valjoux 7750

ik wil graag de 7750 onder de knie krijgen weten jullie of er een chinees tweelingbroertje bestaat? Dat is wat goedkoper knutselen toch?

Hallo Leekje,

heb je uberhaubt al ervaring met horlogemaken?
Valjoux of eta 7750 zijn nou niet echt beginnersuurwerken.

Er zijn inderdaad chinsese klonen. Als je googled op ‘asian 7750’ zul je ongetwijfeld wat tegenkomen.
Ik heb er ook wel eens eentje op mijn werkbank gehad en de bouw is inderdaad vrijwel hetzelfde. Alleen is de afwerking vele malen minder.

groeten,
Koen

leekje Schreef:

ik wil graag de 7750 onder de knie krijgen weten
jullie of er een chinees tweelingbroertje bestaat?
Dat is wat goedkoper knutselen toch?

Goedkoop is duurkoop

Gaat iets stuk aan een kloon heb je een groot probleem !
Van een echte 7750 is alles uit voorraad leverbaar

Gr Hub

ik heb niet echt horlogemakers ervaring maarrrrrrrrrrr
al eerder heb ik echter wel enige horloges geassembleerd en daar de eta 2824 voor gebruikt.
Dus echt het uurwerk uit en in elkaar heb ik nog niet gedaan.
Verder dan het verwijderen van de rotor en het balanswiel ben ik niet gekomen.
Er ligt nu echter een Cuervo y Sobrinos, de torpedo op de werkbank. Het balanswiel staat vast dus wie weet kan ik dan iets??
Vandaar mijn vraag naar een goedkoop vergelijkend uurwerkje om ervaring mee op te doen.
Als jullie vinden dat ik stom bezig ben om uberhaupt de Cuervo open te maken zeg dat dan ook aub want niet geremd door kennis kun ik natuurlijk ook veel kwaad doen,
wie geeft goede raad???

Advies … Nee niet doen !

Beste , zonder enige ervaring en horlogemakers gereedschappen los van kaliber specifieke gereedschappen kan ik niet adviseren een dergelijk horloge cq uurwerk te demonteren !
Het demonteren van de wijzers t.b.v de verdere demontage van het uurwerk kan immers al behoorlijk fout gaan .

Begin met een iets eenvoudiger en groter uurwerk , bijv een unitas 6467
of een uurwerk/zakhorloge i.i.g een minimaal 16’’’ uurwerk.
Een beetje theorie kan ook niet missen natuurlijk

Suc6

Koop wat rikketikhorloges van 5,00 per stuk, dan kun je in ieder geval oefenen met het gereedschap.

hartelijk dank voor de adviezen. Ik had zelf al behoorlijk watervrees voor dit horloge.
Ik ga dus eerst maar wat meer uurwerkjes demonteren!
een hartelijke groet

En stuur die Cuervo y Sobrinos dan maar naar Hub, die fikst 'm wel voor je. :slight_smile:

Zou eerst maar eens flink ervaring op doen met wat “slopertjes” voordat je een horloge uit eigen collectie gaat demonteren , het zal je maar gebeuren dat je hem kapot maakt.

Sloopuurwerkjes nodig , pb maar.

Heb hier ook nog wel wat spul liggen waar je op kan oefenen.
Stuur maar een Pbtje :wink:

koen Schreef:

Heb hier ook nog wel wat spul liggen waar je op
kan oefenen.
Stuur maar een Pbtje :wink:

Koen hoe oud is ze(:D:?

haha, jaren 60 70, dus niet echt heel jong :wink:
Maar als je wil ook nog wel wat wat ouder dan 100 jaar is, weer eens wat anders XD

Goede adviezen allemaal. Maar soms is het een kick om er gewoon voor te gaan, ook al loop je een risico. Het heeft grote voordelen (naar mijn bescheiden mening) om te beginnen met een uurwerk dat goed loopt en in bijna nieuwstaat verkeert. En het 7750 uurwerk (dus ook de klonen) is goed gedocumenteerd. Het is wel essentieel dat je goed gereedschap gebruikt en je loopt het risico dat je een (hopelijk) kloon naar de filisteinen helpt. Maar ik weet uit ervaring hoe goed het voelt als zo’n klus succesvol is en je uurwerkje na de demontage en montage weer vrolijk en betrouwbaar ligt te tikken.

ratchet Schreef:

