega) tot de budgetmodellen van een kwart van die prijs.
Uiteraard heeft te gelden dat meer afwerking/regulering ook de precisie ten goede kan komen, maar een slechte gang hebben de 7750’s gewoonlijk niet.
Minpunten zijn er natuurlijk ook:
de al genoemde “wobble”, de vrijloop van de zware rotor
geen columnwheel (kolommen- of zuilenrad), dus volgens sommige puristen geen ideale chronograaf.
De minpunten hebben niets met kwaliteit te doen, maar alles met wat je wilt en vooral: hoeveel geld je voor een chronograaf uit wilt geven.
De 7750 is al ontzettend lang in productie en de problemen die er ooit in hebben gezeten zijn er allang uitgehaald.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen (er zit er éen in
mijn Ernest Borel) dat hij alleen een vreemd
polsgevoel geeft. Alsof er een kogeltje aan een
veer bungelt.
HTH.
Mies.
Leuke links. Ook een 7750 in m’n tantlum seamaster, doet het prima, en die wobble vind ik wel leuk. Lijkt alsof het klokje haast leeft als ie “gromt”.