Onderstaande heb ik ook in een ander “onderwerp” geplaatst op dit forum. Aangezien ik mij realiseerde dat dit deel van het forum een groter bereik heeft, plaats ik mijn topic hier nogmaals.
Aangezien regeren is vooruit zien het credo is;
Ik heb de intentie om in Schoonhoven de cursus chronografen te volgen. Bij deze cursus wordt gebruik gemaakt van de Valjoux 7751. De door de school geleverde “kit” is niet helemaal mijn ding en het worldwideweb levert te weinig treffers op. Ook een zoekopdracht op dit forum biedt vooralsnog geen soelaas. Kan iemand mij helpen in mijn zoektocht naar:
kast (compleet)
wijzerplaat
wijzers
voor genoemd uurwerk.
Het uurwerk is geen probleem, dat wordt door de vakschool geleverd. Aangezien het geen lullig uurwerkje is, dat wordt gebruikt, heb ik een klein wensenlijstje. Onderdelen kwalitatief in verhouding met het uurwerk, dresswatch en een wijzerplaat zonder opzichtige reclame van ontwerper. En last, but not least, het moet qua maatvoering ook nog bij elkaar passen.
Ik hoop dat ik niet het onmogelijke vraag en ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Die kast… wat voor kast moet het zijn… de 7751 is een chronograaf begrijp ik?
van wel materiaal moet de kast zijn, wil je met de 7751 als “kloppend hart” een eigen horloge creëren?..
Kastje is zo gemaakt…
Wijzerplaten is wat lastiger… op zich is de plaat zelf zo gepiept… kwestie van een rond plaatje messing, een paar gaten voor de wijzers en andere aanduidingen, en een paar pootjes… de indices kun je laten drukken, of appliqué… maar er zijn nog wel andere mogelijkheden… helemaal afhankelijk van wat je wilt…
Wijzers die moet je zo in kunnen kopen bij de groothandel in fournituren… je moet alleen de naafdiameters weten…
de 7751 is 13¼’’’… 30 mm ongeveer… leuk…lekker grote klatser…eentje die je kast helemaal vult…
de wijzers… volgens de site van Otto Frei:
Hands sizes: Minute 1.20 mm, Hour 2.00 mm are etched in stone, while I’ve seen different listings for the sweep 0.25 mm or 0.26 mm. The register hands have me confused at the momment. The tech sheet list the tip of the post 0.18 mm plus or minus 0.05 mm and the base to be 0.22 mm. We have information of 0.22 from one supplier and listing of 0.18 mm from another. We will just have make a test by installing sample hands.
Dat is precies de kit die in Schoonhoven ook geleverd wordt. Ik heb niet zoveel met zwart en wit, dus daarom had ik gehoopt dat er meer te krijgen zou zijn qua wijzerplaten. Voor de eta 7750 is er wel wat aanbod, maar daar kom je niet mee weg vanwege de maanfase. Als ik een wijzerplaat “custom” moet laten maken, mocht dat al mogelijk zijn, ben ik bang dat het vreselijk in de papieren gaat lopen. Ik blijf verder zoeken.