Goede adviezen allemaal. Maar soms is het een kick
om er gewoon voor te gaan, ook al loop je een
risico. Het heeft grote voordelen (naar mijn
bescheiden mening) om te beginnen met een uurwerk
dat goed loopt en in bijna nieuwstaat verkeert. En
het 7750 uurwerk (dus ook de klonen) is goed
gedocumenteerd. Het is wel essentieel dat je goed
gereedschap gebruikt en je loopt het risico dat je
een (hopelijk) kloon naar de filisteinen helpt.
Maar ik weet uit ervaring hoe goed het voelt als
zo’n klus succesvol is en je uurwerkje na de
demontage en montage weer vrolijk en betrouwbaar
ligt te tikken.

+1
ik vind t ook erg leuk om dat klokje te kunnen dragen als ie weer in elkaar zit. zo een “sloopding” van de rikketik doe ik niet zo gauw om.

maar t is wel fijner om met een 6497 kloon (bijv st3600) te beginnen. veel grotere onderdelen. later was ik met een st2500 aan de slag gegaan. stuk kleiner zo een automaat. nu blijven hangen bij een 7s26. op de planning staan nog een 2824, bellmatic en st19.

marnix.moed Schreef:

+1
ik vind t ook erg leuk om dat klokje te kunnen
dragen als ie weer in elkaar zit. zo een
"sloopding" van de rikketik doe ik niet zo gauw
om.

maar t is wel fijner om met een 6497 kloon (bijv
st3600) te beginnen. veel grotere onderdelen.
later was ik met een st2500 aan de slag gegaan.
stuk kleiner zo een automaat. nu blijven hangen
bij een 7s26. op de planning staan nog een 2824,
bellmatic en st19.

Leuk, waar haal je die uurwerkjes vandaan? En kan je dan ook zelf een passende kast, plaat en wijzers erbij kopen? Ik zoek nog een leuk adresje waarbij ik dus als het ware mijn eigen horloge kan samenstellen:D

P.S. Als je het niet op het forum wilt zetten, wil ik wel een PB sturen?

Mauzer Schreef:

marnix.moed Schreef:

+1
ik vind t ook erg leuk om dat klokje te kunnen
dragen als ie weer in elkaar zit. zo een
"sloopding" van de rikketik doe ik niet zo gauw
om.

maar t is wel fijner om met een 6497 kloon
(bijv
st3600) te beginnen. veel grotere onderdelen.
later was ik met een st2500 aan de slag gegaan.
stuk kleiner zo een automaat. nu blijven hangen
bij een 7s26. op de planning staan nog een
2824,
bellmatic en st19.

Leuk, waar haal je die uurwerkjes vandaan? En kan
je dan ook zelf een passende kast, plaat en
wijzers erbij kopen? Ik zoek nog een leuk adresje
waarbij ik dus als het ware mijn eigen horloge kan
samenstellen:D

P.S. Als je het niet op het forum wilt zetten, wil
ik wel een PB sturen?

Die uurwerkjes zijn op verschillende plaatsen vandaan te halen, van eBay tot webshops als Jackson Tse en Getat, voor enkele tientjes. En een paar tientjes erbij kun je een kast, plaat, etc bij kiezen. Deze zijn dan wel zwaar geinspireerd op designs van bekende merken.
Voor ietjes meer heb je ook plakmerken die dergelijke uurwerkjes gebruiken. Er is van alles mogelijk.

Op een oude klok moet je het leren? :S

Joost Karstens Schreef:

Op een oude klok moet je het leren? :S

Mijn vrouw komt vaker met een soortgelijke uitspraak terwijl ze zelf niet eens een klok kan herstellen :S

Ik zou hier voorlopig nog niet aan denken om aan te beginnen. De kans dat hij sneuvelt - ondanks gezonde moed - is gegarandeerd. Begin gewoon met een lopende 6498 kloon b.v. Seageull ST36. Lekker grote onderdelen, kost niet veel en je begint met een gloed nieuwe werkend uurwerkje. Als je deze een aantal keren uit en in elkaar gezet hebt zou ik upscalen naar een kleiner kaliber (oude hand op winder). Je zult zien en merken hoe lastig het is en dat die 7750 nog beter even kan wachten.

Gr. men

Ik heb bij de montage en later ook de demontage van mijn Valjoux gezien hoe ernstig klein sommige onderdelen zijn… En het zijn er veel… Nog niet doen zeg ik.